Az extrákon kaszálnak az autógyárak

Egy új autó vásárlásánál kellemes elfoglaltság az extrák összeválogatása, ám mire összeáll az egyéni igényeknek és lehetőségeknek megfelelő ideális jármű, a reklámokból jól ismert alapár másfélszerese is állhat a számlán. Ennek meglehetősen egyszerű oka van: az autógyárak óriási árréssel adják az extrákat, holott a többségüket a töredékéért is be lehet építtetni utólag.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Egy prémiumautóban akár tízmilliót is elkölthetünk feláras extrákra

Autótesztjeink során gyakran találkozunk azzal jelenséggel, hogy a kipróbált új autók a jól kommunikált alapár másfél-kétszeresébe kerülnek. Leginkább a végtelenül hosszú extralistákat kínáló prémiumgyártókra jellemző ez az árszabás, a legutóbbi BMW-tesztünkben például az amúgy sem olcsó, listaáron 23,1 milliós 640d a feláras extráknak köszönhetően 33,6 millióba került. Elvileg a 6-os BMW alapfelszereltsége nem fapados, mégis, egy gyengén felszerelt BMW 320d árát rá lehet költeni úgy, hogy még lett volna mit bőven kipipálgatni az extralistán. Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy az autógyárak hatalmas felárral adják a kiegészítő extrákat, gyakorlatilag ezzel keresnek a legtöbbet.

Az említett BMW-ben például több mint 740 ezer a navigáció, 1,5 millió az Infinity hangszóró, 650 ezer forint a komfortülés elöl. Elsősorban a német prémiummárkákra jellemző a durva árazás, náluk rengeteg dologért kell fizetni. Az új 1-es BMW-ben például végre széria a légkondicionáló berendezés, de a kétzónás automata klíma már éppúgy feláras, mint a bőr borítású kormány (56 400 Ft), az USB-csatlakozó (89 100 Ft), a lehajtható hátsó ülések (70 400 Ft), vagy a kartámasz (53500 Ft). A japán és koreai gyártók esetében sokkal nehezebb az árazást kritizálni, mivel általában előre összeállított csomagokban kínálják a portékájukat, abból pedig nem tudni, melyik extra mennyibe kerül pontosan. Az utóbbi időben a német gyártók is kezdenek már csomagokat összeállítani, ami árkedvezményt is jelent, de a mai napig vannak bosszantóan túlárazott extrák.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Az eredetivel megegyező kinézetű navigációt is vehetünk utólag

A gyárilag kínált extrák és az utólag beszerezhető kényelmi és esztétikai berendezések árait összevetve hamar kiderül, leginkább az autóhifinál és a hozzá kapcsolt multimédiás szolgáltatásoknál alakult ki merész árazás. Pedig a gyári hifik hangminősége nem kiemelkedő, csupán a prémiumgyártók nagyon drága berendezései büszkélkedhetnek nagyon jó hangzással, amik a legtöbbször egy kisebb használt autó árába kerülnek.

Manapság autóhifiboltokban is lehet kapni a gyárival megegyező méretű és kinézetű olyan multimédiás egységeket, amelyek általában tudásuk alapján sem maradnak el a gyári egységektől. Ezért az áruk sem a normál navigációk szintjén mozog (20-50 ezer forint), de cserébe nagyobb a kijelzőjük, és többet is tudnak. Az ilyen navigációk általában 170 és 230 ezer forint közötti áron elérhetőek, a felső határ a 300 ezer forint. Ehhez képest egy Volkswagen Golfba a legegyszerűbb magyar térképes navigáció 137 ezer (az SD kártyát nem tartalmazza), de az Európa-térképes, 30 GB-os háttértárolóval szerelt rendszer ára már félmillió. Az utólag beszerelt rendszer csak egy háttértárolóval tud kevesebbet, miközben a Golf esetében 300 ezer forinttal olcsóbb. A BMW-nél ennél is merészebbek, több mint 700 ezret is képesek elkérni egy olyan navigációért, amelyben már az alapnál jobb minőségű hifi és a háttértároló is benne van, pedig a gyártónak minden bizonnyal - már csak a nagy darabszám miatt is - sokkal kevesebbe kerül.

Az autóhifikkel és egyéb kiegészítőkkel is foglalkozó Powertuning cég szakértője szerint ezek az utólag beszerelhető egységek semmivel sem tudnak kevesebbet, mint a gyáriak. "Inkűbb sokkal többet tudnak kedvezőbb áron, mint a legtöbb gyári változat. Nagy felbontású érintőképernyő, navigáció (a szoftver opcionális), DVD-lejátszó, Bluetooth telefonkihangosító, USB aljzatok, magyar nyelvű menürendszer és opcionálisan internetelérés, digitális tv-kompatibilitás és tolatókamera-csatlakozás is lehetséges velük. Léteznek androidos fejegységek is, ahol a funkciók és a letölthető applikációk mennyisége szinte végtelen, akár egy okostelefon esetében. Ezek a készülékek kapcsolódnak a jármű elektronikai vezérlőhálózatához is, így a fejegység irányítására használhatók a kormányon lévő vezérlőgombok is, ha vannak. Természetesen lehetnek olyan egyedi, speciális funkciók néhány gyári fejegységben, amely nem érhetők el az ilyen utólagos fejegységekkel, azonban az ilyen esetek egyre ritkábbak." 

A szaküzlet szerint a vásárlók egyre inkább keresik a legkedvezőbb ajánlatot az ilyen kiegészítőknél, de fontos számukra a tudás is. Egy ilyen multimédiás egység beszerelése nem kerül sokkal többe, mint egy hagyományos autórádióé.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Az utólag beszerelt rendszereket a kormányon lévő gombok is tudják kezelni

Nemcsak a központi fejegységek, az autóhangszórók esetében is kihasználják a gyárak, hogy a legtöbben nem bíbelődnek utólagos vásárlással és beszereltetéssel, hanem a járművel együtt veszik meg szórakoztató elektronikát. Általánosságban elmondható, hogy a szériában kínált alaphangszórók nem túl jó hangzást adnak, de ezzel tisztában vannak a gyártók is, amelyek kínálnak jobb minőséget is, természetesen nem kevés felárért. A Volkswagen Golfnál például egy nyolchangszórós Dynaudio szett felára 160 ezer forint, vagyis az eredeti hangszórók árán túl kell még ennyit fizetni. A MacAudio cég 70 ezer forintért kínál az eredeti hangszórók helyére beépíthető, a paraméterek alapján hasonló rendszert.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Manapság már az ülésekbe is tudnak fűtést építeni

A luxusautók esetében is hasonló felárral találkozni, igaz, itt egy számmal több szerepel az árcédulán: a már korábban is emlegetett BMW 640d tesztautóban még egy 1,5 milliós Infinity hangszórórendszer is benne volt. Igen, ez csak a hangszórók felára, ehhez ugyanúgy meg kell venni a 720 ezres, navigációval ellátott központi egységet, és 89 ezret lehet fizetni az USB csatlakozóért. Egy autóhifibolt honlapján pillanatok alatt találtunk olyan Infinity márkájú High End (tehát csúcskategóriás) hangszórószettet, amelyből 650 ezer forintból kijön ennyi hangszóró. Persze a beépítése és a kábelezése még pénzt igényel, de az ár így is elég messze van a másfél milliótól.

A multimédiás szolgáltatásokhoz már alapvető lehetőségként kellene kínálni a különféle csatlakozási lehetőségeket. Ezek közül a nagyon népszerű USB csatlakozóhoz első ránézésre csak pár méter kábel és egy csatlakozó szükséges. Csekély költsége miatt már egy alap Kia Picantóban is a szériafelszereltség része, de más cégek megdöbbentő árakat kérnek érte. Egy Mercedes-Benz B osztályban majdnem 90 ezret is fizethetünk.

Forrás: [origo]
Már egy Kia Picantóban is alapáras az USB-csatlakozó, de vannak gyártók amelyek horribilis összeget kérnek érte

Az új autók a szigorúbb biztonsági előírások miatt egyre vaskosabb tetőoszlopokat kapnak, ezért nehezebb belőlük kilátni. A károk elkerülése érdekében ezért érdemes parkolóradart vagy tolatókamerát venni, amivel a gyártók is tisztában vannak. Itt is jóval olcsóbbak az utólag beszerelhető rendszerek: a négy ultrahangos érzékelővel, kijelzővel szerelt radarok 15 ezer forinttól elérhetőek, de a nyolcérzékelős is csak 23 ezer forint. A legdrágább megoldás 50 ezer forintba kerül, miközben az Opel Astrába az első és hátsó rendszer egyben 143 ezer forint, egy Audi Q3-hoz pedig csak a hátsó radar 128 700 forint. Az univerzális tolatóradarnál van lehetőség a termék programozására (érzékenység állítható), a szenzorokat a gyári megoldásokhoz hasonlóan a lökhárító síkjában helyezik el, és az autó színére is fényezhető, így szinte észrevétlen lesz a szenzor. Azt is beállítják, hogy a hátsó szenzorok hátramenetbe kapcsolva aktiválódnak, míg az elsők egy előre beállított sebességhatár alatt kapcsolnak be.

A manapság divatos tolatókamerákat is nagyon drágán adják a cégek, hiszen egy utólag beszerelhető járműspecifikus (eredeti helyre beépíthető) kamera ára körülbelül húszezer forint, miközben az autós cégek többnyire százezer forint fölötti összeget kérnek.

Forrás: Powertuning.hu
Az utólag beépített parkolóradarokat is lehet fényezni, így semmiben sem különböznek a gyáritól

Olyan kényelmi extrákon is nagy hasznot húznak az autógyártók, amelyekre az ember nem is gondolna. Egy egyszerű könyöktámasz 54 610 forintba kerül egy Golfba, miközben autósboltokban olyan könyöktámaszokat lehet kapni 12 ezer forintért, amelynek beszereléskor állítható a magassága, van benne külön rekesz, bőrből készült tetejét pedig csúsztatni is lehet. Az autógyártóknak sem kerülhet többe ez a gyári rekesz, de mégis többszörös áron kínálják. Manapság a sima lábszőnyegért is képesek a cégek 30-50 ezer forintot kérni, miközben az autós boltokban már olyan szövetszőnyegeket kapni 3000-5000 forintért, amelyek pontosan az adott autókba gyártanak le. Akár szövet- és gumikészlet is összevásárolható a gyári ár töredékéért.

Egyedül az utólagos klímabeszerelés nem tűnik sokkal jobb üzletnek; egy neve elhallgatását kérő autószerelő szerint ezzel nem érdemes bíbelődni, mert eleve nem lehet sokkal olcsóbban beszerezni, és a beszerelése is nehézkes. "Mindent be lehet utólag építeni, de a bontás és az újraépítés veszélyekkel jár. Bár sok nagyon ügyes műhely van, amelyek gyönyörűen dolgoznak, de előfordulhat, hogy az átalakítás után már az autó nem lesz tökéletes: egy illesztés nem stimmel, valami zörögni kezd. Az a legegyszerűbb, ha az új autónkat eleve klímával rendeljük. Ettől függetlenül tényleg vannak olyan extrák - hifi, navigáció -, amelyeket nevetségesen magas áron kínálnak a gyártók, azok utólagos beépítését én is megfontolnám. Használt autó vásárlásánál más a helyzet, hiszen itt eleve adott egy felszereltség, de jó tudni, hogy nem túl drágán javíthatunk rajta."

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Az autóklímán nem érdemes spórolni, a gyárit kell választani

Az utastér hőmérsékletében szerepet játszhat viszont a sötétített üvegezés, amely a nyári hőségek miatt egyre nagyobb divat. Egy Opel Astrában csak a hátsó ablakok sötétítése 41 ezer forint, a Volkswagen Golfba a B-oszloptól hátrafelé 78 ezer forint, miközben az ezzel foglalkozó cégeknél munkadíjjal együtt is, a fólia minőségétől függően 20 és 40 ezer forint közötti ajánlatokat találtunk. "Nettó 31 ezer forintért már tényleg a legmodernebb technológiás fóliát adjuk, amely a csúcsminőséget képviseli. Ezek már 70-80 százalékban hővédőek, UV-védelemmel rendelkeznek, és a minőségük miatt 10 év garanciát is vállalunk rá" - mondta az egyik autófóliás cég vezetője.

Télen az ülésfűtés jöhet jól, amely akár egy pár ezer forintos, a 12 voltos csatlakozóba dugott betéttel is megoldható. Ehhez képest a gyárak megoldása sokkal igényesebb, de az első ülések fűtése egy Ford Focus esetében is 53 ezer forint. És ezzel a Ford még szerénynek számít, hiszen a legtöbb gyártónál már 100-150 ezer forintot is elkérnek érte, miközben az autóelektronikával foglalkozó cégeknél utólag az ülésbe szerelhető betéteket lehet kapni 25-30 ezer forintért. Ezek két ülésre elegendőek, és a beépítés munkadíjával együtt is sokkal olcsóbbak.

Egy általunk megkeresett szakértő szerint ha megfelelő minőségű kiegészítőkkel dolgoznak, maximum a márkakereskedésben dolgozó szerelő ismeri fel, hogy nem gyári extrával van dolguk, egy átlagember nem. "Megfelelő minőség megválasztásával és szakszerű beépítéssel az utólagos termék nem tud kevesebbet, mint a gyári változat. Az ülésfűtés esetében az általunk forgalmazott, kárpit alá beépíthető készüléket több neves autógyártó is alkalmazza gyári kiegészítőként, annyi különbséggel, hogy a vezetékek és a kapcsolók az adott autónak megfelelően vannak kialakítva. Sok esetben megoldható az is, hogy az autóban már meglévő kapcsolóhelyekre építsünk be gyári kapcsolót, tehát nem lehet észre venni a különbség. A termékre egyébként hét év garanciát vállalunk, ami talán még a gyári garanciát is túlszárnyalja."