Hi-Tech Puritánság - Skoda Fabia 1.2 HTP '03

Vágólapra másolva!
Mlada Boleslavban nagyon eltaláltak valamit. A Fabiát már hat éve gyártják változatlan, időtálló formában, csak a lámpákon és a lökhárítón javítottak valamicskét, de jó érzékkel a fő arányokhoz nem nyúltak. Lehetne a bájtokat szaporítani, de a kocsi úgy szép, ahogy van. A kicsit skandináv beütés csak jót tett. Használtautó-teszt.
Vágólapra másolva!

A színe persze szubjektív, de ha lehet, mindenkit lebeszélek a BKV-kékről. Nem csúnya, de nem is szép. Ha közelítettem feléje, valahogy mindig a buszbérletet kezdtem keresgélni, s fürkésztem az ablakot, lesz-e ülőhely. Volt.

A beltér a külsővel egy rúgóra jár. A tervezők egyedül a kilométerórát és a fordulatszámmérőt rajzolhatták meg körzővel, utána elvették tőlük, s csak derékszögű vonalzó maradt. Kicsit olyan katonás lett... Na nem az az üvöltős, amerikai kiképző-őrmesteres, inkább poroszos, csendes, fegyelmezett. Ez a csendesség az utastérre is jellemző, még három év után is. Nem jut be túl sok hang, se nyiszogás, se recsegés, ergo merev a kasztni, ami zaj bejön, az viszont kellemetlen. A motor vinnyog magasabb fordulaton, a futómű ütöget...

A műszerfal is örökölt valamit a németektől. Lehet ezt letisztultnak nevezni, de puritánnak is. A látótérben is csak egyenesekkel dolgoztak, viszont ebben a kategóriában ritka igényes anyagból készítették a műszerfal tetejét. Puha, szép anyagú, nagyautós és tartós. Viszont az itt elpocsékolt pénzt be kellett hozni a tervezőknek, így minden más műanyag az utastérben olcsó, kemény és könnyen karcolódó. Bár az ajtó is kemény, de arra legalább valami furmányos módon felfeszítették a pincében lógó, ezeréves szürke függönyt. A tapintása ujjal textil, könyékkel beton, de legalább van. A látótérből kikerülve már a fekete festék is elfogyott, s így lett világosszürke. Lehet, hogy Jirzsiék arra gondoltak, így tágítják a teret - ami sikerült -, de az embernek óhatatlanul is a régi japán kocsik jutnak eszébe...

A már említett termékek egyébként csak a műanyagról és a tartósságról ötölhetnek fel, mert felszereltségben inkább a 80-as évek 120L de lux változata köszön vissza. Egy légzsák, biomechanikus ablakemelő, mondjuk abból rögtön négy, nincs ülésmagasság-állítás, stb... És egy féltucat vak kapcsoló, ami minduntalan eszünkbe juttatja, hogy olcsó autóban ülünk.

Ha már beültünk, akkor szintén kettős érzés fog el. Szinte egyedülállóként ebben a kategóriában (ne feledjük, 6 éves konstrukció), négy irányban állítható kormányoszlop, s műanyag kormányhoz képest jó minőségű a karima. De nincs deréktámasz, s 20 perc után az ember kikívánkozik belőle, még akkor is, ha az ölébe teheti a kormányt. Ha valaki ilyet vesz, mindenképpen vigye magával a nagynénitől karácsonyra kapott díszpárnát, amit otthon úgysem használna, de itt még jól jöhet. Én egy polárpulcsival tömtem ki az ülést, s láss csodát, rögtön kényelmes lett. Na jó, Kölnig nem mennék el vele, de két-három megálló még belefér...

Forrás: [origo]

Az ülések tömése viszont jó, kiülni szinte képtelenség, a kárpit nem hagyja el magát sem sárban, sem fagyban, sem napban, de ez is szürke... A tükröket sem sikerült megszoknom, persze azt is tudom, nem egy hétre vesz az ember autót. A jobb oldali cirka fele a balnak, de azért lehet benne látni. Csak olyan bután néz ki, hogy baloldalon olyan rendes, jobboldalon meg olyan sufnituningos, kis-pici tükör árválkodik. Ráadásul csak manuálisan állítható, ezért ha anyu és apu is vezeti a kocsit, vagy lumbágót kapnak a hajlongástól, vagy rendeljenek bele elektromos tükörállítást, mert a Fabia szélességének hála, én 190 centimmel is alig értem el. Persze ennek is van jó oldala. Be tudom úgy kötni az övemet, hogy nem vágom állon a mellettem ülőt, s hátul két felnőtt között-mellett elfér még egy gyerekülés is.

A kocsiban 42 ezer km volt, de vagy nem kopott össze, vagy én vagyok gyenge, vagy direkt ezt az érzést akarták kelteni, de az ajtókat, főleg a hátsót úgy kellett csapkodni, mint a katonai ponyvás UAZ ajtóimitációit. A csomagtér megfelelő, sík élek, 260 liter. Egy háromtagú családnak, ha már nem kell babakocsit cipelni, akkor elég. Bővíteni pedig ennél a felszereltségi szintnél úgy lehet, hogy vagy otthon hagyom a csemetét, vagy sehogy. Mert vagy egyben hajtom le az ülést, vagy sehogy. Bár lehet, hogy ezt azért találták így ki, mert az ülés hátulja nincs kárpitozva, s ekkora egybefüggő fémfelületet csak a motorháztetőn lehetett találni, és az ugye utastérbe nem való.

Forrás: [origo]Forrás: [origo]

Sajnos nem csak zajszigetelés szempontjából hiányzik egy darabka filc onnan, hanem ha ránézek is poros lesz, sőt, ha hétfőn reggel nézek rá, mert még harmadikra sem tudtam lecsukni a csomagtér ajtaját, akkor össze is karcolódik. A kényelem a hátsó üléseken olyan, mint elöl. Itt sincs, ami a derekat tartsa, sőt, a biztonsági öv nem elég hosszú, hogy szabályosan bekössünk egy bébiülést. Pedig csak tíz centi hiányzik, ami nem egész egy cseh koronába kerülne...