Ezek a karácsonyi menü gyenge pontjai

2012.12.20. 12:58

Aki nem figyel magára, karácsonykor akár két-három kilót is magára szedhet. Különösen megfontoltan kell összeállítani az ünnepi menüt a szív- és cukorbetegeknek. Tippek egy egészségesebb karácsonyi menühöz.

Az ünnepi asztalnál szinte mindenki többet eszik a megszokottnál, és bizonyos betegségek esetén ez veszélyes lehet. Aki nem figyel, akár 2-3 kilót is magára szedhet - hívja fel a figyelmet Veresné Dr. Bálint Márta, a Semmelweis Egyetem ETK Dietetikai és Táplálkozástudományi tanszékének docense.

Az átlagos ünnepi menü sok családnál a magyar ízlésnek megfelelően még ma is energia- és zsírdús ételekből áll (például rántott hal, rántott hús, francia saláta vagy majonézes krumpli), és persze ezen felül még sokféle sütemény, édesség, ital is kerül az asztalra. Pedig a magyar felnőtt lakosság 50-60 százaléka már egyébként is túlsúllyal küzd.

Forrás: AFP

 

Akikre különösen veszélyes a túlevés

A túlevés külön veszélyeket rejt, ha valaki szív- és érrendszeri problémákkal küzd, cukorbeteg, vagy a tápcsatorna megbetegedéseinek valamelyikében (például hasnyálmirigy-gyulladás, gyulladásos bélbetegségek) szenved. Veszélyeztetettek a máj- vagy epeproblémával küzdők is.

A cukorbetegekre az jelenthet veszélyt, ha túlzott mértékben ingadozik, "ugrál" a vércukorszintjük. Ez rosszullétet okozhat, ráadásul a gyakran ingadozó vércukorszint sietteti az érszövődmények (pl. érelmeszesedés, stroke, infarktus) kialakulását is.

A keringési betegségben szenvedőknek figyelniük kell rá, hogy a túl sok sós étel hatására kórosan megemelkedhet a vérnyomásuk. A túl nagy mennyiségben fogyasztott húsos ételek a köszvényeseknél válthatnak ki erős fájdalommal járó köszvényes rohamot.

A hagyományos karácsonyi ételek gyenge pontjai

A hagyományos karácsonyi ételekkel az egyik fő probléma nagy zsírtartalmuk. Ezért egy húsleveshez, halászléhez válasszunk inkább sovány húst, kevésbé zsíros halfajtát. Magas vérnyomással vagy koleszterinszinttel küzdőknek viszont előnyösebb lenne például a hagymaleves, a vöröshagyma ugyanis csökkenti a vérrögképződés kockázatát, a fokhagyma pedig mérsékli a triglicerid nevű lipid koncentrációját a vérben - ajánlja Gyurcsáné Kondrát Ilona klinikai dietetikus, a szív- és érrendszeri betegeknek ajánlott szakácskönyv egyik szerzője.

Ugyancsak túlzott zsírbevitelhez vezethetnek a rántott ételek, a rántott húsok, rántott halak. "Szív- és érrendszeri betegeknek javasolt konyatechnológiai eljárás a főzés, a párolás vagy a roston sütés" - mondja Gyurcsánné Kondrát Ilona. Kerülendő a szalonna, a tepertő, a csülök is, székelygulyáshoz, töltött káposztához is válasszunk sovány húst.

Aki malacot süt újévkor, a vastag szalonna helyett inkább a combbal, karajjal ünnepelje 2013-at. Az újévkor szintén hagyományos lencsefőzeléket is zsíros füstölt húsok helyett sovány hússal fogyasszuk, még jobb, ha hagymás lencse salátával hívjuk be a bőséget az életünkbe.

Az igazi koleszterinbomba a tojássaláta

Az erek nagy ellensége a majonézes krumplisaláta, az igazi koleszterinbomba pedig a tojássaláta. A húsok mellé tálaljunk inkább nyers zöldségekből készült, növényi olajokkal meglocsolt salátákat.

Akinek magas a vérnyomása, figyeljen rá, hogy ne essen túlzásba a sós desszertekkel: sós mogyoróval, sós rudakkal. Aki inkább az édeset kedveli, annak tudnia kell, hogy egy szelet bejgli mérettől függően 100-250 kcal energiát tartalmaz. A sütemények fogyasztásánál az is megfontolandó, hogy többnyire üres kalóriát képviselnek, azaz nagy a cukor- és energiatartalmuk, tápanyag azonban nincs bennük. Ha viszont ugyanezt a cukormennyiséget gyümölccsel, zöldséggel visszük be, élelmi rostok, vitaminok, ásványi anyagok is kerülnek a szervezetbe.

A magas vérnyomással, magas triglicerid-szinttel küzdőknek az ünnepekkor is ajánlott a mérsékelt alkoholfogyasztáshoz tartani magukat (ez nőknél 1 dl bort, 2 dl sört, 2-3 cent töményt, a férfiaknál ennek a dupláját) jelenti. Bár a vörösbornak van vérnyomáscsökkentő hatása, ez is csak mérsékelt mennyiségben érvényesül. Ideje leszámolni azzal a népszerű mondással, hogy az alkohol "kis mennyiségben gyógyszer, nagy mennyiségben orvosság."

Forrás: AFP

 

Két szívbarát ünnepi menü

Szív- és érbarát karácsonyi menü, I.

Brokkoli leves

Hozzávalók (4 személyre): 40 dkg brokkoli, 1 evőkanál olaj, 5 dkg vöröshagyma, 1 evőkanál liszt, 1 dl tejföl (12 százalékos), 1 db tyúkhúsleves kocka, őrölt bors, tengeri só

A megtisztított brokkolit feltesszük főni a leveskockával együtt kb. 1 liter vízzel. A zsiradékon a lisztet halványsárgára pirítjuk, majd hozzáadjuk a tisztított apróra vágott hagymát, és üvegesre pároljuk. A megfőtt brokkolihoz keverjük a hagymás rántást. Ha kész, behabarjuk tejföllel, majd ízlés szerint borsozzuk. Egyszerűbben elkészíthető "zacskós", fagyasztott brokkoliból. Csak addig főzzük a brokkolit, hogy még kicsit "ress" maradjon.

Energia (1 adag): 139 kcal

Tejfölös fokhagymás pulykamell

Hozzávalók: 40 dkg pulykamell, 4 dkg liszt, 2 dl tejföl (12 százalékos), 2 db tojás, 2-3 gerezd fokhagyma, 4 evőkanál olívaolaj, zeller zöld, só

A pulykamellet felszeleteljük, sózzuk, borsozzuk és lisztbe forgatva olíva olajban elősütjük. A megsült szeleteket hőálló tálba tesszük. Összekeverjük a tejfölt a tojással, a zúzott fokhagymával, és az apróra vágott zeller zölddel. Ráöntjük a hús szeletekre és előmelegített sütőben készre sütjük. Fogyaszthatjuk párolt zöldséggel, vagy pirított burgonyával.

Energia: 342 kcal

Mentás téli gyümölcssaláta

Hozzávalók: 20 dkg alma, 20 dkg narancs, 20 dkg kivi, 10 dkg banán, édesítő, citromlé, 2-3 levél menta

A narancs gerezdeket háromfelé vágjuk. Hasonló méretűre aprítjuk az almát és a kivit, a banánt felkarikázzuk. üvegtálba téve a gyümölcsöket, ízesítjük citromlével, édesítővel, apróra vágott menta levéllel, és lazán összekeverjük. Hűtőben összeérlelve fogyasztható közti étkezésekre.

Energia: 88 kcal

Szív- és érbarát karácsonyi menü, II.

Tárkonyos csirkeraguleves

Hozzávalók: 4 db alsó csirkecomb = 30 dkg hús, lehet csirkeszárny is, 15 dkgvegyes zöldség, 10 dkg vöröshagyma, 1 evőkanál olaj, 1 evőkanál liszt, 1 dl tejföl (12 százalékos), 4 dkg leves tészta (durum), késhegynyi fűszerpaprika, tárkony, 1 evőkanál tárkonyecet, 1 csomag petrezselyem zöld

Az olajon átfuttatjuk az apróra vágott vöröshagymát, hozzáadjuk a megmosott, megtisztított csirkecombokat, felengedjük 1 liternyi vízzel. ízesítjük sóval, borssal, tárkonnyal és a késhegynyi fűszerpaprikával. Hozzáadjuk a feldarabolt zöldségeket, és addig főzzük, amíg a zöldség majdnem megpuhul. beletesszük a levestésztát, végül a liszttel elkevert tejföllel behabarjuk a levest. Ízesítjük tárkonyecettel, összeforraljuk, tálaláskor meghintjük apróra vágott petrezselyem zölddel.

Energia: 240 kcal

Sült hal mediterrán fűszerekkel

Hozzávalók: 40 dkg tengeri halfilé, 4 evőkanál olívaolaj, oregánó, bazsalikom, 2 gerezd fokhagyma, őrölt bors, 2 evőkanál apróra vágott friss zöldfűszer (petrezselyem zöld, bazsalikom, metélőhagyma), 4 dkg margarin, 1 citrom

A felengedett halat papírtörlővel szárazra töröljük. Készítsünk páclevet. Az olívaolajat ízesítsük zúzott fokhagymával, bazsalikommal, oregánóval, borssal és kevés sóval. öntsük rá a halszeletekre, és tegyük a hűtőbe. Amikor jól átjárták a fűszerek, hevítsük fel a margarint a serpenyőben, és süssük meg benne a halszeleteket. Tálaláskor csepegtessük rá a citrok kifacsart levét, és szórjuk meg zöldfűszerekkel.

Energia: 237 kcal

Áfonyás tejbegríz

Hozzávalók: 1 liter tej (1,5 százalékos), 15 dkg búzadara, 30 dkg áfonya, édesítőszer 8vagy 10-12 dkg cukor)

A tejet felforraljuk, majd állandó keverés mellett belefőzzük a búzadarát. Amikor sűrűsödni kezd, hozzáadunk 4-5 evőkanálnyi félbevágott áfonyát, végül ízesítjük az édesítőszerrel. Az elkészült tejbegrízt bevizezett formába, vagy kompótos tálba öntjük, és kör berakjuk a maradék áfonyával. Tálaláskor lapos tányérra borítjuk, és körberakjuk a maradék áfonyával.
Energia: 300 kcal

Forrás: Zajkás Gábor, Gyurcsáné Kondrát Ilona: Szív- és érbetgek nagy diétáskönyve, Springmed 2010



KAPCSOLÓDÓ CIKK

Most
Top 12 óra