Ezekre ügyeljen, ha jól akarja felkészíteni autóját a télre

Hó, havazás, hóesés, autó, út, 2019.12.02.
Idei tél első havazása Újpesten 2019 december 2-án
Vágólapra másolva!
Gyakori az ónos eső és a havazás, éjszaka rendszerint fagy, rosszak a látási viszonyok, lelassult a közlekedés. Kétségtelen, hogy beköszöntött a valódi tél, ami autósnak és járműnek is a legnagyobb kihívást jelenti az évszakok közül. Néhány egyszerű fogással azonban meg lehet előzni a problémákat, összeszedtük, mire érdemes ügyelni.
Vágólapra másolva!
Akinek nincs rutinja vagy téli gumija, jobb, ha otthon hagyja az autót azon a pár havas napon Fotó: Szabó Gábor - Origo

A téli időszakban felértékelődik az autók műszaki állapota, mert a hidegebb, csapadékosabb és sötétebb, borongósabb időjárás fokozottabban igénybe veszi a technikát. Ilyenkor a száraz hidegtől az esőn át a fagyos, hóátfúvásos utakig bármi előfordulhat, ezért a legjobb, ha autónk téli időszakra való felkészítésével nem várjuk meg az első komolyabb hó érkezését.

Gumicsere, téli szélvédőmosó, jégkaparó

és más téli segédeszközök bekészítése a kocsiba – a legtöbb magyar autósnak ezek jelentik az előkészületeket, de ennél azért többre van szükség, ha nem akarjuk, hogy váratlan meglepetések érjenek minket.

Mi legyen az autóban?

Az összkerékhajtású autók csak gyorsulni tudnak jobban havas úton, a féktávjuk nem rövidebb Forrás: Subaru

Egy friss felmérés szerint a hazai autósoknak csak a negyede tart hóláncot autójában, jégkaparót viszont szinte mindenki, míg hóseprűt és folyékony jégoldót az autósok közel háromnegyede. Ezeken az alapkiegészítőkön kívül a páramentesítő kendő vagy szarvasbőr párna és a takaró is gyakori téli kellék, de ide tartozik az indítókábel vagy a vontatókötél is.

Ilyen helyzetben a mobiltöltő, a teli tank és a meleg takaró aranyat ér Forrás: MTI/Molnár Edvárd

Aki igazán alapos, ételt és italt is betáraz az autóba arra az esetre, ha az időjárás viszontagságai miatt az úton maradna, mint legutóbb 2013 márciusában, amikor a fél ország megbénult a váratlanul nagy havazástól. A síkosságmentesítést sem muszáj a közterület-fenntartókra bízni, bármikor jól jöhet a só, a homok és a lapát is. Továbbá elengedhetetlen a láthatósági kabát vagy mellény, és érdemes a kesztyűtartóban tartani egy zseblámpát is.

Nem csak a hó miatt kell a téli gumi

Magyarországon nem kötelező a téli gumi használata (egyes hegyi útszakaszokon azonban előírhatják a hólánc használatát), de azért óvva intenénk az autósokat, hogy nyári gumin húzzák ki az ősztől tavaszig tartó időszakot, és nem csak azért, mert a biztosítók emiatt megtagadhatják egy esetleges töréskár megtérítését.

A téli gumi nem csak hóban, latyakban biztosít jobb tapadást egy nyárinál, hanem száraz, hideg idő esetén is.

Ennek oka, hogy puhább keverékű, ezért alacsony hőmérsékleten nem merevedik meg annyira, ráadásul tapadássegítő szilika-adalékot is tartalmaz, a lamellás szerkezete pedig könnyebben kapaszkodik meg a havon, mert magához tapasztja a szilárd csapadékot.

Érdemes idejében időpontot kérni a gumisnál, ilyenkor nagyon leterheltek a műhelyek Fotó: Gulyás Péter

A KRESZ szerint azonos tengelyen azonos méretű, szerkezetű, teherbírású és mintázatú abroncsnak kell lennie.

Nem tilos az egyik tengelyre téli, a másikra nyári gumikat szerelni, de nagyon nem ajánlott.

Ha csak a meghajtott tengelyre veszünk téli gumit, akkor az az indulást valóban megkönnyíti csúszós úton, ugyanakkor kanyarban vagy fékezés esetén a nyári gumival szerelt tengely jobban fog csúszni, ezért váratlanul kitörhet.

Aki ritkán ül autóba, nem vezet éjszaka és hajnalban, lassú a tempója, annak egy négyévszakos szett is jó megoldás lehet, már csak azért is, mert meg lehet spórolni vele az átszerelés évi kétszer jelentkező, egyre jelentősebb költségét. Ma már nem csak nyáriasított téli, hanem téliesített nyári gumik is léteznek ebben a kategóriában, amelyek jobban megfelelnek a Kárpát-medence időjárásának.

