Fogyaszt-e a káposztaleves-kúra?

2013.05.13. 13:26

A káposztaleves-kúra apróbb változtatásokkal hosszú évek óta töretlenül hódít a fogyni vágyók körében. Nem árt azonban tudni, hogy a kúra során elért eredmény többnyire csak átmeneti, és a leadott kilók gyakran "kamatostul" visszajönnek.

A gyors fogyásra vágyókat egy hét alatt legalább 5 kiló leadásával kecsegteti a káposztaleves-kúra, amely hosszú évek óta igen nagy népszerűségnek örvend a fejlett országok súlyproblémákkal küzdői körében.

A módszer lényege, hogy a hét napig tartó kúra alatt a káposztából, vöröshagymából, répából, zellerből, paprikából és paradicsompüréből fűszerekkel (zsiradék nélkül) készített levesből igény szerinti mennyiséget lehet enni, és emellett egy meghatározott napi mintaétrend szerint lehet némi sovány húst, zöldséget, gyümölcsöt vagy tejterméket fogyasztani. Az egyhetes kúra alatt célszerű minél több vizet inni, az alkohol viszont szigorúan tilos.

A titka az alacsony kalóriabevitel

A káposztaleves-kúrát sokan igazi csodaszernek tartják, pedig nem az: a módszer azért működik, mert az egy hét alatt olyan alacsony az energiabevitel, hogy az gyors fogyást eredményezhet. A fő probléma azonban az, hogy a leadott súly zöme nem zsír, hanem szövetközti folyadék, ami többnyire azonnal visszajön, amint visszatérünk a normál étrendhez. Nem beszélve arról, hogy a kúra igen egyhangú, ráadásul a napi körülbelül 800 kilokalóriát tartalmazó étrend nem biztosítja a szükséges tápanyagokat, és messze elmarad attól az energiamennyiségtől, amelyet egy átlagos felnőtt szervezete naponta felhasznál az életfunkciók fenntartásához (alapanyagcsere). A szakmai álláspont szerint a legtöbb embernél a napi 1200 kilokalória alatti étrend csak orvosi felügyelet mellett alkalmazható, és az is csak rövid távon.

A káposztaleves-kúra olyan monoton, tápanyagokban szegény, rövid ideig tartó kötött étrend, amely elsősorban a folyadékvesztést segíti elő, és amelyre a túlsúllyal küzdők számára oly fontos zsírvesztés nem jellemző - állítják a Webmd.com egészségügyi portál dietetikusai. Mivel a rövid ideig tartó, alacsony energia-bevitellel járó mintaétrendek gyakran eredményeznek jojó-effektust, ezért mindenképpen célszerű a tartós fogyáshoz más, változatos és kiegyensúlyozott, a tápanyagszükségletet és az alapanyagcserét biztosító étrendet választani, emellett pedig sokat mozogni.

Ha valaki ennek ellenére mindenképpen ki akarja próbálni a káposztaleves-diétát, feltétlenül konzultáljon előtte orvosával: a kúra járhat kellemetlenségekkel, például okozhat szédülést, puffadást és emésztési problémákat is.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

Most
Top 12 óra