Belépő az óriások klubjába - Hyundai Grand Santa Fe-teszt

Hyundai Grand Santa Fe
Vágólapra másolva!
A Hyundai igazán bánhatja, hogy a japán márkákkal ellentétben nincs prémiummárkája, mert az Audi Q7 és a Volvo XC90 konkurensének számító hétszemélyes Grand Santa Fe nagyobb sikereket érhetne el egy fényesebben csillogó emblémával.
Vágólapra másolva!
Sokan meglepődnek a forma láttán, hogy ez egy Hyundai. A 0,34-es alaktényező az egyik legjobb a kategóriában Fotó: Gulyás Péter

Mi ez, és mi az új benne?

Nem nehéz kitalálni, hogy a Hyundai Grand Santa Fe a két éve bemutatott Santa Fe „super size” változata, mert 225 mm-rel hosszabb, 5 mm-rel szélesebb és 10 mm-rel magasabb a testvérmodellnél. Igazából nehéz értelmet találni a létezésében, mert már a sima Santa Fében is annyi hely volt, hogy táncolni lehetett benne, és kívülről is elég tekintélyt parancsoló volt a megjelenése, ráadásul azt is meg lehetett rendelni hét üléssel, ami viszont a Grandban már széria. Az új változat annak lehet jó választás, akinek tényleg szüksége van hét ülésre, és arra, hogy leghátul felnőttek is elférjenek, és így is maradjon valami a csomagtartóból. Valójában egy olyan egyterűként kell tekinteni a Grand Santa Fére, ami könnyű terepen és a magas városi padkákon is elboldogul.

A hátulja teljesen más, mint a kisebb Santa Fének Fotó: Gulyás Péter

Hogy néz ki?

Talán nem túlzás azt állítani, hogy a Hyundai pár éve bevezetett Folyékony szobrászat nevű formatervezési iránya ezen a modellen sikerült a legjobban, mindenhol olyan tisztelettel néztek rá, mint a német prémium SUV-kra. Elölről nem lehet megkülönböztetni a kisebb Santa Fétől, a tekintélyt parancsoló megjelenés a hatalmas, krómlécekből álló hűtőmaszknak és a hozzá illő adaptív xenonfényszóróknak köszönhető. Profilból azonban már feltűnik, hogy a Grandon kevésbé emelkedik az övvonal, így a leghátsó utasoknak is használható méretű ablak jutott. Érdekes módon a Hyundai nem elégedett meg annyival, hogy beletoldott 225 mm-t a Santa Fébe, hanem teljesen újjátervezte a karosszériát a hátsó tengely mögött, a hossznövekedésnek több mint a fele, 115 mm ugyanis itt jelentkezik. A nagyobb potroh ellenére is arányos maradt, de ettől még óriási helyet foglal az aszfalton: a bő 4,9 méteres hossz, a közel 1,9 méteres szélesség és a közel 1,7 méteres magasság miatt lakótelepi garázsokba esélytelen beállni vele, és a belvárosban, parkolóházakban sem könnyű megfelelő méretű helyet találni neki.

Jött a vonat, sietni kellett a fotózással, még a motorháztető is nyitva maradt. A legnagyobb Hyundai hossza 8,5 centi híján 5 méter. A Nohabnál azért kisebb Fotó: Gulyás Péter

Műszaki tartalom

Ahogy a hasonló jellegű szabadidő-autóknál szokás, a Grand Santa Fét is aszfaltozott utakra tervezték, a döngölt földutakat leszámítva a terepjárás nem neki való neki. Mechanikus differenciálzár és felező nincs, egyedül a menetstabilizáló elektronika által megvalósított lejtmenet-vezérlő segíti a terepezést. Szükség esetén kapcsol be az automatikus, elektronikus tengelykapcsolóval működő összkerékhajtás, hátulra a nyomaték 50 százaléka kerülhet, ezt fixre is lehet kapcsolni, de csak 40 km/órás tempóig. A Grand Santa Fé egyetlen választható motorja, a 2,2 literes CRDi a világ legerősebb egyturbós, négyhengeres dízele. 197 lóerős teljesítményét viszonylag alacsonyan, 3800-as fordulatszámnál adja le, és a 436 Nm-es nyomatékcsúcs is elérhető már 1800-as fordulatszámtól.

