4,8 másodperc alatt gyorsul végsebességre, és két tonnát emel a harmadikra - Still RX 20 targonca

2018.01.31. 16:37

Ultramodern irányítófelület

Kesztyűben is kezelhető a központi képernyőForrás: Origo

Az RX 20 új fejlesztésű kijelző-, és kezelőegységet kapott, amely biztonsági-, és kommunikációs központként működik. Amellett, hogy a kezelő az összes járműparamétert egy pillantással áttekintheti, mint például a menetsebesség, a dőlésszög, az akkumulátor töltöttsége, az energiafogyasztás, stb. – a kedvencek gombnak köszönhetően –, közvetlenül, akár munkakesztyűben is hozzáférhet a menet-, és emelési programokhoz, az akkumulátor hátralévő menetidő kijelzéséhez és sok más egyéb funkcióhoz.

A jármű összes paramétere egy pillantással áttekinthető a képernyőnForrás: Still

A menetirány kijelzése növeli a rakodási teljesítményt és a biztonságot, a jármű vezetése közben sokszor nem tudtam magam sem, merre van az előre, ilyenkor segített, hogy rápillanthattam a képernyőre. Igencsak hasznos a sokféle segédfunkció közül a stabilitási állapot ábrázolása, amely segít elkerülni a baleseteket. Egy másik segéd a kanyarokban automatikusan hozzáigazítja a sebességet a kormányzási szöghöz.

Gyár munka nélkül

Az a szerencse ért bennünket, hogy meglátogathattuk a gyár 26 ezer négyzetméteres logisztikai központját és a szerelősor végére is bekukkanthattunk. Szerencsétlenségünkre azonban se munkással, sem munkával nem találkoztunk, aznapra ugyanis a dolgozók többsége sztrájkot hirdetett. Nem a vállalattal van bajuk, hanem a szakszervezet felhívására tartottak munkabeszüntetést. Furcsa volt a kihalt sorok között bóklászni, egy-egy targoncát azért meghajtottak közöttünk, hogy érezzük, hogy nem egy falanszterben, hanem valódi üzemben sétálunk.

Jelentős érték kis helyen. A legolcsóbb modell ára is több mint hatmillió forintForrás: Origo

A tréningközpontban mi magunk is kipróbálhattunk öt-hat gépet. Mókás volt kanyarogni, raklapot emelgetni és a ránk kirótt feladatokat teljesíteni. Pár kolléga profi targoncásként mutatta be tudását, én örültem, ha megálltam a három, vagy négy tömör gumis kerekeimen. Kárt nem okoztam, emeltem, rakodtam, szlalomoztam, tolattam nagy kedvvel. Pár órára mindenkiből előjött a nagy gyerek, még az ilyen gépeket először kipróbáló lányok és asszonyok is kipirult arccal mérették meg magukat.

Jó móka targoncázni, de a kezeléshez komoly vizsgát kell letenniForrás: Origo

Sokkal egyszerűbb az RX 20 kezelése, mint ahogy azt gondoltam, féket többnyire nem is kell használni, csakis a gázpedállal el lehet jól vezetni, a bal kéz a picike kormányt tekergeti, jobb kezünkkel botkormányokat és kapcsolókat kezelünk, miközben akár a négykerekű változattal is megfordulunk szinte egy helyben. A jármű kék futófénnyel jelzi a környezetének, hogy éppen milyen mozgásra számítsanak a körülötte állók, tolatáskor csipog, megálláskor automatikusan bekapcsol a rögzítőfék.

"""Forrás: Still "
Kiből lehet targoncás?

Jogsi kell hozzá és persze szabad állás. Egyikkel sem lesz gond, számos cég keres folyamatosan targoncást, targonca-vezetői tanfolyamot (A közúti közlekedési ágazatban használt önjáró emelő- és rakodógépek kezelőinek képzéséről és vizsgáztatásáról szóló 40/2009. (VIII. 31.) KHEM rendelet előírásainak megfelelő képzés.) és vizsgát is sokan szerveznek.


A targonca jogosítvány megszerzéséhez, valamint az OKJ-s tanfolyam elvégzéséhez nem kell különösebb előfeltételi követelményeknek eleget tenni. Az adott géptípusok kezeléséhez a jelentkezőnek nagykorúnak és az orvosi vizsgálat alapján alkalmasnak kell lennie, de a tanfolyam elvégzésének feltétele a 8 általános iskola végzettség is.


A targonca-vezetői tanfolyam során mind elméleti, mind gyakorlati oktatásban kell részt venniük a jelentkezőknek. A hangsúly természetesen a gyakorlaton van, hiszen a gépkezelőknek elsősorban azt kell megtanulniuk, hogy hogyan kezeljék a választott géptípust rutinosan. A bizonyítvány targoncára egy komplex vizsga letételével szerezhető meg, a pályázóknak írásban és szóban, de természetesen a gyakorlatban is be kell mutatniuk, hogy magabiztosan, biztonsággal, az előírásoknak megfelelően, a feladatok és problémák megoldására mindig készen állva képesek kezelni a targoncát.


A KHEM-rendelet a targoncákat három gépcsoportba sorolja: vezetőüléses targonca (3324), vezetőállásos targonca (3313), gyalogkíséretű targonca (3312). A vezetőüléses, vezetőállásos vagy gyalogkíséretű targoncák kezelése egymástól részben eltérő ismeretek megszerzését teszi szükségessé, általános jogosítvány targoncára nem szerezhető ilyen formában. Hiába végeztük el azonban az államilag elismert OKJ-s targonca tanfolyamot, hiába van OKJ-s targoncavezető bizonyítványunk, a jogosítvány nélkül nem lehet targoncás munkát végezni.


Vizsgázni csak gyakorlatból kell, egy rakodási feladatot kell végrehajtani targoncával. A gépkezelői jogosítványba azt a targonca típuskódot írják be, amelyre a vizsgát letettük. A targonca hatósági vizsgára jelentkezésnél kell eldönteni, hogy a három gépcsoport közül melyiket válasszuk, de lehet egyszerre mindháromból is vizsgázni.


Az OKJ-s targoncavezető bizonyítvány helyettesíthető a régebben megszerzett könnyűgépkezelő, vagy nehézgépkezelő OKJ-s szakképzettséggel. Aki egyik bizonyítvánnyal sem rendelkezik, annak a targonca jogosítvány megszerzése előtt el kell végeznie egy OKJ-s targoncavezető tanfolyamot.

Kíváncsi egy másik érdekes munkagép tesztjére is? Ide kattintva a leglassúbb Ferrariról olvashat.

Előző
  • 1
  • 2
Következő