Még öt évig kísérthetnek a kamu fogyasztási adatok

kipufogó, emisszió
Vágólapra másolva!
Sok tulajdonos tapasztalja, hogy a katalógusadat és autója valós étvágya között óriási szakadék tátong. Úgy tűnik, ez még így is lesz egy darabig, mert a gyártók el akarják halasztatni három évvel a 2017-re tervezett új fogyasztásmérési procedúra bevezetését.
Vágólapra másolva!
Forrás: Origo

Manapság már meg sem lepődünk, ha egy átlagos dízelautó fogyasztásának 3-4 litert adnak meg a gyártók, pedig valójában tudjuk, hogy a gyakorlatban szinte lehetetlen ezeket az értékeket reprodukálni. A valósnál kedvezőbb számokat azért írhatják be a gyártók a katalógusokba, mert az 1996 óta használatos mérési módszer, a NEDC (New European Driving Cicle) számos olyan trükk használatát engedélyezi nekik, ami a valósnál kedvezőbb fogyasztásérték elérését teszi lehetővé.

Nem életszerű a mérési ciklus

Az összesen csak 20 perces, fékpadon végzett fogyasztásmérés kétharmada városi ciklus, amelyben az autót maximum 50 km/órás sebességre gyorsítják 12 megállás között. A 195 másodperces tesztet négyszer megismétlik, és a bő 4 kilométeres táv átlaga adja a városi fogyasztást. A fékpadi mérésnél nincs többletfogyasztás a légellenállás miatt, és a fogyasztást javítja az is, hogy a kormány nem mozog, nincs bekapcsolva a világítás, a rádió és a légkondicionáló sem. A teszt harmadát kitevő autópályás szakaszon legfeljebb 10 másodpercig kell a 120 km/h-t tartani, a teljes cikluson mért átlagsebesség csak 33,6 km/óra.

Nem meglepő, hogy a mai autók átlagosan 20-40 százalékkal fogyasztanak többet a való életben, mint a hivatalos adatok szerint. Hogy a fogyasztók reálisabb képet kaphassanak autójuk fogyasztásáról, az Európai Bizottság azt tervezi, hogy már 2017 szeptemberében bevezeti a valóshoz közelebb álló új mérési módszert, a World Light Duty Test Procedure-t (WLTP), amelyben már tilos lesz a hibrid autók akkumulátorát előre feltölteni, kipakolni a nem feltétlenül szükséges kiegészítőket (pl. pótkerék), vagy a valósnál alacsonyabb gördülési és légellenállási viszonyok között mérni.

Nem tudják teljesíteni a kvótákat a gyártók

A gyártók azonban érthető módon szeretnék ezt a határidőt három évvel eltolni, ugyanis az az érdekük, hogy az Európai Parlament által 2021-re kitűzött 95 g/km-es határértéket még a régi módszer szerint teljesíthessék. Ez még azzal együtt sem lesz egyszerű, mivel jelenleg szinte csak a legtakarékosabb, kis lökettérfogatú dízelautók teljesítik ezt a szintet. Ha addigra nem teljesítik az előírásokat, minden eladott, ennél nagyobb kibocsátású autó után 95 eurós büntetést kell majd fizetniük. Amelyik autó a NEDC szerint eléri a 95 g/km-es értéket, a becslések szerint az új WLTP-ben csak 115-120 g/km-re lenne képes.