Drágább, mint a BKV, de olcsóbb, mint a taxi – kipróbáltuk a MOL Limót

2018.02.10. 18:25

Budapest második autómegosztó szolgáltatása nagy flottával és egyszerű használattal próbál ügyfeleket szerezni. Még nem minden autójuk elektromos, de pár éven belül azok lesznek.

A benzines változatok csak pár évig lesznek szolgálatban, aztán minden autó elektromos lesz. Galériához kattintson a képre!Fotó: Hirling Bálint - Origo

Számos tanulmány kimutatta már, hogy a magánkézben lévő autók az idejük túlnyomó részét, kb. 95 százalékát állva töltik, amit azt jelenti, hogy ekkor nem személyszállító eszközként, hanem csak utcai csomagmegőrzőként működnek, foglalva a parkolóhelyeket. Erre a problémára a legjobb megoldást egy autómegosztó szolgáltatás jelenti, melyeknek minden egyes járműve 5-10 magántulajdonban lévő autót válthat ki, drasztikusan javítva a nagyvárosok parkolási helyzetén. Az autómegosztás elterjedéséhez azonban szemléletváltás szükséges, meg kell tanulni lemondani a saját tulajdonú járműhöz való ragaszkodásról az élhetőbb környezet érdekében.

Érdemes magunknál tartani egy autós töltőt, mert ha lemerül a telefon, nem tudjuk könnyen leállítani a bérlést. Ilyen esetben egy másik készülékről fel kell hívni az ügyfélszolgálatot, akik távolról le tudják állítani a bérlést. A telefonszám megtalálható a napellenzőn isFotó: Hirling Bálint - Origo

2016 óta már Budapesten is működik egy nagy autómegosztó szolgáltatás, a GreenGo, és idén januárban megérkezett a második is, az állami olajipari vállalat által indított MOL Limo. Utóbbi neve a limitless mobility (határtalan mobilitás) rövidítése, emellett a limuzin szóra is utal, ami szorosan kapcsolódik az autózáshoz. Valamivel szerencsésebb lett volna, ha egy takarékos városi miniautókat kínáló szolgáltatás nevéről nem az ízléstelen, tízméteresre nyújtott Hummerek és a tetőablakukon kilógó, menet közben pezsgőző fiatalok jutnak eszünkbe, de ez már mindegy, a lényeg úgyis a szolgáltatás, nem pedig az elnevezése.

A MOL Bubi után megérkezett a MOL Limo is. Fontos különbség, hogy az autókat nem kell dokkoltatni, bárhol le lehet őket tenni, ahol egész héten szabályos a parkolásFotó: Gulyás Péter

A Mol Limo egyik előnye a GreenGóval szemben az egyszerűbb regisztrációban rejlik. Nem kell személyesen bemenni az ügyfélszolgálati irodába, elég lefényképezni a legalább egy éve megszerzett B kategóriás jogosítványt, és a képeket feltölteni a rendszerbe. A személyes és bankkártyaadatok megadása után általában egy nap alatt véglegesítik a regisztrációt, és utána már lehet is használni a Limót, amihez nincs másra szükség, mint egy érvényes jogosítványra, egy Android vagy iOS okostelefonra és egy Mastercard vagy Visa bankkártyára.

A mai fiatalok már egyáltalán nem is akarnak autót, csak el akarnak jutni A-ból B-be, nekik jó választás lehet néha BKV helyettFotó: Hirling Bálint - Origo

Hol lehet autót találni és lerakni?

Az applikációt megnyitva azonnal megjelenik egy Budapest térkép, amelyen nemcsak a szabad autók láthatók, hanem a 60 km2-es, Limó-zónának hívott szolgáltatási terület  határa is. Tíz kerületet foglal magába a zóna, északon a Kaszásdűlői lakótelep, a Záhony utca és a Gyöngyösi utca, keleten az Örs vezér tere, délen a Könyves Kálmán körút, a Rákóczi-híd és az Etele út, nyugaton pedig a Jagelló-Istenhegyi-Pethényi út-Szilágyi Erzsébet fasor-Hűvösvölgyi út-Kapy utca-Csatháry utca által határolt területet jelenti.

