Ízlések pofonok nélkül - Hyundai i30-teszt

Hyundai i30 1.6
Vágólapra másolva!
Az uniformizált világban már az is nagy szó, ha két testvérmodell nem pusztán egy csillogó emblémában különbözik egymástól. A Kia Cee'd és a Hyundai i30 ugyanazt tudja, mégis két külön személyiség. Vajon a párbajt csak a vevők ízlése fogja eldönteni?
Vágólapra másolva!

Mi ez és mi az új benne?

Egy hagyományos, ötajtós, kompakt autó Dél-Koreából. Az a kocsi, amit akkor vesznek az emberek, ha nincs pénzük arra, amire valójában vágynak, vagy annyira félnek a bonyolult technikától, hogy jobbnak látják, ha nehezen megszerzett pénzüket az ázsiai munkakultúra remekére bízzák. Az újdonság pedig az, hogy a derék koreaiak éppen ezen szeretnének egy kicsit változtatni a legújabb modelljeikkel, melynek első darabja, az i40 engem is meggyőzött.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Az i30-nak van keresnivalója a legjobbak között, ezt az árcédulája is megerősíti
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Azóta már vezettem a vadonatúj Kia Cee'd-et, a konszerntárs csodafegyverének második generációját, úgyhogy a benzines i30-ról már azelőtt véleményem volt, hogy beleültem volna. Ez alapvetően jót jelent, de van pár zavaró tényező, ami miatt nem tehetem meg, hogy már az elején rövidre zárjam a tesztet azzal, hogy akinek kedves az élete, vegyen egyet, nem fogja megbánni. Amennyit most kérnek érte, annyiért már van ellenfele bőven a piacon.

Hogy néz ki?

A két tesó kivédhetetlen összehasonlítására ez a kérdésblokk a legjobb lehetőség, mert a formaterveikkel eddig ügyesen láthatatlanul maradt koreaiak megleptek minket egy olyan eltalált külsővel, amit nevesebb márkáktól is heves bólogatással fogadnánk. Az i30-at nem is a VW Golffal vagy a Ford Focusszal, hanem egyenesen az Alfa Romeo Giuliettával lehet összetéveszteni. Sötétben, hátulról. De ez mégis jelent valamit.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Hátulról hasonlít egy kicsit az Alfa Giuliettára, de nehéz összekeverni vele

Például azt, hogy az új autókat már Opelhonban, Rüsselsheimben tervezik. Nem tudom, hogy a koreaiak most belátnak a németek irodáiba, vagy csak a hely varázsa számít ennyit, de ami igaz az igaz, akárcsak az i40, az i30 is egy belevaló, európai autónak tűnik. Persze a Kia sem ragadt le Kovács Miklós munkájánál, az egyébként eltalált első generációnál, azóta már nekik is van egy vagány, LED-ekkel telerakott kocsijuk. Akkor most melyik a szebb?

Természetesen az, amelyik jobban tetszik. Mivel mindkét autót "hetvenes évek barnában" kaptuk meg, könnyebb a döntés. Élőben a Hyundai talán kissé egységesebb. Bár stílusa harsányabb, felvágósabb, mégis jobban érvényesülnek a formai játékok, ügyesen találkoznak az egész autón végigfutó, hol eltűnő, hol előbukkanó vonalak.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Jó minőségű az utastér, de az ázsiai ízléstől még nem sikerült teljesen elszakadni

Miért választanám mégis a Kiát? Éppen visszafogottabb stílusa és az utastere miatt. Annyira erősködtek, hogy az i30-nak már a Golfhoz hasonló belseje lesz, hogy képtelen voltam hinni nekik, és élőben sem győzött meg. Ami csak azért kellemetlen, mert közben a Kia tényleg Audiszerű műszerfalat tolt az orrunk elé. A bazári kályhaezüst és az ázsiai ízlést tükröző formák visszarántják a valóságba az i30 egyébként jó minőségű berendezését.

Műszaki tartalom

Ha objektíven nézzük, valójában két nagyon hasonló autóról beszélünk. A Hyundai 1.6 GDi közvetlen befecskendezésű motorja a Kiához is rendelhető, szintén 135 lóerővel. Ez az a szívó benzines, ami miatt beleszerettem az i40 kombiba, és ami miatt elment a kedvem a Velostertől. Az alsó-középkategóriás orrában semlegesen viselkedik, érzelmeimet nem billentette egyik oldalra sem. Az újkori turbómánia kellős közepén egyszerű, de nagyszerű konstrukció, dinamikus és kifinomult. Ha nem lenne egy mindig hallható morgása, talán el is felejtenénk, hogy már beindítottuk. Nem dobjuk le a hajunkat a gyorsulástól, cserébe ritkán lenne szükségünk több motorerőre. Fogyasztása is a se hús, se hal kategóriát erősíti, ma már tényleg illene 6 liter alatt fogyasztania egy alig 1,2 tonnás autónak, de az a 7,2 liter, amivel elsősorban városban jártam vele, ma még általános. Tíz-tizenöt év alatt a kompaktok fogyasztása alig változott, csak a szolgáltatásaik bővültek.

