Autólogó-történelem II. - A Ferraritól a Peugeot-ig

Autólogó Ferrari
Vágólapra másolva!
Az autók emblémáit a gyerekek is felismerik, ezek az évszázados jelvények komoly értéket képviselnek az autógyártók számára, de mennyit tudunk róluk? Háromrészes sorozatunkban megidézzük a márkák alapításának és a logók születésének történetét. A második részben kiderül, miért került ló a Ferrari, bika a Lamborghini és oroszlán a Peugeot logójába és azt is megfejtjük, miért éppen csillag szimbolizálja a Mercedes-Benz és villám az Opel autóit.
Vágólapra másolva!

Összeállításunk első részét itt, harmadik részét itt találja.

Ferrari

Forrás: Ferrari
Francesco Baracca gróf repülőgépéről származik a Ferrari ágaskodó lova

A világ legismertebb sportautó márkáját mindenki az ágaskodó paripával azonosítja, pedig a német Porsche és az osztrák Avanti benzinkúthálózat is ezt a jelvényt használja. Nem véletlenül, ugyanis a ló szimbóluma német eredetű, az olasz márka pedig mesébe illő módon örökölte meg az emblémát, amely már a cég alapítása előtt is létezett. Enzo Ferrari 1923 júniusában megnyert egy Grand Prix-t Ravennában. Ezután találkozott Paolina grófnővel, Francesco Baracca, az I. világháború hősies pilótájának édesanyjával, akitől az ötletet kapta. Baracca ugyanis egy fekete, ágaskodó lovat festett a gépére, hogy szerencsét hozzon, a grófnő ezért tanácsolta Ferrarinak a jelvény használatát.

Forrás: Ferrari
A végleges jelvénybe a Scuderia Ferrari rövidítés és az olasz zászló is belekerült

Enzónak megtetszett az ötlet, de változtatott rajta: Baracca vörös vagy fehér, Ferrari azonban sárga alapra, szülővárosa, Modena színére festette a lovat, melynek farka többé nem lefelé, hanem már felfelé kunkorodott. Az 1929-ben alapított autómárka számára készített emblémán pajzsformában tűnt fel a jelvény, az SF, vagyis Scuderia Ferrari (Ferrari istálló) rövidítéssel, tetején az olasz zászló színeivel. A vélemények megoszlanak arról, hogy vajon Baracca miért a lovat választotta. Egyesek szerint ezzel a birtokaikon tartott ménesekre utalt, de az is valószínű, hogy egy német gépen látott hasonlót. A scuderia szónak megfelelően istállót jelentő Stuttgart címerében is egy hasonló paripa látható, melyet Ferry Porsche is felhasznált a Ferrari örök konkurense, a Porsche logójában.

Ford

Forrás: Ford
Egy névjegykártyán tűnt fel először a kézzel írt Ford felirat

Henry Ford üzeme az autógyártást forradalmasító T-Modellel szerzett hírnevet, ezzel együtt pedig az amerikai ipar és a 20. századi gépiesített világ szimbólumává vált. A sikert meghozó autógyár már a harmadik nagy vállalkozás volt Ford életében. A csődbement Detroit Automobile Company és a Cadillac-ké változott Henry Ford Company után 1902-ben hozta létre a Ford & Malcomson céget, melynek kezdetben a Dodge testvérek szállítottak alkatrészeket. Később részvényesekké váltak és segítettek neki beindulni, amíg meg nem unták, és megalapították saját vállalkozásukat, amely később a Ford detroiti konkurense, a Chrysler tagja lett.

