Így készült a legdrágább Mercedes

Mercedes-Maybach S-osztály
Vágólapra másolva!
Filczer Balázs a MOME-ről került a Mercedes-Benz németországi dizájnközpontjába, ahol fő munkája, a GLB szabadidő-autó mellett a jelenlegi csúcsmodell, a Mercedes-Maybach S-osztály tervezésébe is bekapcsolódhatott. Interjú.
Vágólapra másolva!
Filczer Balázs Forrás: Daimler AG

A 28 éves Filczer Balázs a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tanulta az autós formatervezést, és már ottani tanulmányai során lehetősége nyílt a világ legrégebbi autómárkájánál, a Mercedes-Benznél gyakornokoskodni, amire a tehetségén felül az autógyártó és a magyar felsőoktatási intézmény között fennálló szoros együttműködés keretében nyílt lehetősége. Munkái és hozzáállása aztán annyira meggyőzték a német autógyártó vezető formatervezőit, hogy a fél év letelte után rendes állást kínáltak neki, amivel a magyar formatervező gyermekkori álma valósult meg. Balázs ma már több mint 5 éve dolgozik Sindelfingenben, a Mercedes-Benz dizájnközpontjában, ahol

a legjelentősebb munkája eddig a 2020-ban bemutatott, kompakt méretű GLB szabadidő-autó volt,

de egyéb érdekes projekteken is dolgozott. Pályájáról és az autós formatervezés jövőjéről kérdeztük.

A MOME-n tanulta a formatervezést. Mikor végzett, mi volt a diplomamunkája?

2015-ben diplomáztam a BA program keretén belül. A Bachelor programban nem készítettünk klasszikus értelemben vett diplomamunkát, sokkal inkább a portfolió bemutatása volt a cél, ami az évek alatt készített munkákból áll össze. Az utolsó szemeszter témája a "Future Luxury" volt. Egy hosszú, elegáns Maybach tervet készítettem, amely kifejezetten különleges alkalmakra való megjelenéshez készült, a "Haute Couture" ruhákból inspirálódva. Szándékosan eltávolodtam a hagyományos autós elemektől, ezért a terven nem volt klasszikus ablak, illetve fényszóró sem. Ez a terv sokkal inkább szobrászi megközelítésű volt.

Gorden Wagener, a Mercedes dizájnigazgatója tanulmányautókkal Forrás: Daimler AG

Hogyan és mikor került a Mercedes Design-hoz? Melyik volt az a munkája, amely felkeltette a gyár érdeklődését ön iránt?

A MOME és a Mercedes-Benz kapcsolata immáron több mint 15 évre tekint vissza.

Gorden Wagener (dizájnigazgató), és Robert Lesnik (külső dizájnért felelős főtervező) is csatlakoznak a záró prezentációkra. További tervezők, mint Thomas Saelzle vagy Németh Gábor pedig gyakori rendszerességgel konzultálnak a diákokkal.

A Mercedes-Benz Design Center Sindelfingenben, Balázs munkahelye. Néha állítólag softball csatákkal vezetik le az irodában a kreatív feszültséget a tervezők Forrás: Daimler AG

A tanulmányaim során számos ehhez hasonló projektben vettem részt, miután lehetőségem nyílt egy 6 hónapos gyakornoki munkára Sindelfingenben, a Mercedes dizájnstúdiójában. Az ottlétem során volt szerencsém éles projekteken dolgozni, illetve egy személyes projektet is készíteni, ami azért jó, mert a gyakornokok bemutathatják dizájn elképzeléseiket egy szabadon választott témán belül. Amikor a 6 hónap a végéhez közeledett, lehetőségem nyílt maradni és Exterior Designerként (külső formatervező) dolgozni, amivel - mondanom sem kell - egy álmom váltott valóra. Szóval nem tudok egy projektet, illetve pillanatot kiemelni, sokkal inkább maga a folyamat volt, ami számított.

Hány magyar kolléga (főállású és gyakornok) dolgozik még önön kívül a Mercedes dizájnrészlegén?

Az Exterior Design csapatban egy másik magyar kolléga is dolgozik, Németh Gábor. Ahogy említettem, ő is részese a MOME – Mercedes-Benz kapcsolatnak konzulensként, ez pedig azt jelenti, hogy rendszeresen konzultál a diákokkal. Gábor tanított engem is az egyetemi évek során, nagyon sokat tanultam tőle, ma pedig már gyakorlatilag egymás mellett ülünk. A

A GLB tanulmány formája már alig tért el a szériaváltozattól, nagyobbak a kerekei és tetőfényszórókat is kapott Forrás: Daimler AG

A GLB előtt és után még mely Mercedes modelleken dolgozott?

Az autótervezés csapatmunka, ami fontos számomra. A GLB projekthez egy olyan ponton csatlakoztam, amikor a dizájnfolyamat már előrehaladott fázisban volt.

Végül a showcar 2019-ben, Sanghajban mutatkozott be. Ez egy kézzel készített modell, amely dimenzióiban extrémebb volt, és további különleges funkcionális dizájn elemeket is kapott. Továbbá részt vehettem a közelmúltban bemutatott Mercedes-Maybach S-osztály tervezésében is, ahol pedig a Maybach-specifikus dizájnelemeken dolgozhattam.

Az új Maybach nem önálló modell, csak a Mercedes S-osztály csúcsváltozata Forrás: Daimler AG

A Mercedes bébi G-osztályként hivatkozott a GLB-re a nemzetközi sajtóbemutatón. Már a kezdetektől tudatos elképzelés volt, hogy bizonyos jegyek a legendás terepjáróra emlékeztessenek a GLB-n?

Abszolút. A GLB egyértelműen inspirációt merít a G-osztályból, és az is tudatos volt, hogy dizájnjegyeket kapjon ebből a világból. Tervezőként ritkán hangsúlyozzuk egy autó magasságát. Azonban ebben az esetben a dizájnt tovább erősíti, és lehetővé teszi, hogy a GLB hétüléses verzióban is rendelhető legyen a kompakt szegmens tagjaként. Ha az autó hátsó vállaira, vagy a vízszintesen nyújtott hátsó lámpáira figyelünk, érezni lehet, hogy a szélesség is hangsúlyt kapott. Ezek a részletek pedig a másik nagytestvérre is emlékeztethetnek, a GLS-re. A GLB elején pedig látható, hogy a hűtőrács, és a fényszórók is egy geometrikusabb designt kaptak, tovább hangsúlyozva az off-road géneket.

Az interjú folytatódik a következő oldalon!