Az utolsó szamuráj - Lexus LS500h menetpróba

2018.01.12. 06:12

Lehet, hogy SUV-ba vagy kisbuszba szoktak át a fontos emberek, de a Lexus nem adta fel: bemutatta az egyetlen exportképes japán luxuslimuzin, az LS ötödik generációját. Naná, hogy hibrid hajtással, ami nem jogosít ugyan zöld rendszámra, de a valószerűtlen komforttal és a különleges utastéri anyagokkal együtt igazi mozgó relaxációs központtá teszi, a dizájn pedig szó szerint penge. Vajon mire elég mindez a dízel S-Mercik és Audi A8-ak hegemóniájával szemben?

Körülbelül harminc centis követési távolsággal próbáljuk letolni az útról az előttünk baktató óriási terepjárót, gyanúsan morognak a kerékcsapágyak, hófehér disdásába öltözött, fejkendős sofőrünk pedig folyamatosan arabul telefonál vagy diskurál a CB-rádión. Öten nyomorgunk az óra szerint 650 ezer kilométert futott, minden ízében nyöszörgő Toyota Corollában, de most csikorogva fékez, vége a szenvedésünknek és a taxiénak is: megérkeztünk, a barátságos vezető további jó utat kíván.

Indulásra kész a felszereltségtől függően három vagy négy Toyota Prius áráért mért hibrid zászlóshajó, a Lexus LS. Galériához kattintson a képre!Forrás: Lexus

Jó lesz, semmi kétség. Ománban járunk, a Lexus nemzetközi menetpróbáján, és az első nap hátralévő feladata nem tűnik megerőltetőnek: sofőrös LS limuzinban célba venni a jó távoli szállodát. Egy pohár pezsgőt is elkortyolhatnánk, csak hát ugye ezen a környéken nem alkoholba fojtják bánatukat a családapák (hanem benzinbe, de ez már egy másik történet). Kisvártatva elő is kerül a kocsink, hibridhez illően némán manőverezve, cizellált LED-fényszórópárral pásztázva a maszkati éjszakát.

Unalmas a faberakás? Itt a kézműves üvegbetét

Ahogy feltárul a súlyos hátsó ajtó, pár centit megemelkedik légrugóin, nehogy kényelmetlensége támadjon az uraknak beszállásnál, a trezor visszazárását pedig természetesen szervómotorok segítik. Körülbelül olyan a kontraszt a taxihoz képest, mintha ötcsillagos Kempinskinbe érkeztünk volna egy zsúfolt ifjúsági szállásról, de hirtelen nehéz megmondani, mi az igazán lenyűgöző benne. A fejteret leszámítva óriási helykínálat? Vagy a külvilágtól vattaként izoláló rugózási- és zajkomfort?

Bármelyik kivitelt is választjuk, egyetlen opciót lehet csak rendelni: a metálfényezést, 450 ezer forintért. Láblendítéssel is nyitható a csomagtérajtóForrás: Lexus

Nyilván mindezek együtt teremtik meg a luxusatmoszférát, amihez azonban minden ingatlannál vagy ingóságnál további követelményeknek is érvényesülnie kell: a felhasznált anyagok esztétikumának, harmóniájának és minőségének. Az ötödik generációs LS-nél érezhetően nagyon rágyúrtak erre a tervezők, izgalmas végeredménnyel. Ez más világ, mint a német luxuslimók, sokkal kevésbé geekeknek szól (az IT-munkaállomáshoz hasonlító Teslával nem is említjük egy lapon), inkább a klasszikus iskola.

Jó hozzáérni a bőr/fa kormányhoz, különleges a műszerfal formája, csúcsminőségűek az anyagokForrás: Lexus

Egy nyomozó eufóriában törne ki, annyi ujjlenyomatot hagyunk kollégámmal a Lexus belsejében, és az alcantara tetőkárpittól a Mark Levinson hifi fém hangszórórácsán keresztül a fél marhacsodát felemésztő bőrökig mindenhol nemes anyagokat tapintunk. Nyilván nem Aygóban ülünk, hanem egy drága limuzinban, de azért itt sem általános ám, hogy a kuncsaft a lézermetszésű-, illetve nyitott vagy zártpórusú dió-, urambocsá, heringcsontmintás fa mellett kézműves Kiriko-üvegbetétet is rendelhet.

Érdemes kicsit elidőzni az ajtópanel és a kilincs formáján, aztán rátérhetünk a kézműves üvegbetétre. Biztosan lesznek, akik soknak találjákForrás: Lexus

Jean, lávaköves masszázst óhajtok!

Nyugodtan megállapíthatjuk, hogy az LS-be építik be az autóipar legkülönlegesebb ajtóborítását, origamisan hajtogatott bőrbetéttel, de megannyi más részletmegoldás, például az első két szellőzőrostély vonalvezetése is megér egy misét. Apropó, légáramlatok: ománi sofőrünk, jó helyi szokás szerint, pár perc alatt jégveremmé változatná az utasteret, de a magyar álarisztokratákon nem tud könnyen kifogni, a négyzónás klímával hátul külön vissza tudjuk melegíteni az utasteret.

Egy kompakt autóban a sofőr sem tud annyiféle funkciót érintőképernyőről vezérelni, mint itt a hátul pöffeszkedőkForrás: Lexus

Tökéletesen szemlélteti a tervezők mániákus precizitását, hogy a klíma és az üléshűtés a bent ülők testhőmérséklete alapján temperál, nem véletlenül tartott hat éven át a Lexus zászlóshajó tervezése (ebből állítólag csak a hűtőrácson három és fél hónapot molyolt egy munkacsoport). Ahogy falja a limuzin a kilométereket, próbáljuk hasznosan elütni az időt, wifivel megkezdődhet a netezés, az első ülések hátuljára szerelt monitorokon pedig blu-ray lemezről filmet nézünk, döbbenetes hangzással.