Nem csak a mintázata, az anyaga is más a téli abroncsnak Forrás: Pirelli

Aki viszont gyakrabban és/vagy nagyobb sebességgel autózik, mindenképpen téli abroncsot válasszon, még akkor is, ha egyre ritkább a hóesés. Számít a márka és a típus mellett a gumi kora és a tárolásának módja is, a rideg, elöregedett, repedezett abroncstól nem szabad csodákat várni, 5-6 év elteltével jelentősen romlik a tapadás. Ne tekintsük irányadónak a törvény által előírt 1,6 mm-es minimális profilmélységet (ennél kevesebbnél már büntet a rendőr), téli útviszonyok közé legalább 4 milliméterrel illik kimerészkedni. Fontos, hogy a futófelület teljes szélességén kell teljesíteni a minimumértéket.

Az M+S (Mud & Snow) jelölés megtalálható a négyévszakos, valamint a legtöbb terepjáró, illetve a SUV abroncson is, amelyek nyári keverékűek, lamellák nélkül. A jelölés csak azt jelenti, hogy az abroncs alkalmas a saras és havas úton való közlekedésre, mert a mintázata könnyen kiveti magából ezeket. Sok helyen, ahol kötelező a téli gumik használata, csak az M+S abroncsokat fogadják el Forrás: Cooper Tire

Idén a német autóklub, az ADAC két elterjedt méretben (195/65 R15 és 225/50 R17) vizsgálta meg a téli abroncsokat, a teszteredményeket itt és itt lehet megnézni. Az itthoni klímát ismerve a téligumi-választásnál ne a havas, hanem inkább a nedves úton elért teszteredmények legyenek mérvadóak.

Fagyálló és ablakmosó folyadék

A hűtőfolyadékok többsége kék, és etilén-glikol alapú; ez a vegyület emeli a folyadék forráspontját, csökkenti a fagyáspontját és védi a fém alkatrészeket a rozsdásodástól. Ha a hűtővíz megfagyna, nem tudna megfelelően áramlani, így a motor túlhevülne a hideg időben is. Ráadásul fagyás közben a folyadék térfogata megnőne, ami szétrepeszthetné az üreges alkatrészeket, a blokkot, a csöveket, de vetemedést is okozhatna, és kilökhetné a fagydugót, amelynek amúgy pont az a szerepe, hogy fagyáskor erre terjedjen a táguló hűtőfolyadék.

Régen a fagyálló színe a rozsdásodást gátló adalékára utalt, de ma már ez nem feltétlenül igaz Forrás: Holtsauto

Egy fele-fele arányú glikol-desztillált víz hűtőfolyadék keverék 126 fokig nem forr fel, ellenáll a fagynak körülbelül - 40 fokig, valamint nem válik savassá. Az etilén-glikol alapú hűtőfolyadékot kétévente, vagy 50 ezer kilométerenként cserélni kell, de már olyan keverékek is léteznek, amelyeket csak ötévente, vagy 300 ezrenként kell cserélni. A koncentrátum flakonján feltüntetett dermedéspont az elérhető legjobbat jelenti, amely az etilén-glikol és a desztillált víz 7:3 arányú vegyítésével érhető el.

Ha nem koncentrátumot használunk, akkor ne hígítsuk a fagyállót, mert a dermedéspontja emelkedne tőle.

Léteznek propilén-glikol-alapú hűtőfolyadékok is, melyek előnye, hogy kevésbé mérgezők. Ez azért fontos, mert a kicsöpögő etilén-glikolos hűtőfolyadékot az édes íze miatt a házi állatok előszeretettel nyalják fel a garázs padlójáról. Sokféle színű fagyálló létezik, a leggyakoribb a piros, a kék, a zöld, és narancs. Refraktométerrel a legtöbb benzinkútnál képesek bemérni a hűtőfolyadék dermedéspontját, pár percet érdemes rászánni.

A nyári szélvédőmosót érdemes már ősszel télire cserélni Forrás: Pixabay

Készüljön fel, hogy

jóval több fog fogyni ablakmosó folyadékból

a téli hónapokban a felcsapódó saras permet miatt. A desztillált víz vagy a bogároldós (zöld színű) nyári szélvédőmosó fagyban szétrepesztheti a tartályt, sőt, menet közben odafagyhat a szélvédőre, ezért első lépésként kék színű téli folyadékot kell tölteni a tartályba. Ez a vízen kívül alkoholt, glikolt és illatosító-anyagot tartalmaz, és általában -19 fokig fagyálló. Nem szabad kifelejteni a hátsó szélvédőhöz tartozó tartályt sem, ha van ilyen az autónkon.

A cikk folytatódik a második oldalon!