Az év retrópartijával búcsúzott a szellemstadion

Velodrom Millenáris 2014. rendezvényen, a Budapesti Olimpiai Központ területén 2014. július 19-én
Vágólapra másolva!
Nemsokára átépítik Európa legrégebbi kerékpárpályáját, az elfeledett Millenáris Velodromot, amely valaha focimeccseknek és tenisz Davis-kupának is otthont adott. Hétvégén egy különleges veterános rendezvényen a bicikliláncok ropogása mellett vén motorok és autók zaja töltötte be a pesti oválkanyarokat, és éjszaka, lámpafényben ért véget a kosztümös múltidézés. 
Vágólapra másolva!
Múzeumok éjszakája hangulat, és valami felbecsülhetetlen plusz:mozogtak, világítottak, füstöltek és dudáltak a régiségek. Galériához kattintson a képre! Fotó: Kismartoni András - Origo

Autó- és motorverseny? Nem, itt nem számít a gyorsaság és nincsenek helyezések, így mindenki egyformán nyer. Nyári farsang? Az sem igazán, senki sem öltözött be Hapcinak vagy űrhajósnak, viszont elvárás volt a stílusos, nosztalgikus öltözet (modern ruhában drágább volt a belépő), és nagyon sokan ki is tettek magukért: pöttyös szoknyás hölgyek és nadrágtartós, kalapos urak érkeztek. De akkor mi a Millenáris Velodrom? Egy veteránautós rendezvény, ahol nem kordonok mögül lehet megcsodálni a régi járműveket, hanem mozgás közben is - lúdbőröztető motorbőgés akusztikával aláfestve.

Korábban több alkalommal is jártunk már a zuglói oldtimerfiestán, de az idei több szempontból is különleges volt. Egyrészt valószínűleg ez az utolsó alkalom (bár a szervezők bíznak még egy tavaszi after-partiban), mert a kissé lepusztult, de így is csodás, 118 éves kerékpáros oválpályát átépítik tulajdonosai. Másrészt idén délután kezdődött és este tízkor ért véget a rendezvény, ami nem csak a hőség átvészelésében segített, de különleges hangulatot is teremtett: lenyűgöző volt naplementében látni az öreg vasakat, sötétedés után fénycsóvák húztak el a régi lámpákkal kivilágított pályán.

Jól megfért egymás mellett a patkány-stílusban átépített BMW 5-ös és a veteránminősítésű VW Bogár, illetve Rover 2000 TC. A kép jobb szélén látható mentőre idén sajnos szükség volt: egy oldalkocsis BMW motor felhajtott a Trabant-akrobata rámpájára és felborult, a rajta ülők kórházba kerületek (a vezető kulcscsont- és bodatörést szenvedett). Ráadásul a baleset miatt egy Zündapp és Velocette is összeütközött, de ők kisebb sérülésekkel megúszták, és a körözés újraindulhatott Fotó: Kismartoni András - Origo

Idén rekordszámú motoros nevezett, köztük néhány száz évnél is idősebb gép tulajdonosa, második világháború előtti típusokból pedig meglepően nagy volt a felhozatal. A nyugati modellek mellett nem maradhattak el a Pannóniák és Danuviák sem, a szovjet ipart pedig többek között egy IZS Planéta-3 képviselte, cirill betűs oldaldobozokkal és rohamsisakkal. Az oldalkocsis fogatban ülő úr még komolyabban vette a felkészülést, tiszti egyenruhában és hatástalanított géppuskával érkezett Fotó: Kismartoni András - Origo

Így festett a Rusty Rodders installációja, de egy másik hot-rod építő csapat, a Krazy Kutters is standot épített, sőt, egy 1930-as Citroenből átépített szörnyeteget pályára is küldött brutális hanggal és időnként lángba boruló motortérrel. A többi depó is megért egy misét: partnerlapunk, a Retro Mobil a régi Volán S.C. hangulatát idézte fel, de volt rendszámgyűjtő stand is, és stílusosan orsós magnóról szóltak a régi slágerek. Fröccsöt venni egy Pannónia tricikliről lehetett Fotó: Kismartoni András - Origo

Egyszerre maximum nyolc járművet engedtek fel a pályára, amíg az egyik csapat körözött, a következő már fel is sorakozott a pálya közepén, a rajtvonal előtt. Képünkön egy Renault 12 TS készülődik, mögötte pedig egy Dacia 1300, amit tulajdonosa átépített R12 Gordini replikává, aláíratott Ferjáncz Attilával, aztán a születésnapja alkalmából mit sem sejtő édesapjának ajándékozott. Háttérben a Velodrom telekszomszédja, a Népstadion látszik Fotó: Kismartoni András - Origo

Szép számban érkeztek sportkocsik és raliautók, de a rendezvény - elméletileg - leggyorsabb résztvevői mégis csak a monopostók voltak. Itt éppen egy 1969-es évjáratú Merlyn MK17 CRD repeszt, amelyből összesen negyven darab készült. Ezen kívül egy kék Formel VAU Kaimann MK4 is eljött a Velodromra, sok más érdekes résztvevőhöz hasonlóan Ausztriából, természetesen tréleren. Az öreg lelátókra hosszas lépcsőzéssel vagy zegzugos aluljárókon keresztül lehetett feljutni Fotó: Kismartoni András - Origo

Motorral különleges élmény a Velodrom, ezt az idei rendezvény előtt magam is kipróbálhattam a Yamaha SR250-esemmel: az oválkanyarban 70 km/h-val is biztonságosan lehet hajtani (ennyi az engedélyezett sebességhatár), különleges a betonteknő akuszikája, de a töredezett burkolaton határozott kézzel kell fogni a kormányt. Előzni is szabad, a lassabb járműveknek a kék sáv alatti részt jelölték ki a rendezők. Egy tonna a tömeghatár, a nehezebb autókat csak kiállítani lehetett Fotó: Kismartoni András - Origo

Szekrények mélyéről, kölcsönzőkből, turkálókból vagy szabók műhelyeiből kerültek elő a régi ruhák, de sokat nyomtak a latban a régi kiegészítők, kalapok, parókák, sálak, órák és fényképezőgépek is. Néhányan a lomtalanítás elől megmentett az autós relikviákkal rendezték be a kocsik műszerfalát és kalaptartóját, míg a Fiat 124 Spider retro szörfdeszkákkal, az átépített Skoda Tudor pickup pedig régi rendszámmal, szalmabálával és vasvillával teremtett különleges idillt Fotó: Kismartoni András - Origo

Sokan érkeztek kisgyerekekkel, a Velodrom pedig megmutatta, hogy ugrálóvár és bohóc nélkül is órákra le lehet kötni a figyelmüket. Például egy olyan Peugeot-val, ami az art deco korszak egyik ikonikus képviselője volt, és hatalmas tolótetővel, hűtőrács mögé bújtatott fényszórókkal és burkolt hátsó sárvédővel dobogtatja meg a szíveket. A francia autóépítés különlegességei mégis a húszas évek csónakfarú Salmson és Bugatti sportkocsijai voltak, ezekből kettő-kettő érkezett Zuglóba Fotó: Kismartoni András - Origo

Ahogy oly sok rendezvényen, itt is komoly felhozatal jelent meg a volt szocialista típusokból, mindenekelőtt a Skodákból és a Ladákból, de Volga mentőautót, kétszínű Wartburg 311-est és több Trabantot is meg lehetett csodálni. Az egyik többször is két keréken ment körbe a pályán, ezt a Trabit és sofőrjét korábbi cikkünkben is bemutattuk. Olyan, ma már alig ismert autómárkák is képviselték a nyugatot, mint az Alpine, az NSU, a DeLorean, a Matra, a Triumph, a DKW és a Fairthopre Fotó: Kismartoni András - Origo