A Supreme csúcsmodellben azért el lehet henyélni hosszabb utakon is. 42 centis sínen mozgatható a jobb első ülésForrás: Lexus

Egy jó moziba rendes székek dukálnak, ide viszont, csúcsfelszereltségnél legalábbis wellness-oázis került: az elsőkhöz hasonlóan a hátsó üléseken is le lehet futtatni több Shiatsu-masszázsprogramot, amihez a rendszer bizonyos pontokon az ülésfűtést is használja, forró lávaköveket imitálva. A kartámaszba épített érintőképernyőről a különálló fotelek dőlésszögét is lehet persze állítani, de az LS-ben a jobb oldalon dőzsölőnek van jobb dolga: ha az anyósülést (lehetőleg anyós nélkül) teljesen előretoljuk, és a támlát meredekre állítjuk, hátul egy lábtartó is kiemelkedhet. Így mulat ez igazi úr.

Más, mint az S-osztály, és ettől karakteres

Az első nap lazulása után a másodikon magunk ültünk kormány mögé, hogy megválaszolhassuk a kínzó kérdést, vajon utasként vagy sofőrként van-e jobb dolga az embernek a Lexusban. Néhány hotelfolyosói pletyka már kulcsosztás előtt árnyalta a képet: az őrült száguldozásért vagy piros lámpán áthajtásért akár börtön járhat Ománban, a poros utak pedig vizesen rettentően csúsznak. Naná, hogy kifogtunk egy zuhét. Mikor esett itt utoljára? „Úgy egy éve”, mondták vendéglátóink.

Nem véletlenül hozták Ománba, a kőolajexportból jómódúvá vált országba a nemzetközi LS-bemutatót: itt óriási a Toyota- és Lexus állomány, egy részük használtan érkezik a még gazdagabb Egyesül Arab EmírségekbőlForrás: Lexus

De ne szaladjunk ennyire előre az időben, reggel ugyanis végre módunk volt arra, ami az előző esti fuvarnál kimaradt, vagyis alaposan végignézni a Lexust. Az 1989-ben bemutatott, jól láthatóan Mercedes S-osztály ellenfélnek szánt modellsorozatnak sok erénye volt, mint például a kifinomult működés, vagy a töméntelen extra ellenére is példás megbízhatóság, viszont a szépség sohasem tartozott ezek közé. Most viszont, az ötödik generációval megtört a jég, bár ez azért nyilván szubjektív kérdés.

Hosszú és lapos motorháztetőben folytatódik a markáns orr, de eltűntek alóla a selymes V8-asok. Helyette új 3,5-ös motor hajtja, a kínai piacon szívó változatként, másutt két villanymotorral vagy turbóval megtámogatvaForrás: Lexus

Kőbe véshetjük ugyanakkor, hogy nem drabális, és karaktere lett, nézzék csak meg azokat a Z-alakú fényszórókat, vagy a filigrán ráccsal fedett, homokóraszerű hűtőmaszkot. A farát sem úgy tervezték, hogy hát sajnos lejárt a munkaidő, otthon vár az asszony sushival, hanem kidolgozottak a részletek, és ami a legérdekesebb, laposan nyújtózkodik a C-oszlop a tetőtől a csomagtérfedélig. Egy német ezt négyajtós kupénak hívná, a japán szerényen ennyit mond: az első Lexus limuzin hat oldalüveggel.

Csak egyféle kivitel létezik: a nyújtott

Nem csak könnyednek látszik, hanem úgy is mozog az úton, pedig alapos diéta után is minimum 2,2 tonnát nyom, és olyan hosszú, mint egy kisteherautó: 5,2 méteres. Állítólag maga Aikido Toyota, a konszern első embere is tesztelte, beleegyezett abba, hogy ezúttal ne készüljön nyújtott változat az LS-ből, nyilván ő sem szívesen menne el Amerikáig parkolóhelyet keresni. Műszaki téren azonban Toyoda szan nem engedett a negyvennyolcból: az LS-be minden belekerült, ami elérhető a cégnél.

Nem arra való, hogy csokis kézzel végigsimítsa a gyerek: gyönyörűen szól a 24 hangszórós Mark Levinson high-end hifi, és ellenrezgésekkel csökkenti az utastér zajátForrás: Lexus

Ebbe a már említett légrugók mellett a folyamatosan változó karakterű lengéscsillapítók és a felárért üreges öntvényű, zajelnyelő 20-as alufelnik is beletartoznak. A friss fejlesztésű (az LC kupéval közös) padlólemezre épülő limuzinban menet közben tényleg egy szúnyog zümmögését is hallani lehetne, még a hifit is befogták a csendesítésbe frekvencia-kioltással. Opcióként a hibridhez összkerékhajtás is rendelhető, ha netán valaki csak emiatt ódzkodna klasszikus limuzinba ülni SUV helyett.

Vigyáz a gyalogosokra: megáll előttük, vagy ha az nem lehetséges, önálló kormánymozdulattal kikerüli őketForrás: Lexus

Mielőtt megkérdeznék, ez nem önvezető autó, viszont adaptív tempomattal tudja követni az előtte haladót, a telefonnyomkodókat visszakormányozza a sávjukba, városi koccanásveszélynél állóra fékez, önállóan kapcsolgatja a távfényszóróját, felismeri a táblákat és a keresztirányú forgalmat. Fő újdonsága miatt utálni fogják a merénylők: ha az LS úgy ítéli meg, hogy elütne egy gyalogost, nem csak fékez, de kikerülési manővert is önállóan végrehajt, feltéve, hogy nem jönnek a szembe sávban.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő