Vágólapra másolva!
Legelső próbálkozásra rekordot futott a kecskeméti főiskolások járműve a németországi Shell Eco-marathonon. A 222 csapatból egyedüli középiskolásként induló másik magyar team tagjai - szintén Kecskemétről - pedig már-már alázták az idősebb kategóriatársakat, olyan köröket futottak. A bicskával és mogyorókrémmel is dolgozó többi magyar csapat azonban problémákkal küzd Európa legkisebb fogyasztású járműveinek versenyén. Helyszíni tudósítás az első napról.
Vágólapra másolva!

Forrás: Urbán Máté
Á. Tóth Kriszta új magyar rekordot siklott a Megameter II-vel

"Pedig elsőre csak a biztonsági körünket teljesítettük" - mondták vidáman, egymás szavába vágva a diákok és tanárok a kecskeméti GAMF-csapat sátrában, a németországi EuroSpeedwayen. Ennek ellenére egyből új magyar rekordot futott Á. Tóth Kriszta pilóta, a Megameter II. nevű jármű a mérések szerint elméletileg képes volt egy liter benzinnel 2277 kilométer megtételére. Ezzel már a verseny első napján túlszárnyalta a csapat által kitűzött célt.

Pedig az előző nap még kissé bosszús volt a magyar egység a 27. Shell Eco-marathon gépátvétele után, annyi mindenbe belekötött a technikai stáb. Például lékeket kellett vágni a kocsira. Csütörtökön aztán a legnagyobb gonduk már csak az volt, hogy a 48 kilogrammos pilótájuk egyik füléből menet közben kicsúszott a rádió drótja. Onnan tudni a súlyadatot, hogy egy kétkilós ólomdarabot kellett berakni az autójukba, mert a sofőrök minimumsúlya 50 kilogramm lehet a versenykiírás szerint.


Videón a rekorderek, a pécsiek és egy magyarul alig beszélő magyar lángosos


A csütörtök délután felhőtlenül elégedettnek tűnő GAMF-osok állítják, technikájuk még ennél is több kilométerre képes, ugyanis 15 másodpercet benne hagytak a körükben. Az ő kategóriájukban (Prototype, benzines hajtás) ugyanis 51 perc alatt kell teljesíteni nyolc kört a pályán, ez alatt mérik a motor fogyasztását, amelyből kiszámolnak egy elméletileg megtehető távolságot. Szóval ígérik: ha nem lesz műszaki problémájuk a hátralévő két versenynapon, akkor még ennél is ütősebb eredményre készülnek.

Mogyorókrém és bicska

Körbenézve a sátrukban (az öt magyar team közül kettő bokszban, három sátorban kapott helyet), nincs ok aggodalomra. Hat-nyolc ember mindig sürgölődik valamin, saját fékpadot hoztak, a sarokban egy LCD tv segíti a tájékozódást, az asztalon pedig a jármű harminccentis tökéletes mását lehet felfedezni. "Ezzel modelleztük a kocsi áramlását" - hangzik el a meghökkentő mondat, miután kézbe veszem. Többektől hallottuk a versenypályán, amit magunk is láttunk: nagyon profik.

Forrás: Urbán Máté
Napok óta jellemző életkép a pécsiek sátrában

A pécsi újonc Team Orca sátrában ellenben mindössze két egyetemista szerelte az ethanolos hajtású járgányt. "Mi vagyunk a legkisebb költségvetésű csapat" - mondta félig viccesen Háber István tanár. Az ő asztalukon (amely egyben a jármű szállítására szolgáló doboz is) félig kikanalazott, literes mogyorókrémes üveg, szerszámok, bicska és rengeteg energiaital hever mindenfelé.

Háber szerint jóindulatúak voltak velük a gépátvételnél a mérnökök, ennek ellenére kisebb-nagyobb problémák miatt még csütörtökön (vagyis a két tesztnap utáni első versenynapon) sem sikerült átmenniük. Fáradhatatlanságban azonban ők is legalább annyira topon vannak, mint a kecskemétiek.

Kapcsolási rajz és felhők

Gondjai akadtak a Shell technikusaival a 2010-es év magyar sztárcsapatának is. A SZEnergy Team napelemes kocsija (UrbanConcept kategória) a győri egyetemisták szerint túlságosan előremutató töltésvezérléssel készült, amelyet "durván le kellett butítani".

Forrás: Urbán Máté
Elkeseredettségükben már kategóriaváltásban gondolkodnak a győriek. Mint mondják, a prototípusok között jobban utat engednek a kreativitásnak

"Így már nagyon szenvedünk. Sokkal komolyabb az autónk, mint a fő német riválisé, amely gyakorlatilag hungarocellből készült. Csoda, hogy elfogadták. Hiába magyarázta két órán át a tanárunk a mérnököknek a kapcsolási rajzunkat, nem fogadták el" - panaszkodott egyikük elgyötörten. Körülötte több társa aludt a földre hányt szivacsokon vagy épp a hideg aszfalton, lelkileg és fizikailag is fáradtnak tűntek mindannyian.

Pedig még a megcsonkított autójukkal is képesek voltak arra a bravúrra, amelyre tavaly egyetlenként az egész mezőnyben: ezúttal is több energia volt az autójukban a célban, mint a rajtnál. Csakhogy lelassultak, és nem értek időben célba. A korábbi napsütésből pénteken igencsak borongósra fordult az idő a pálya felett, ami nem éppen kedvező a napelemes kocsiknak.

Százwattos izzó és 317 kilométer

"Nincs lehetetlen, csak mindig új kihívások" - ezt már az óbudai bánkisok hajtogatták, ők sem túl vidáman. Az SAP Racing Teamnek gondja volt a főtengellyel, ráadásul nem állt elég függőlegesen az átlátszó, literes üzemanyagtartályuk. Csütörtök délután nekik sem sikerült még átmenni a gépátvételen, pedig idén - a tavalyi 336 kilométer után - ők is a kétezer kilométeres távot tűzték ki teljesítendőként.

Forrás: Urbán Máté
Itt éppen az óbudaik képviselője konzultál a gépátvételt irányító mérnökökkel

Jogosan bosszantják, ha erősebb kifejezést akarunk használni, már-már alázzák az idősebbeket a Kandó-Electric csapat kamaszai. A prototípusok között az elektromos kategóriában induló középiskolások messze felülmúlták már a legelső versenynapon a célkitűzésüket. Ami első lausitzi fellépésükön, ráadásul olyan mezőnyben, ahol a 26 országból összegyűlt 222 csapat közül körülbelül kétszáz a felsőoktatásból érkezett, tulajdonképpen csak annyi volt, hogy a kocsijuk képes legyen végigmenni a pályán.

Ehhez képest legelső nekifutásra 317 kilométert teljesítettek, amivel a saját kategóriájukban (nem középiskolások között, ilyen kategória ugyanis nincs) a negyedik helyen zárták a csütörtököt. "Nálunk azt számolják, hogy egy kilowattóra teljesítménnyel mennyit tud menni a kocsi. Ez a mennyiség egy százas égő tízórás működtetésére elegendő" - magyarázta az [origo]-nak Fazekas István tanár úr, aki a vezérlést programozta.

Forrás: Urbán Máté
A GAMF tavalyi karosszériájába építettek elektromos hajtást

Hogy ez mekkora teljesítmény a kecskeméti középiskolásoktól, arra elég legyen annyi: csütörtökön este még hosszú sorokban kígyóztak tucatnyi ország egyetemistáinak járművei a gépátvételen. Ekkor a legifjabb magyar srácok már aludtak, ugyanis a tanáraik pihenőt engedélyeztek nekik a többnapnyi szerelést követő, sikeres bemutatkozás után.