Szigorú új sebességhatárt vezetnének be az utakon

tudatos közlekedés
Budapest, 2008. november 28. Óriási forgalmi dugó alakult ki Budapesten a Rákóczi út Kerepesi út útvonalon az Örs vezér teréig, miután egy Kossuth Lajos utcai építkezésen meghibásodott egy daruskocsi. MTI Fotó: Honéczy Barnabás
Vágólapra másolva!
A jelenleginél szigorúbb közlekedésbiztonsági intézkedésekkel, például lakott területen 30 km/h-s sebességkorlátozással szüntethetők meg 2050-re a halálos közúti balesetek az Európai Unióban - szögezték le az Európai Parlament (EP) képviselői strasbourgi plenáris ülésükön elfogadott állásfoglalásukban.
Vágólapra másolva!

A 615 szavazattal, 24 ellenszavazat és 48 tartózkodás mellett elfogadott állásfoglalásban a képviselők hangsúlyozták: mivel a halálos kimenetelű balesetek 30 százalékánál kulcsszerepet játszik a gyorshajtás,

a járművek biztonságos sebességszintje legfeljebb 30 km/h lenne a lakott területeken és ott, ahol sok a gyalogos és a kerékpáros.

Az EP emellett

minden országban zéró toleranciát vezetne be

a sofőrök alkoholfogyasztásával kapcsolatban, ugyanis - mint írták - a halálos közlekedési balesetek negyedénél az alkohol is szerepet játszik.

Forrás: MTI/Honéczy Barnabás

A képviselők olyan, biztonságos vezetési mód kötelező beállítását javasolták a mobil- és elektronikus eszközökbe, amelyek a várakozások szerint

korlátoznák a vezetők figyelmét elvonó üzeneteket.

Emellett adókedvezményekkel és biztosítási konstrukciókkal támogatnák a legmagasabb biztonsági normáknak megfelelő járművek vásárlását és használatát.

Véleményük szerint több, a közúti biztonságra és baleseti gócpontokra fókuszáló beruházásra van szükség. Ezzel kapcsolatban felszólították a tagállamokat, hogy

hozzanak létre olyan nemzeti közútbiztonsági alapokat, amelyek a közúti bírságokból befolyó összegeket közlekedésbiztonsági kezdeményezések megvalósítására fordítják.

Az állásfoglalás emlékeztetett: minden évben mintegy 22 700-an halnak meg, 120 ezren pedig súlyosan megsérülnek az Európai Unió útjain. A közúti balesetek halálozási arányának korábbi csökkenése leállt, ami azt jelenti, hogy az uniónak nem sikerült megvalósítani azt a célját, hogy 2010 és 2020 között a felére szorítsa le a halálos közlekedési balesetek számát. Azok ugyanis csak 36 százalékkal csökkentek.

A legutóbbi adatok szerint az utak továbbra is Svédországban a legbiztonságosabbak, egymillió lakosra 18 halálos baleset jut, míg 2020-ban Romániában jelentették a legmagasabb halálozási arányt, 85 halálos balesetet egymillió lakosra vetítve. Az uniós átlag 42 halálos baleset millió lakosonként. A magyar adat ennél valamivel magasabb, 46 halálesettel, de csökkenő tendenciát mutat.