Milyen vezetni?

A minden ízében semleges motorhoz hasonló menettulajdonságok járnak. Mindig valahol az ingerküszöbünket megcsikiző határérték alatt maradnak a vezetésével begyűjthető élmények, ami egyben azt is jelenti, hogy az i30 tökéletesen alkalmas arra a lélekölő gurulásra, amit ma autózásnak nevezünk. Változtatható rásegítésű kormánya azt teszi, amit mondunk, futóműve egész jól kirugózza a gödrök nagy részét, már a váltó sem olyan akadozós, mint néhány korábbi tesztautóban.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Puha tömésűek, kényelmesek az ülések, a sötét kárpit miatt kicsit komor a hangulat

Hat fokozatával szükség esetén gyorsíthatunk, vagy nagy tempónál spórolhatunk a benzinnel és a hangerővel is. Itt jön a képbe a minden eddiginél komolyabb hangszigetelés és a komfort, amivel a legújabb Hyundai kiérdemelte, hogy a legjobbakkal emlegessék egy lapon. Remek a kidolgozás, mégis láthatóan nem rutinból oldották meg. Bár nagyon kitettek magukért, ennél azért több kell a Golf hetedik generációja ellen, ami nagyon elhúzott.

Milyen benne utazni?

Ha gonosz módon be akarnánk csapni utasainkat, akár le is takarhatnánk a jelet a kormányon, vicces lenne, ahogy találgatják, miben ülnek. Átlagos élethelyzetekben kielégítő a Hyundai tudása, legyen szó az anyagminőségről, az ülések kényelméről, a nem túl nagy, mégis jól használható csomagtartóról vagy a felszereltségről. Ma már szinte minden kapható az i30 prémiumautóvá varázsolásához, mert az árképzés alapján úgy tűnik, ezt is komolyan vették.

Megéri az árát?

Ön mennyit adna egy Hyundaiért? Ha eltekintünk attól, hogy itthon eltűntek az autóvásárlók, a flottakezelők meg az i40-ben gondolkodnak, akkor sem valószínű, hogy sokan csengetnének ki 4,9 milliót a 135 lóerős 1,6-os változatért, és költenének rá még egyet a töménytelen extráért. Néha azt hiszem, hogy a Kia nem a partnere, hanem a belső ellensége a Hyundainak, mert náluk ez a konfiguráció 4,7 millióért a kosárba tehető.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Kellemesen harsány, európai formaterv LED-ekkel és finom részletekkel

Egyszerűen várniuk kellett volna még egy generációt az áremeléssel, mert így óhatatlanul is a nagyokkal hasonlítjuk össze őket. Többet ért volna, mint az öt év teljeskörű garancia, amit a Kia szintén ügyesen rombol a maga hétéves periódusával. Egy jó árral tömeges eladásokat is elérhettek volna, de úgy tűnik, annyi pénzt költöttek a fejlesztésre, hogy nem engedhetik meg maguknak a diszkont árakat. Vagy félnek, hogy nem vennék őket komolyan?

Összegzés

Benzinmotorral is kellemes kompakt az i30, hajtáslánca, menettulajdonságai, vezethetősége, és szolgáltatásai mind egy kicsivel átlag felettiek, jó vele együtt élni. Ha ezt választjuk, nem maradunk le sok mindenről, az elismerő pillantásokat leszámítva. Csak éppen azt lenne nehéz megindokolni, miért vennénk éppen Hyundait, ha egy hasonló Toyota Aurist 4,2 millióért utánunk gurítanak? A japánok ellen a megbízhatóság sem elég erős érv. Aki mégis hazavinne egy i30-at, érje be az alig gyengébb, 100 lóerős 1,4-essel ugyanannyiért. Mindjárt jobban jár.

Műszaki adatok - Hyundai i30 1.6 GDi

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1591 cm3. Furat/löket: 77,2/84,5 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 99 kW (135 LE)/6300. Nyomaték: 164 Nm/4850. Sebességváltó: hatfokozatú kézi váltó. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/ tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4300/1780/1470 mm. Tengelytáv: 2650 mm. Tömeg: 1193 kg. Terhelhetőség: 627 kg. Csomagtartó térfogata: 378-1316 liter. Üzemanyagtartály térfogata: 56 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,9 mp. Végsebesség: 195 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,7 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,2 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 134 g/km.