Csak a szaggatott vonallal jelzett zónán belül lehet  befejezni a bérlést, de ki lehet menni belőle, akár a városból isForrás: MOL Limo

Már idén bekapcsolják majd a szolgáltatási területbe a Liszt Ferenc nemzetközi repülőteret is, jövőre pedig a külvárosokat, a nagy bevásárlóközpontokat, és állítólag az agglomerációt, például Budaörsöt is.

Miután az applikációval kinyittattuk a zárakat, a slusszkulcsot a kesztyűtartóból kell kivenni, ahol egy kéken világító adó-vevő modulhoz van csatlakoztatva. A forgalmi hiteles másolata és a baleseti bejelentő is itt vanFotó: Hirling Bálint - Origo

Fontos tudni, hogy szabad a zónahatárnál kijjebb menni a kocsikkal (Pest megyei matrica mindegyiken van), de a bérlést csak a zónán belül lehet befejezni.  Ha például valaki kimenne vásárolni a valamelyik főváros közeli nagy bevásárlóközpontba a MOL Limóval, akkor megteheti, de a vásárlás idején is „pörögni fog a taxióra", igaz, nem a normál használatnál érvényes 66 Ft/perc, hanem a várakozásra érvényes 15 Ft/perces tarifával. Akkor vált a tarifa, ha kulccsal bezárjuk az autót, és az applikációban is jelezzük, hogy még nem fejeztük be a használatot.

A benzines autókat arról lehet felismerni, hogy alufelni helyett dísztárcsás acélkerekeken gördülnekFotó: Hirling Bálint - Origo
A bevezető időszakban olcsóbb
Február 25.-ig kedvezményes áron lehet igénybe venni a MOL Limót. Nincs regisztrációs díj (aki beregisztrál, attól később sem fogják elvenni, amikor már 5900 forintba fog kerülni) és nincs 990 forintos havidíj sem, a bérlés pedig fele annyiba, 33 forintba kerül percenként.

Érdemes ellenőrizni az autó állapotát

Beszálláskor az alkalmazás automatikusan megkérdezni, hogy az autón látható-e sérülés, és hogy mennyire vagyunk elégedettek a tisztasággal. Érdemes alaposan átnézni kívül-belül az autót, mert ha nem jelentünk sérülést (amit fényképpel érdemes bizonyítani), akkor előfordulhat, hogy később nekünk kell majd megtéríteni a kárt, akkor is, ha nem mi okoztuk. Egyébként az autókon van Casco biztosítás, de a 100 ezer forintos önrész megtérítése a mindenkori felhasználóra hárul, mint ahogy a közterületes és gyorshajtási bírságokat is továbbítják neki.

  MOL Limo GreenGo
Regisztrációs díj (Ft) 5900 5900
Havi díj (Ft) 990/0 990/0
Bérlési díj (Ft) 66/77 65/80
Várakozási díj (Ft) 15/15 15/20
Foglalási idő (perc) 20 30
Autók száma/ebből elektromos 300/100 168/168
Max. bérlési idő (óra) 24 72
Mekkora töltöttségnél kell letenni az autót 20% 10%
Baleset esetén az önrész mértéke (Ft) 100 000 100 000/10%

Maga a beszállás és indulás egyszerűbb a MOL Limo esetében, mint a GreenGónál, mert nem kell saját PIN kódot és autókódot bepötyögni kétszer, elég az autó mellett rányomni a „Nyitás"-ra az okostelefonos applikációban, és már kattan is a központi zár. Beüléskor egy női hang emlékeztet arra, hogy a slusszkulcs a kesztyűtartóban van, és ugyanez a hang figyelmeztet arra is, ha menet közben elhagyjuk a Limo zónát. Aki hangosan szeret zenét hallgatni a meglepően jól szóló, Bluetooth-kapcsolattal is ellátott hifin, az inkább az A-oszlopon lévő színes LED-et figyelje, amely zöldről pirosra vált a zónán kívül.

A cikk nem ért véget. A gyakorlati tapasztalatainkról a második oldalon olvashat! 

Előző
  • 1
  • 2
Következő