Ez a remek 2,2-es dízel van a Kia Sorentóban is. Országúton 8 litert fogyasztott, ami egy literrel több a számítógép által kiírtnál Fotó: Gulyás Péter

Egyéb szempontokból azonban kissé le van maradva a közvetlen élvonaltól a legnagyobb Hyundai: a széria automataváltó csak hatfokozatú, start-stop rendszer, állítható futómű, többféle menetprogram, digitális, konfigurálható műszerfal, fejlett vezetéstámogató rendszerek (aktív sávtartó, radaros távolságtartó tempomat, holttér-figyelő, koccanásgátló, vészfékező rendszer) felárért sincsenek. Aki ilyen kütyükre vadászik, meg kell elégednie a parkolóasszisztenssel, a csipogó sávelhagyásra figyelmeztővel vagy az automata távolsági fényszóró-vezérléssel, de ennél manapság már a kompakt autók is többet tudnak. Igaz, a mindennapokban rendszeresen használt extrákkal dugig van tömve a kocsi a fűthető-szellőztetethető elektromos bőrülésektől a 10 hangszórós hifin keresztül az elektromos csomagtér-mozgatásig, még a hatalmas, részben nyitható panorámatetőért és a kulcs nélküli rendszerért sem kérnek felárat.

Egy prémiumautóban is elmenne a modern és jó minőségű műszerfal. Óra sehol sincs, a menüben kell turkálni érte Fotó: Gulyás Péter

Milyen benne utazni?

A Grand Santa Fe egy modern prémium kombi benyomását kelti az utasokban, a kabin a széles gumik és a nagy homlokfelület ellenére nagy tempónál is csendes, a nagyméretű ülések kényelmesek és az első két sorban szinte feleslegesen nagy a helykínálat. Leghátulra nehézkes beülni, viszont 175 centiméteres magasságig el lehet férni, és itt is külön lehet szabályozni a befújt levegő erősségét és hőmérsékletét. Korábban a Hyundai-ok funkcionális, de olcsó hatású beltérrel rendelkeztek, viszont a Grand Santa Fe már egy új korszakban készült: látszik, hogy az utastér formáival rengeteget pepecselhettek, de az űrhajó dizájn nem megy az ergonómia rovására, minden ott van, ahol egy japán/korai autóban keresné az ember, még az érintőképernyős menürendszer használata is gyerekjáték.

A kellően magasra tett memóriás első ülések szellőztethetőek, fűthetőek és nagyon kényelmesek Fotó: Gulyás Péter

A műszerfal tetejét puha, habosított műanyag borítja, a matt ezüst betétek ízlésesek, zongoralakk szerencsére csak az előválasztó kar tetején található. Kellemes meglepetés, hogy a bezárt kocsit megközelítve a távirányító nyomkodása nélkül is felkapcsolódnak a tükörházakba épített kis lámpák, és a tükrök is kihajtják magukat, a Hyundai így köszönti a gazdáját. Kár, hogy nagy és nehéz 19 colos kerekekkel a rugózás nem a legkényelmesebb, az egyenetlen útburkolat vibrációi és az úthibák, fekvőrendőrök ütései jobban eljutnak az utasokig, mint ahogy elvárható lenne. Valószínűleg az eggyel kisebb felnivel jóval komfortosabban fut a hazai utakon.

Közel olyan jó a variálhatóság, mint egy egyterűben: a 60-40 arányban osztott hátsó ülések csúsztathatók, a háttámlák dönthetők, és le is lehet hajtani őket. Még hátsó ülésfűtés is van Fotó: Gulyás Péter

Milyen vezetni?

A vezető magasra tett ülésből jól átlátja a forgalmat, hátrafelé viszont nehézkes lenne a kilátás, ha nem lenne a jó felbontású, segédvonalakat is kirajzoló tolatókamera. Bőven elegendő a kulturált motor teljesítménye az 1,9 tonnás kocsi mozgatásához, bár olyan fölényesen nem lehet előzni vele, mint a német SUV-k hathengeres dízeleivel, amit a több mint 10 másodpercig tartó százra gyorsulás is jelez. A kissé lustán, de finoman kapcsoló automataváltó a kényelmes használatot kedveli, padlógázra érezhető késéssel kapcsol vissza, amire csak részben megoldás a kézi kapcsolhatóság.

