Ésszel vadulás - Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG-teszt

Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG
Vágólapra másolva!
Könnyebb, erősebb, és mérsékelten látványosabb elődjénél a harmadik generációs Octavia RS. Több mint két hetet töltöttem együtt vele az év végén, nem csak a karácsonyi ajándékvásárlás és a töltött káposzta-bejgli túléléshez segédkezett kellemes élményekkel.
Vágólapra másolva!

Az aprócska feliratot leszámítva, nem sok minden jelzi, hogy ezzel a Skodával egész komoly autókat is meg lehet szorongatni Forrás: Origo

Akármit is igyekszik belevésni az agyunkba a Skoda PR-gépezete, a vagányságot nem mérik olcsón. Legfeljebb nem olyan drágán, mint a konkurensek. Rögtön az elején lelövöm a poént: a képeken csillogó tesztautó konfigurációja - importőri 600 000 forintos bevezetői kedvezménnyel is - a 9 milliót nyaldossa. Ezért egy jól, de nem hiánytalanul felszerelt, automataváltós, 220 lóerős, tágas és gyors utazólimuzint vehetünk birtokba. Csábító, de kiemelkedően kedvezőnek azért nem mondanám.

Egy biztos, ha a multinál szabad kezet adnak a megbecsült kollégáknak, nem egynek fog megremegni a keze az RS irányába. A Skodának továbbra is az a legnagyobb előnye, hogy lelkiismeret furdalás és az indokolatlan pazarlás érzése nélkül adja a mindennapi élményt olyan csomagolásban, ami nem veri ki a biztosítékot az ember felebarátainál. Egy jobb Mondeo vagy Passat áráért ugyanis meggyőző menetteljesítményt, átlagtól némiképp izgalmasabb kiegészítőket és használható karosszériát kaphatunk, úgy, hogy nem kell rettegnünk egy-egy szerviz vagy gumiszámlától. Mert azért lássuk be: az Octavia mégiscsak milliók számra gyártott technikából építkezik, amúgy nagyon ügyesen. Ha ebből a szemszögből nézzük a csehek teljesítményét, akkor elismerésre méltót alkottak. Ha sportautót akarunk belelátni a nagyon is polgári alsó-közepes Skodába, akkor csalódni fogunk, de a saját hibánkból. Rosszul közelítettünk ugyanis a dologhoz.

Hátulról már beszédesebb a diszkrét légterelő és a dupla kipufogóvég Forrás: Origo

Ahhoz elég gyors, hogy a közlekedésben résztvevő autók elenyésző kisebbsége tudja csak megszorongatni, ha mindenképpen kakaskodni szeretne vele a használója. Mekkora élmény? Nyilván izgalmasabb, mint egy 1.4 TSI, már ránézésre is, de például egy Focus ST azért jóval izgalmasabb, ha kanyarvadászatról van szó. Még véletlenül se lesajnálóan értem ezt, ugyanis a mindennapokban azzal az autóval leszünk boldogabbak hosszú távon, amelyik a legjobban be tudja lőni a használhatóság és az élmény ellentmondásból fakadó kompromisszum mértékét. Ebben pedig piszok jó a Skoda.

Óriási változások nem történtek az utastérben, a legszembetűnőbbek a gyönyörű sportülések, a tesztautó esetében pirosan vart díszítéssel. Nem vagyok nagy híve a háttámlával egybeépített fejtámla kialakításnak, de pozitívan kellett csalódnom, az RS-ben egész jól sikerült a dolog. Nem csak a testet tartja remekül a kagylósított ülés, a tarkóhoz is megnyugtatóan közel ívelték a támla felső pontját. A fekete tetőkárpit szinte kötelező eleme a morcosításnak, a kellemes méretű, jó fogású és szépen kialakított sportkormány sem engedi feledni, hogy nem átlagos Ocatiával van dolgunk. Kifejezetten szépen szól a Canton hifi, abszolút megéri befektetni rá azt a nagyságrendileg 150 000 forintot, amit kérnek érte.

Akárcsak a külső, az utastér esetében is csak pár kötelező kellék jelzi a sportos karaktert. A villámgyors DSG nagyon jól passzol a nyomatékos turbómotorhoz, a navigáció viszont meglepően komótosan tette a dolgát Forrás: Origo

A navigáció nem villámgyors, de könnyen kezelhető az érintőképernyőn keresztül. Közhelyszerű kijelentés a VW-csoport autóinál, hogy minden kézre áll, nincs ez másként jelen esetben sem. Aki egyszer ült egy - szinte tetszőleges – VW-konszern termékben, el fog igazodni, azonnal. A minőségérzet azért nem veszi fel a versenyt a magasabban pozícionált testvérmárkákkal, de nem kell csalódástól sem tartani. Ipari szinten bőven átlag fölötti az összhatás, mindössze két apróság volt bosszantó: a kormány alján az RS feliratú műanyag gyengén volt rögzítve, odanyúlva véletlenül kipattintottam a helyéről, a fényszórómosó fedele pedig nem tért vissza a lökhárító síkjába használat után. Üsse kavics, de azért mégis...

