Huszonnégy órás száguldás Le Mans-ban

Vágólapra másolva!
A franciaországi Le Mans városa ezekben a napokban a hagyományos, 24 órás autóverseny miatt kerül az érdeklődés középpontjába. Ez lesz az 1923-ban kezdődött sorozat 70. versenye.
Vágólapra másolva!

A Le Mans-i verseny eddigi története során a Porsche volt a legeredményesebb, csak a második világháború óta tizenhárom győzelmet aratott, míg a Ferrari kilenc, a Jaguar pedig hét abszolút elsőséggel rendelkezik. A legutóbbi két versenyt az Audi nyerte, és az egy hónapja lebonyolított hivatalos edzésen is ez a csapat érte el a legjobb eredményt.

A Le Mans-i versenyeket beárnyékolta néhány nagy baleset. A legnagyobb 1955-ben történt, amikor egy ütközés következtében széttört Mercedes darabjai a nézőtéren megöltek nyolcvan embert. A katasztrófa miatt a Mercedes hosszú időre kivonult az autósportból, így a Forma-1-ből is. A Mercedesekkel később is akadt gond, néhány éve Le Mans-ban az egyenesben nagy sebességgel száguldó autója egyszer csak a levegőbe emelkedett. A Mercedes most sem indul, s amikor még ott volt Le Mans-ban, egyik autóját egy ígéretes fiatalember, Michael Schumacher vezette.

A csapatok három-három pilótával versenyzik végig a 24 órát, ám még így is óriási teher nehezedik rájuk. Egyébként Le Mans-ban mindig sok, a Forma-1-ben is megfordult pilóta indul. Az idén például Johnny Herbert, aki 1989 és 2000 között 161 F1-es futamából hármat megnyert. Aztán Pirro (37 Forma-1-es indulás), Dalmas (24), JJ Lehto (62), Bernard (45), Blundell (61), Katajama (95) és Comas (59) áll rajthoz. Az egyéni győztesek közül a belga Jacky Ickx hatszor nyerte meg a viadalt. Ő egyébként nyolc Forma-1-es versenyen is győzött. Az utóbbi évtizedben Yannick Dalmas négy alkalommal nyert ezen a pályán, 1992-ben egy Peugeot 905, 1994-ben egy Dauer Porsche, 1995-ben egy McLaren GTR, 2000-ben pedig egy BMW V12 LMR kocsival.

Ezeken a megbízhatósági versenyeken óriási szerep jut a gumiabroncsoknak is. Nem véletlen hát, hogy a gumigyártó cégek sikereit ugyanúgy nyilvántartják, mint az autókét és pilótákét. A legutóbb tíz versenyből hetet Michelin, hármat pedig Goodyear abronccsal szerelt kocsi nyert. Az évtizedek során a szabályok sokat módosultak, hiszen a húszas, harmincas években a Bentley egy hathengeres, 6597 köbcentis kocsival győzött, a hatvanas években 6980 kcm-es Ford nyert versenyeket, 1988-ban pedig a 12 hengeres, 7000 kcm-es Jaguar XJR 9 végzett az élen. Utóbbi 221,665 km/órás átlagot ment, ami figyelembe véve a megállásokat, a pilótacseréket, a szereléseket, parádés eredmény. Az első versenyen 92,064 km/óra volt az átlagsebesség.

Most két kategóriában, azon belül öt osztályban értékelik a versenyt. A prototípusok között a nyitott autók 900 kilós összsúlyú osztályában, az LMP 900-ban 6000 köbcentis szívó vagy 4000 köbcentis turbómotorokat lehet használni. AZ LMP 675 osztályban is nyitott kocsik vesznek részt, itt 3400, illetve 2000 köbcentis lehet a nyolc-, illetve hathengeres motor. A prototípusok harmadik osztálya, a zárt kocsiszekrénnyel rendelkező autóké, amelyeknek műszaki előírásai megegyeznek az LMP 900-éval. A Grand Touring kategória két osztálya nálunk is jól ismert, hiszen itt hasonló vagy ugyanazon autók indulnak, mint a FIA GT-n és az Eurosport autóshétvégén.

A két - részben éjszakai - időmérő edzés eredményei alapján szombaton 16 órakor rajtol a mezőny, s vasárnap 16 órakor intik le az első autót.

Faludi Gábor