Jó autó, jó áron csak a mesében létezik

Használtautó-vásárlási tanácsadónk ezúttal egy gyönyörű állapotban lévő Mercedes E osztályba futott bele, amelyet a piaci ár alatt kínáltak. Alkalmi vétel helyett azonban beigazolódott a rögvalóság: a kilométerórában szereplő szám köszönőviszonyban sincs a valósággal.

A használtautó-kereskedelemnek van egy igen szórakoztató, pénzben, megtérülésben konkrétan nem mérhető, a túléléshez mégis kulcsfontosságú tevékenysége, ami nem más, mint a "kollégákkal" történő információcsere. Régi barátokkal, nem ritkán ellenfelekkel érdemes folyamatosan megosztani minden érdekes, vagy kevésbé érdekes hírt típushibákról, hatóságokkal kapcsolatos változásokról, aktuálisan előforduló átverésekről, mert a mindennapokban egy-egy elcsípett információ sokat segíthet abban, hogy orbitális ráfutásoktól mentsük meg magunkat.

Rengeteg vicces, megdöbbentő, és tanulságos sztorit lehet hallani, ha megvannak a megfelelő érzékelőink ahhoz, hogy képben legyünk a napi helyzetről. Régi nepper komámmal beszéltünk legutóbb egy sokat látott E osztályról: csalogató áron hirdették a neten, egy közös vidéki ismerősünk kérte meg rá, hogy vizsgálja be neki a fővárosban, kereskedésben található gépet. Hat és fél éves dízel automata négyhengeres Merci, nem éppen tipikus taxis kivitelben, ugyanis az átlagosnál lényegesen jobban felszerelt. Avantgarde kivitel, bőrkárpit, tetőablak, minden benne van, amit kedvel az ilyen típusokra éhes közönség.

A kolléga elmesélése alapján élőben makulátlan, rétegmérővel mérve gyári fény, szemre is bontás és csiszolásmentes karosszéria, szépen futó hézagok, kopásmentes bőrbelső, szép kormány, a legkukacosabb, alkura éhes kofa sem lenne képes belekötni egyetlen részletbe sem. Következett a menetpróba, szintén kielégítő eredménnyel. Motor egyenletesen, szakember érzékszerveivel vizsgálva is minden szempontból tökéletesen járt, váltó finoman, rángatás és késlekedés mentesen váltott, futómű nem nyöszörgött, nem kopogott, semmi, de tényleg semmi nem volt gyanús az autóval kapcsolatban. 180 ezer kilométert mutatott az óra, szokás szerint külföldről viszonylag frissen hozva, még magyar rendszám nélkül.

Egy magyarországi, vezetett szervizkönyves autó tulajdonosa, ha minden, a múlttal kapcsolatos részlettel el tud számolni, bátran kérhet egy hasonlóan felszerelt kocsiért négymilliót alulról súroló összeget. A szóban forgó Merciért hármat sem kértek. Ha valami, hát ez volt gyanús az autóval kapcsolatban. Józan ésszel végiggondolva ugyanis kevéssé valószínű, hogy egy kereskedő ne legyen tisztában egy általa hirdetett autó valós piaci árával, feltéve persze, hogy az adatok tényleg megegyeznek azzal, amit az ajánlatában állít. Esetünkben köszönőviszonyban sem volt a valóság azzal, amit el akartak hitetni.

Az autók leellenőrzésének leglényegesebb fázisa az előéletről történő kérdezősködés. Természetesen tetszőleges baromságokat hazudhat bárki, a tapasztalatom mégis az, hogy a legritkább esetben konstruálnak még a gyakorlott hazudozók is olyan történeteket, amelyeknek az ellentmondásait ne lehetne három egyszerű keresztkérdéssel lebuktatni.

Itt egyébként még ennyi kreativitás sem kellett, egyszerűen gyatrán és érthetetlenül végiggondolatlanul, totál amatőr módon volt hamisítva a szervizkönyv. Természetesen külföldi volt, ahogy az autó is, tökéletesen hamisított Mercedes pecséttel, viszont olvashatatlan, vagy közel olvashatatlan kézírással, ötletszerűen kitöltve. Az alvázszám szerinti lekérdezést egy bizalomgerjesztőbb mesekönyvvel sem kerülhette volna el az autó, ennek eredménye azonban még a sokat tapasztalt neppernél is rendesen kiverte a biztosítékot.

A márkaszerviz információi alapján az autó utolsó szervize jóval félmillió kilométer fölötti óraállásnál történt, vagyis a valós futása jelenleg félúton lehet 500-600 ezer kilométer között. A tanulság ismét csak az, hogy jó autót jó áron továbbra is csak a mesében lehet venni. Ha ez a történet 5-10 éves lenne, semmi meglepő nem lenne benne. Az, hogy ezt napjainkban is simán meg merik próbálni néhányan, engem és mást is meglepett ebben a szakmában. Mint ahogy az is, amit egyébként régóta tudunk, hogy egy autó állapota mennyire nem mérvadó a valós futásával kapcsolatban.

Várkonyi Gábor, autóvásárlási tanácsadó

KAPCSOLÓDÓ CIKK