Ahogy a Citroen Hungária telephelye felé közeledtem, hogy átvegyem a ráncfelvarrott C4 1.6 blueHDi tesztautót, végig azon gondolkodtam, vajon kinek jutna eszébe ilyen szürke egeret venni, amikor a kompaktok között oly zavarba ejtően nagy a választék.
Nem is kell messze menni ahhoz, hogy látványosabb modellekkel találkozzunk ebben a szegmensben: a prémium DS4, vagy a bohókás C4 Cactus egyaránt Citroen gyártmány és lám,
tetőtől talpig méltók a francia márka különc híréhez.
Aztán az együtt töltött egy hét alatt majdnem minden kételyem eloszlott. Na de mi is történt ezalatt?
Nem, a formájára ennyi idő alatt sem kívántam rá, a ráncfelvarráskor az első fényszóróba újított integrált LED menetfény-csík, és a hátsó lámpabura immár háromdimenziós, szintén diódás fénye azért kevés az üdvösséghez. Ez a C4 modellváltozat az erényeit menet közben fedi fel: bevásárláskor, kiránduláskor, parkoláskor és a végtelen sztrádákon.
Hely van bőven, elöl és hátul is, a 380 literes csomagtartó is megjárja, papíron és a gyakorlatban egyaránt
bőven hozza a mai kompaktok szintjét.
Lám, ez az előnye annak, ha egy kompakt autót nem akarnak kupés tetőívvel és lőrésnyi üvegfelületekkel mindenáron sportos ruhába csomagolni.
Ha annyira közel megyünk a C4-hez, hogy már nem látszik a teljes teste, előkerülnek a szemnek is értékelhető részletei. A belteret igazából a sok matt fémberakás és a kék fényben játszó műszeregyüttes meg az unalmas jelzőtől, persze bizonyára nem lehetett szebb a házi vetélytársaknál, a már említett luxus, illetve életstílus vonalat képviselő két C4-mutációnál.
Az anyagok és az illesztések rendben vannak, a látható és tapintható elemek tisztességesen átlagos minőségűek. A kezelőszervek kiosztása ugyanakkor rendetlen hatást kelt, igaz, pár nap alatt meg lehet szokni és onnantól intuitívvá válik, hogy mikor hova nyúlunk. Még a váltókar mögé beépített indítógomb is megszokható - miután csak a legmagasabb, Shine felszereltség tartalmazza, nem valószínű, hogy sokan találkoznak majd vele.
Miután megnyomjuk a gombot, az Euro 6-os, AdBlue adalékos, szerény nitrogén-oxid-kibocsátású 1.6 blueHDi motor halk morajlásba kezd. Hidegen is tompítva halljuk a négyhengeres, közös nyomócsöves dízel járását, ami aztán üzemmelegen a maximális 120 lóerős teljesítmény, illetve a 300 Nm nyomatékcsúcs előcsalogatása közben sem válik zavaróvá a kerregés.
Ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani a forgalommal, s esetleg néha-néha legyorsuljuk az előttünk cammogókat, nemhogy városban, de autópályán sem szükséges kiaknázni a teljes erőtartalékát.
2500/perces fordulat körül már érdemes feljebb váltani,
igaz, a hatfokozatú kézi váltó karja hosszú utakon jár. Megvezetése és kapcsolási ereje viszont jó értelemben vett mechanikus érzésű, pontosan mozog a kulisszában.
Az 1,3 tonnás C4 legjobb tulajdonsága a felfüggesztése. A megoldásában hagyományos, elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű a kellemesen hangolt acélrugókat és közepesen kemény lengéscsillapítókat kapott, adapív gátlók, a szépemlékű GSA-hoz és BX-hez hasonló hidropneumatika, illetve más úri huncutágok nélkül.
A hepehupákon kellemesen ringat, de kanyarban és egyenes gyors szakaszon sem jön zavarba, igaz, az elektronikus segédberendezések amúgy sem engedik átlépni a határokat. Tűrhető a kormányzás is: kissé szintetikus, hosszú áttételekkel, de legalább könnyen jár és precíz. Összességében
olyan a komfort, mintha egy kategóriával nagyobb kocsit vezetnénk,
pedig egyszerű a technika, és nem is mai gyerek a 2010 óta gyártott C4.
Csak akkor tűnik fel, hogy egy kommersz kompakt a C4, mikor a kényelmi és biztonsági tételeket böngésszük. Sávtartó, kanyarfény, okostelefon-tükrözés, automata klíma, ESP + visszagurulásgátló - ezek közül a legtöbb feláras, vagy legalábbis csomagos. Táblafigyelőt, head-up kijelzőt, parkolóautomatikát, távtartó radart ne keressünk, ebből is látszik a kora.
Ám a C4 esetében építkezzünk inkább alulról, és hamar kiderül, nem rossz vétel. Aki csak a spórolás miatt gondolkodik dízelben, annak érdemes megfontolnia az alapkivitelt, az akciósan 4,7 milliós 100 lovas Live-ot.
Már abban is benne van minden, amire 2015-ben mifelénk vágyni szoktak az emberek:
első, oldalsó és függönylégzsákok, légkondicionáló, ABS, ESP, központi zár, sőt, abroncsnyomásfigyelő, valamint sebességtartó és -korlátozó is. Ennyiért bizony a Kia Cee’d kivételével a riválisoknál csak benzines autókból csemegézhetünk.
Az erősebb HDI-ért legalább 536 ezer forinttal kel többet fizetni, cserébe viszont öt helyett hatfokozatú kézi váltót, +20 lóerőt, +50 Nm-t, nagyszerűen működő start-stop rendszert, meg egy sor nélkülözhető esztétikai apróságot tartalmaz a Feel csomag. Ennél is van feljebb, a fullos Shine bő 1 millióval drágább, és további bővítési lehetőségeket nyújt.
Aki mindent beikszel, könnyen 8 millió fölé tornázhatja a végösszeget, amiért már egy C5, vagy DS4 is kapható. Érdemesebb inkább maradni az alapoknál, és egyúttal beletörődni abba, ha a gyárilag megadott 3,6 l/100 km átlagfogyasztás (NEDC) ellenére
sehogyan sem tudjuk 5,5 liter alá kényszeríteni a fedélzeti kijelző adatát.
A fogyasztása tehát felnőttesebb a vártnál, de legkésőbb a VW-botrány óta mindenki tudja, hogy a szabványos prospektusdatoknak hinni nehezebb, mint Pinokkiónak.