Új szabályokat vezetnek be a jogosítványokra

Vágólapra másolva!
Az Európai Parlament döntése értelmében több, a jogosítványokra vonatkozó részletszabály is változik. Az ügyben most volt az első szavazás.
Vágólapra másolva!

Mivel évente több mint 20 ezer ember veszti életét az utakon az EU-ban, az Európai Parlament támogatja a vezetői engedélyekre vonatkozó uniós szabályok reformját annak érdekében, hogy azok hozzájáruljanak a közlekedésbiztonság javításához, valamint az EU digitális átállásához.

Az uniós vezetői engedélyekre vonatkozó szabálytervezetet 339 igen szavazattal, 240 ellenében és 37 tartózkodás mellett fogadták el, és ezzel a képviselők elfogadták a Parlament első olvasatban kialakított álláspontját. 

Az ügyet a június 6-9-i európai parlamenti választások után már az új képviselők viszik tovább.

A képviselők azt szeretnék, ha a járművezetők jobban felkészülnének a valós vezetési helyzetekre, és tisztában lennének a kockázatokkal, különösen a veszélyeztetett úthasználókkal, például a gyalogosokkal, a gyermekekkel, a kerékpárosokkal és az e-rollerek használóival kapcsolatban. Ennek érdekében 

a téli körülmények között való vezetés, a biztonságos telefonhasználat vezetés közben, a holtterek, a vezetéstámogató rendszerek és a járművek ajtajainak biztonságos kinyitása is nagyobb szerepet kapna a jogosítvány megszerzéséhez szükséges vizsgákban.

A képviselők egyetértettek abban, hogy a vezetői engedélyeknek motorkerékpárok és személyautók esetében legalább 15 évig, teherautók és buszok esetében pedig öt évig kellene érvényesnek lenniük. 

A képviselők nem támogatják az idősek vezetői engedélyének érvényességi idejének csökkentését, 

ahogy azt a Bizottság javasolta, hogy elkerüljék a diszkriminációt.

A képviselők egyetértettek azzal, hogy a járművezetők a vezetői engedély kiállításakor és megújításakor maguk értékeljék a vezetésre való alkalmasságukat, és az uniós tagállamokra bízták annak eldöntését, hogy az önértékelés helyett orvosi vizsgálatot is kell-e végezni. 

A kezdő járművezetőknek legalább kétéves próbaidőszakot kellene teljesíteniük a képviselők szerint.

A hivatásos járművezetők hiányának enyhítése érdekében a képviselők abban is megállapodtak, hogy a 18 évesek is kaphatnak engedélyt teherautó vagy legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetésére, amennyiben rendelkeznek szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal. Az EU egységes piacának támogatása érdekében 

a képviselők szorgalmazzák a mobiltelefonon elérhető, a fizikai jogosítvánnyal teljesen egyenértékű digitális vezetői engedély bevezetését is.