A leghátsó üléseken a kategóriához mérten tágas a hely, és még a klímát is lehet innen vezérelni. Ide bejutni a középső üléssor jobb oldalát felhajtva lehet, kissé nehézkesen. Azért az első két sorban kényelmesebb ülni Fotó: Gulyás Péter

Választható menetprogramokkal nem szolgál a Grand Santa Fe, de egy dolgot azért lehet állítani benne: a kormányzás rásegítését. A három állás közül a normál és a túlszervózott komfort illik a kocsihoz, mert sportban csak az erőszükséglet nő meg, többet nem fogunk érezni az első kerekek és az út kapcsolatából. Ütközéstől ütközésig hármat fordul a kormány, de egy megfordulás nem csak emiatt, hanem a nagy fordulókör miatt sem egyszerű. Érezhetően a nyugodt autópályázásra hangolták a kocsit, ahol tökéletes nyugalomban rója a kilométereket, de ha országúton sietnénk vele, akkor már feltűnik, hogy a kanyarokban érezhetően megdől, és a nagy tömeg miatt a gyors irányváltásokat sem kedveli. Ez persze egyáltalán nem hiba, inkább csak a SUV-jelleg velejárója, nagyjából minden konkurens hasonlóan mackósan mozog a BMW X5-öst, a Range Rover Sportot és a Porsche Cayenne-t leszámítva.

118 literrel nagyobb a csomagtartó, mint a normál Santa Fében, öt üléssel 634 literes. Azért még így, hét üléssel is pakolható. Praktikus a 220 V-os konnektor Fotó: Gulyás Péter

Megéri az árát?

Aki a 90-es évek elején behozott Pony-tól kezdve követi a magyar piacon megvásárolható Hyundai-ok történetét, valószínűleg dob egy hátast a Grand Santa Fe árlistája láttán: az egyetlen választható 2,2-es dízelmotorral ez az autó alapáron 15 millió forintba kerül, ami még akkor is tetemes összeg, ha felárat mindössze két extráért kell fizetni: a prémium bőrkárpitozásért (a sima bőr alapáras) és a metálfényért. A Grand változat felára 1,25 millió forint az ugyanilyen ülésszámú, felszereltségű és hajtásláncú normál Santa Féhez képest, vagyis egy centi hossznövekedésért 55555 forintot kell fizetni. A néhány centin kívül azonban felszereltségben többet tud a Grand Santa Fe, ugyanis ebben már elektromos mozgatású csomagtérajtó, a fűthető kormánykerék és szellőztethető ülések is a szériafelszereltség részét képezik.

Újak a hátsó lámpák, a csomagérajtó motoros mozgatású Fotó: Gulyás Péter

Alapáron a 204 lóerős Audi Q7 TDI-ért 15,8, a 218 lóerős új BMW X5 xDrive25d-ért 15,4, a 210 lóerős dízel Land Rover Discovery-ért 14,2 millió forintot kell fizetni, így a Hyundai még a nagyobb presztízsű hétüléses SUV konkurensek között sem számít kifejezetten olcsónak. Igaz, ha azokat felhoznánk a Grand Santa Fe felszereltségére, akkor 4-5 millió forint is lehet a koreai kocsi árelőnye. A legnagyobb Hyundai dolgát mégis inkább a pár hónap múlva érkező új Volvo XC90 keserítheti meg leginkább, mert a svéd SUV az egyik legbiztonságosabb, legtakarékosabb és legnívósabb utasterű szabadidő-autónak ígérkezik, széles motorválasztékkal és szintén hét üléssel.

Műszaki adatok Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4WD aut.

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 2199 cm3. Furat/löket: 85,4/96 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 145 kW (197 LE)/3800. Nyomaték: 436 Nm/1800-2500. Sebességváltó: hatfokozatú automata. Fékrendszer elöl/hátul: 320 mm átm. hűtött tárcsa/302 mm átm. tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4915/1885/1695 mm. Tengelytáv: 2800 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1628/1639 mm. Tömeg: 1915 kg. Terhelhetőség: 508 kg. Csomagtartó térfogata: 634-1842 l. Üzemanyagtartály térfogata: 71 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,3 mp. Végsebesség: 200 km/óra. Átlagfogyasztás: 7,3 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 8,2 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 192 g/km.