A tankfedélbe integrált jégkaparóért viszont nem tudtam kellőképpen hálás lenni a Skoda mérnökeinek. Filléres dolog, de ha pont nincs nálunk semmi, amivel letolhatnánk a szélvédőt, akkor aranyat ér. Még, szerencse, hogy eszembe jutott, ilyennel is tud szolgálni az Octavia. A karosszéria többi részét nem hinnem, hogy különösebben be kellene mutatni, ugyanaz az tágas, oltári csomagtartójú, ízig-vérig praktikus autó, mint egyszerűbb társai. Nehéz lenne bárkinek is megszorongatnia a Skodát ebben a versenyszámban.

Ugyanez a remek turbómotor dolgozik a Golf GTI-ben is, csak az rendelhető 230 lóerővel is Forrás: Origo

Az új, 220 lóerős kétliteres, turbós FSI jó erőben van, szerencsére nem csak papíron. Gyári adatok alapján DSG-vel kombinálva 6,9 másodperc alatt húzza 100 kilométer per órás sebességre a durván 1,4 tonnás karosszériát. A tapadással azért vadul küzdenie kell közben az első kerekeknek. A kipörgésgátló folyamatos villogásával kísért sprint intenzitása minden utast meghökkentett a 2 hét alatt. Az autóra szerelt 18-as téli kerekek viszont sajnos minősíthetetlen teljesítményt nyújtottak, ami sokat levont az autó élvezetéből. A Bridgestone márkájú abroncsok sem hidegben, sem 7 fokban, sem szárazon, sem nedvesen nem tapadtak rendesen, kisebb-nagyobb mértékben, de lényegében folyamatosan csúszkáltam velük. Nem az autó tehet róla.

A 577 ezer forintos 6 fokozatú DSG váltó nagyon jól illik az autó praktikum orientált sportosságához. Gyors, gyakorlatilag megszakításmentesen közvetíti a nyomatékot, és nem utolsó sorban kényelmes. Sport, Economy és Normál, valamint saját magunk által konfigurált üzemmódok között válogathatunk vezetés közben. Amit nem teljesen sikerült megértenem, az az, hogy miért teszi át magát a váltó időnként önhatalmúlag sport üzemmódba, akkor is, ha nem provokáltam ki ezt vezetési stílusommal előtte. Még érdekesebb, hogy mindezt miért nem sikerült egy gombnyomással megszüntetne, normálra állítva az üzemmódot.

A futómű, figyelembe véve a 18-as kerekeket, nem volt agyatlanul kemény. Lágynak azért semmiképpen sem mondanám, határozottan dobálós és rideg tudott lenni keresztbordákon, cserébe teljes volt a biztonságérzet vaduláskor is. Bőven van tartaléka a nagy sebességű autózáshoz és kanyargáshoz az RS-nek, és nem érezni erőltetettnek a forszírozott menetet. Akinek kemény ez így, az nyugodtan maradjon a 17-es méretnél, ha kerekeket vesz. Érdekes, hogy az oldaldőlés, ha nem is határozottan, de azért érezhetően jelen van.

A futómű hangolásánál szerencsére gondoltak az olyan országokra is, ahol az úthálózat minősége még nem nőtt fel a sportkocsik cipeléséhez Forrás: Origo

A fogyasztás teljesen elfogadható, ha fegyelme vesszük a körülményeket. Turbós autó, csábít a hajtásra, automata, és persze hideg is volt. Nekem 7,3 és 11,5 között mozgott a skála, függően attól, mennyire ejtőztem a volán mögött, illetve mennyire ment fel az agyam a karácsonyi dugó közben, hogy aztán levezetésképpen kiautózzam magamból a frusztrációt. A motorhang férfias ugyan, de nagyon "generált" érzetű, morgós, de nem szép frekvenciájú.

Kéne-e? Persze, hogy igen. Jobban, mint sok, hasonló árú és méretű új autó. Sikeres lesz-e? Bizonyosan. Nem sokat hibázik, viszont sok mindent tud jól, vagy nagyon jól. Úgy alkalmas sok mindenre, hogy nem akar feltétlenül mindenkinek tetszeni. Ettől szimpatikus.

Menetteljesítmények alapján nagyjából ugyanazt tujda, mint egy Golf GTI, csak nagyobb és mintegy egymillióval olcsóbb Forrás: Origo

Műszaki adatok - Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1984 cm3. Furat/löket: 82,5/92,8 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 162 kW (220 LE)/4500. Nyomaték: 350 Nm/1500-4400. Sebességváltó: hatfokozatú duplakuplungos automata. Fékrendszer elöl/hátul: 340 mm átmérőjű hűtött tárcsa/272 mm átmérőjű tömör tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4685/1814/1449 mm. Tengelytáv: 2680 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1535/1506 mm. Tömeg: 1445 kg. Terhelhetőség: 542 kg. Csomagtartó térfogata: 590-1580 l. Üzemanyagtartály térfogata: 50 l. 
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/h): 6,9 mp. Végsebesség: 245 km/h. Gyári átlagfogyasztás: 6,4 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 10,5 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 149 g/km.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!