Cáfolják az azték fogyókúrás szer hatását a kutatások

2011.01.26. 13:26

Az Egyesült Államokban a dietetikusok és fitneszguruk körében az új fogyókúrás csodaszer a chia. Az aztékok által nemesített növény magja állítólag étvágy- és testsúlycsökkentő hatású, a tudományos kísérletek azonban egyelőre nem erősítették meg ezt a tulajdonságát.

A chia latin neve Salvia hispanica, magyarul azték zsálya. A növény magja az aztékok alapeledele volt, Dél- és Közép-Amerikában ma is rendkívül elterjedt. Gazdag fehérjében (100 grammban kb. 15 gramm található) és élelmi rostokban (40 gramm/100 gramm). Ez utóbbival és magas alfa-liposav-tartalmával magyarázzák az amerikai étrendkiegészítő ipar képviselői testsúlycsökkentő hatását. Az új "csodaszer" előnyös tulajdonságait azonban a modern tudomány egyelőre nem erősítette meg.

A chia testsúlycsökkentő hatásait kutató véletlen besorolásos, kontrollos vizsgálatot egyelőre kettőt végeztek, és egyik sem erősítette meg a különleges hatást. Az egyik, 2009-es kísérletben egy kutatócsoport 76, 20 és 70 év közötti, túlsúlyos és elhízott nőt és férfit osztott véletlen besorolással két csoportba. Az első csoport naponta kétszer, negyed liter vízbe áztatott 25 gramm chiamagot kapott a napi első és az utolsó étkezése előtt, a másik csoport viszont ugyanezekben az időpontokban placebót fogyasztott. 12 hét után a kutatók nem találtak szignifikáns különbséget a két csoport étvágyában, és a résztvevők testtömegében sem történt számottevő változás.

Egy másik tudományos vizsgálat ugyanerre a következtetésre jutott. Ugyancsak nem sikerült a növény egyéb állítólagos egészségügyi előnyeit, például a szív- és érrendszerre gyakorolt pozitív hatását igazolni.

Ettől függetlenül a tudósok szerint a chia egészséges kiegészítője lehet az étrendnek, de táplálékkiegészítőként való forgalmazása egyelőre nem megalapozott, előnyös hatásai feltárására további, szélesebb körben végzett kutatásokra lenne szükség.

A chiamag nagy előnye egyébként, hogy mivel gluténmentes gabona, gluténérzékenyek is fogyaszthatják. A mag gazdag néhány alapvető tápanyagban is: a fehérjék mellett többek között kalciumot, káliumot, vasat és omega-3 zsírsavat tartalmaz nagy mennyiségben. A magot meg is főzhetjük, de vízben áztatva reggelikhez is elkészíthető. Vízben áztatva 12-14-szeresére dagad.

KAPCSOLÓDÓ CIKK