Vágólapra másolva!
Trabanttal négy keréken autózni is kalandos, de a két baloldalin egyensúlyozva igazi istenkísértés. Egy műegyetemista srác a keletnémet technikán tanulta meg az akrobatamutatványt, és hétvégén a közönségnek is bemutatja - az irgalmatlanul nehéz, oválkanyaros Velodrom versenypályán.
Vágólapra másolva!
A rámpára felfutva megbillen a Trabi, utána egy gyors jobbra kormányzással kell tovább dönteni balra, az egyensúlyi helyzetig. Galériához kattintson a képre! Fotó: Dudás Szabolcs - Origo

Ennyire furcsán még sohasem éreztem magamat Trabantban. A bal hátsó ülésen kuporgok, kinyújtott kézzel a jobb első biztonsági övbe kapaszkodva, amikor a sofőr, Balázs megkérdezi: ugye készen állsz? Most már túl késő nemet mondani, a hátrahagyott árvák sorsán gondolkodni vagy végrendeletet írni, úgyhogy csapjunk bele! Kettes fokozatban, körülbelül 25 km/h-val nekifutunk a rámpának, a kocsi jobb oldala a levegőbe emelkedik, és furcsa perspektívából látom a szélvédőn keresztül a horizontot.

Balázs folyamatosan gépészkedik a kormánnyal, ügyesen megtartja az egyensúlyt, úgyhogy a baloldali gumik szélén táncolva, oldalra dőlve haladunk az egyenes vége felé. Továbbra is ijesztő, de most már határozottan jó mókának tűnik az akrobatika, amit alighanem a világon egyedüliként űz Trabanttal a fiatal srác. Igen ám, de a java csak most jön: egy több méter magas betonkaréjban futó kanyar, amit már a pálya mellett álldogálva is rossz volt nézni, hiszen 38 fokos szöget zár be a vízszintes képest.

A magyar Goodwood

Magyarország egyik legérdekesebb sportlétesítményében, a Velodrom Millenárison járunk, amely kerékpáros versenypályának épült 1896-ban, három évtizeddel később pedig átépítették mostani, oválkanyaros formájára. Szinte senki sem ismeri a Népstadion és a Thököly út között fekvő, kissé lepusztult, de máig használt létesítményt, amely kerékpáros VB-nek, focimeccseknek, atlétikai versenyeknek és tenisz Davis kupának is otthont adott már, és télen jégpályának is használják.

Autók a biciklisek birodalmában: a 118 éves Velodromra Balázs családja a Trabant mellett a szent grált is kihozta, egy 1957-es Opel Rekordot Fotó: Dudás Szabolcs - Origo

A hazai versenysport bölcsőjeként is emlegetett őspálya lesz a helyszíne július 18-án, szombaton egy nagy veteránjárműves fesztiválnak, amelyen a régi bringák, motorok és egy tonnánál könnyebb autók kőröznek a 415 méter hosszú betoncsíkon. Korábban többször is jártunk már a Velodrom Millenáris rendezvényen, amely nem csak attól különleges, hogy mozgásban vannak az autók, hanem attól is, hogy a sofőrök és a többségében a látogatók is régi ruhákba öltöznek, mint például az angol Goodwood Revival rendezvényen. Idén először a buli éjszaka, a kivilágított pályán ér véget.

Lógok a szeren

Ackermann Balázs, a trabantos akrobata lesz az idei show egyik különszáma, mi pedig lehetőséget kaptunk arra, hogy vele tarthassunk az utolsó gyakorlásra. A Velodrom számára is teljesen új terep, hiszen eddig sík úton tartott bemutatókat, itt pedig a pálya egyenes szakaszait két oválkanyar köti össze. Ezek tökéletesen alkalmasak arra, hogy minimális kormánymozdulatokkal végig lehessen száguldani rajtuk (ezt ki is próbáltam motorral), de nem arra találták ki, hogy a 38 fokos szögnél sokkal jobban megdőlve, két kerékkel autózzanak rajtuk. Márpedig most éppen ezt csináljuk.

Egykedvűen pöfögve, 25-30 km/s-s sebességgel megy két keréken a Trabant. Hegesztett diffi nélkül nem lehetne megcsinálni a mutatványt Forrás: Dudás Szabolcs - Origo

Elkövetem azt a hibát, hogy kinézek a bal hátsó oldalablakon, és meglátom több méterrel alattunk a betonteknő alját. Pengeélen táncolunk, hiszen nem csak egyensúlyban kell tartani a papírjaguárt, hanem az ívet is követni kell, de végül túléljük a mutatványt, majd a hosszú egyenest és az újabb balkanyart is. Balázs szól, hogy feszítsem meg a nyakizmaimat, nehogy megránduljon, majd egy tompa guminyikkanás kíséretében leteszi az autó jobb oldalát - megvolt a teljes kör, két keréken.

Egykerék-hajtás és 26 lóerő

Tulajdonosa büszke arra, hogy egy széria kétütemű Trabanttal hajtja végre a kaszkadőrmutatványt, de szükség volt azért némi okosításra. Minden a differenciálműnél kezdődik, hiszen ha nem lennének lehegesztve a fogaskerekek, a levegőben forgó kerék kipörögne, a másik pedig nem tudna vonóerőt átvinni az útra. A sárga csodából kikerült a jobb féltengely is, így közúton trükkös vezetni, de tud egy vicces mutatványt: meg lehet vele fordulni Y-ban anélkül, hogy a kormányhoz kellene nyúlni.

A kormányvédő és a hosszú Hycomat váltókar kivételével belül is gyári állapotú a Trabant. Két keréken autózva kiakad a LED-es keletnémet fogyasztásmérő Forrás: Dudás Szabolcs - Origo

Az idénre felújított harmincéves technika bírja a gyűrődést, egyedül arra kell figyelni, hogy a tankban legalább 17 liter benzin legyen – itt ugyanis AC-pumpa híján a gravitáció juttatja el a keveréket a porlasztóba, de a keletnémet mérnökök álmukban sem gondolhattak ekkora tartós oldaldőlésre. Van még egy kívülről beakasztható heveder is a bal ajtón, nehogy kicsapódjon, és a biztonság (vagy inkább a show) kedvéért Balázs egy retró kiskőrösi bukósisakot is fel szokott venni a bemutatókra.

Minden a gumitaktikán múlik

A kétkerekezés nagyon igénybe veszi a gumikat, átlagosan 6-8 kilométer után teljesen elkopik az egyik felük. Ilyenkor még nem kell kidobni őket: Balázs, miután megunta a gumiszervizbe járást, kétrészes, szétszerelhető felniket készített a Trabira, így házilag meg tudja fordítani az abroncsokat. Mint mondja, a mutatványhoz a diagonálok a legjobbak, azok közül is az eredeti NDK-s Pneumantok, de a legfontosabb a guminyomás: legalább 3 barnak kell lennie bennük a jó irányíthatósághoz.

Balázs védjegye a kétrészes, Zsiguli dísztárcsával letakart felni. Kopott, túlfújt diagonál gumikon és kemény lengéscsillapítókon megy legjobban az akrobatika Forrás: Dudás Szabolcs - Origo

Maga az autóválasztás egy percig sem volt kérdés a 24 éves srácnál, akinek ezen kívül további öt Trabantja van, és amellett, hogy gépészmérnök hallgató, idegenvezetőként is dolgozik. A korábbi cikkünkben bemutatott cégekhez hasonlóan időnként ő is csinál turistáknek trabantos városnézéseket, de korábban ralizott is - ugyanezzel a típussal, persze. Amikor aztán egy szlalomversenyen kis híján felborult akkori autójával, ahelyett, hogy megijedt volna, elhatározta: megtanul két keréken autózni.

Francia kaszkadőrök adták az ötletet

A sidewalk skiing vagy car stunt néven ismert trükköt sokan ismerik a nyolcvanas évekbeli filmekből, de a műfaj legnagyobb királyai az ötvenes-hatvanas évek francia akrobatái voltak, akik bámulatos produkciókat csináltak Simcákkal. Emlékezetes volt a néhai Saab márka autókeringője és egy szovjet csapat produkciója is, ők a Kocka Ladákon menet közben még le is cserélték a levegőben lévő kerekeket. Mára viszont kimentek a divatból ez efféle mutatványok - profi szinten legalábbis.

Régi kaszkadőrvideók adtát az ihletet, de profi tréner híján mindent autodidakta módon kellett megtanulnia Balázsnak hét évvel ezelőtt, kevéssel azután, hogy megszerezte a jogosítványt. A stunt alapok elsajátítása két hónapot vett igénybe, akkor még a biztonság kedvéért ütközőgumik lógtak a Trabant baloldalán (ezek jól látszanak az évekkel ezelőtti, sík pályán gyakorlást bemutató videón is). Végig mindenben segítették a szülei, a kezdeti bizonytalan lépések után pedig egyszer csak összejött a mutatvány: 470 métert tett meg két keréken az alkalmi gyakorlópályán.

A kormánykerékkel egyensúlyozva

Ezután Balázs tökélyre fejlesztette, és egy-egy alkalommal tévéadásban is megcsillantotta tudását. Elméletben egész egyszerűnek tűnik a trükk, hiszen egy (ez esetben Trabant kerekekből és Salgó polclétrából) készített rámpán neki kell futni, aztán kicsit túlbillentve egyensúlyban tartani az autót. Ezután amikor baloldalára akarna borulni, balra kell kormányozni, és a centrifugális erő jobbra húzza a karosszériát, ha pedig süllyedni kezd a levegőben lévő rész, jobbra fordított koránnyal újra meg fog emelkedni. De a gyakorlatban folyamatosan korrigálni kell, egyenes vonal helyett kígyózva haladva.

Levezető kör a gumigyilkos mutatvány után. A Velodrom 38 fokban döntött kanyarja négy keréken is izgalmas, de a bal kettőn egyensúlyozva félelmetes Fotó: Dudás Szabolcs - Origo

Olyan ez, mintha először biciklizne az ember, ám a testsúly-áthelyezések helyett a gázpedállal, és mindenekelőtt finom kormánymozdulatokkal tartja kezében a sorsát, miközben a sofőr a fenekével érzi az egyensúlyt. Sima úton sem igazán egyszerű manőver, de a betonlapokból álló, oválkanyaros Velodromon különösen nehéz lehet a szinte függőlegesen álló Trabanttal kőrözni, és oldalazva sasszézva kanyarodni. A mutatvány egyik fő titka, hogy nem szabad félni a borulástól, bár ezt azért én nehezen állom meg utasként. Balázs azonban megnyugtat: még egyszer sem dőlt fel a Trabival.