Forrás: Ford

A céget hamarosan átnevezték Ford Motor Company-nek, első igazán sikeres típusuk, a kizárólag feketében készülő T-Modell pedig 1908-tól 1927-ig elárasztotta a világot. Fordnak többé nem voltak finanszírozási gondjai. Az emblémát Childe Harold Wills, vezető mérnök tervezte, aki az eredeti kézírásos feliratot csupán saját névjegykártyájához használta, majd ezzel a betűtípussal készültek a hűtőre erősített első feliratok. Végül az 1927-es A-Modellen jelent meg először a máig használt kék alapú, ovális embléma, amely a cég védjegye lett, de nem minden Ford orrára került "kék ovál". Az 1964-es Mustang vágtató lova legalább annyira ikonikussá vált, mint az eredeti embléma.

Forrás: Ford

A vadlovat ábrázoló logó eredete önmagában még nem okoz nagy fejtörést, de vajon miért jobbról balra szalad? Erre is többféle magyarázat létezik. Az egyik szerint a számtalanszor finomított lovat megrajzoló Phil Clark balkezes volt, neki pedig ez az irány volt a természetes. A hangzatosabb és logikusabb megoldás szerint az szimbolizálja a Mustang vadságát és szabadságát, hogy a kiképzett lovakkal szemben rohan bele a világba, a prózai ok pedig csupán annyi, hogy a negatív öntőforma készítésénél véletlenül tükrözték az eredeti sablont.

Lada

Forrás: Lada
Lagyja típusú vitorláshajó került a Lada emblémájába

"Az évszázad üzletét" kötötték meg a szovjetek a Fiat 124-es licencének megvásárlásával, hiszen 1970-től az egész keleti blokkot ellátták a Togliatti-ban készülő modell különböző változataival. Nem csupán a gyárnak otthont adó város nevét, hanem a VAZ (Volzhsky Avtomobilny Zavod), vagyis Volgai Autógyár emblémáját is az olaszoktól kölcsönözték. A Fiat korabeli, alul keskenyedő téglalap alakú, bordó hátterű logóját vették át, a közepébe felirat helyett azonban egy vitorlás hajó került.

Forrás: Lada

Ennek magyarázata, hogy a Lada néven forgalmazott típus a lagyja fajtájú hajóról kapta a nevét. A Lada egyébként a szláv mitológiában az ifjúság és a szépség istennője, valamint régi alakjában oroszul azt jelenti, kedves. A gyáriaknak olyan kedves volt a konstrukció, hogy még ma is nehezen mondanak le róla, utolsó szériáját idén gyártják le, és a hajótól sem váltak meg soha, pedig időnként frissítenek egy keveset az emblémán. Egyelőre a Renault-val kötött megállapodás sem tudta őket rávenni erre.

Lamborghini

A klasszikus sportautó-gyártók szinte kivétel nélkül irigylésre méltó múlttal büszkélkednek, a Lambó sztorija mégis az egyik legeredetibb mindközül . A legenda szerint Ferruccio Lamborghini 1948-ban, Centóban alapított traktorgyárából gazdagodott meg és autórajongóként több Ferrarit is kipróbált, de egyikkel sem volt maradéktalanul elégedett. Felkereste a Commandante, vagyis parancsnokként emlegetett Enzo Ferrarit, hogy néhány tanácsot adjon neki, az önérzetes cégvezető azonban azzal utasította el, hogy ha nem tetszenek neki a Ferrarik, csináljon jobb sportkocsit.

Forrás: Lamborghini

Lamborghini így is tett. Miközben Ferrari jellemzően versenypályára tervezte autóit, és csupán azért gyártott utcai autókat, mert valamiből finanszírozni kellett a versenyeket, Lamborghini valóra váltotta az olasz világfik álmát, és megteremtette az öltönyben is vezethető versenyautó, a szupersportkocsi műfaját. A cég emblémája egyszerű, de kifejező. A jelvényben az alapító csillagjegye, a bika látható, melynek alakját a híres Murciélagóról mintázták, aki egy 1879-es viadalon 24 kardszúrást élt túl, ezzel az erő és a legyőzhetetlenség szimbóluma lett.

A következő oldalon a Mazda, a Mercedes, a Mitsubishi, az Opel és a Peugeot logójáról olvashat.