Joaquin Phoenix Miért tűnt el? Mivel Phoenix visszavonulása még alig egyéves, nem tudhatjuk biztosan, hogy ki is tart majd, de egyelőre minden jel arra mutat, hogy a nyilvánosságtól újabban bozontos szakáll és napszemüveg segítségével elzárkózó színész komolyan gondolja a dolgot. Eleinte sokan elhúzódó tréfának hitték, hogy Phoenix zenész, sőt, rapper akar lenni, és valóban nem tűnik úgy, hogy ez a vonal nagyon beindult volna: a The Charlatans frontemberével, Tim Burgess-szel tervezett lemezből tudomásunk szerint legalábbis semmi nem lett. Casey Affleck elvileg forgatott egy dokumentumfilmet Phoenix "karrierváltásáról", de a fellépéseiről készült felvételek alapján van egy olyan érzésünk, hogy addig jó, amíg ezt nem látjuk.
Mit hagyott ránk? Joaquin Phoenix kétségkívül az egyik legnagyobb ma élő színész, és bosszantó, hogy még az Oscar-díjat sem várta meg (a Gladiátor-ért és A nyughatatlan-ért jelölték) a visszavonulással. Mióta '95-ben feltűnt a Majd megdöglik érté-ben, mint a diák, akivel Nicole Kidman elteteti láb alól a férjét, folyamatosan zseniális volt, még bénább filmekben is. A csúcsot egyértelműen a világ egyik legjobb életrajzi filmje, A nyughatatlan jelentette. Ahogy Phoenix Johnny Cash bőrébe és torkába bújik, az még egy olyan ember számára is élvezetessé tenné a filmet, aki soha nem hallott a zenészről. * * * Greta Garbo Miért tűnt el? Bár volt jó pár közeli barátja, Garbo sosem volt igazán társas lény. Karrierje kezdeti időszakát leszámítva sosem adott se interjút, se autogramot, és nem jelent meg a filmjei premierjein sem. Biszexuális volt, de sem nővel, sem férfival nem kötötte össze az életét. Még John Gilbert jutott ehhez a legközelebb, akinek a harmadik házassági ajánlatára igent mondott, de aztán csúnyán az oltárnál hagyta. Utolsó filmjét, a George Cukor rendezte A kétarcú nő című romantikus vígjátékot '41-ben mutatták be, de Garbo már a megelőző időszakban is egyre válogatósabb lett, és míg korábban halmozta a filmeket, az utolsó öt év alatt csak három filmben szerepelt. '49-ben Walter Wagner csinált vele pár próbafelvételt (érdemes megnézni, Garbo gyönyörű), de a tervezett film nem valósult meg, így Garbo sem állt többé kamera elé. '51-ben megkapta az amerikai állampolgárságot, és '53-tól '90-ben bekövetkezett haláláig ugyanabban a New York-i lakásban élt a nyilvánosságtól elzárkózva.
Mit hagyott ránk? Az "isteni" és "titokzatos" Garbo tizennyolc éves korától kezdve folyamatosan filmezett, és egyike volt annak a kevés színésznőnek, aki először némafilmsztár lett, aztán a hangos filmek megjelenése után is sztár maradt, sőt, még népszerűbbé vált. Négyszer jelölték Oscar-díjra, leghíresebb alakításai közt találjuk a Krisztina királynő-t, A kaméliás hölgy-et és az Anna Kareniná-t. Garbo varázslatos kisugárzásáról már eleget értekeztek az elmúlt 75 év során, úgyhogy mi beérjük azzal, hogy John Bainbridge-nek, Garbo egyik életrajzírójának meglepően őszinte sorait idézzük, aki szerint "Sok más nagy színésznőhöz hasonlóan talán egy fikarcnyi intellektuális erővel sem rendelkezett, de a kamera előtt mégis zseniális volt, mert finom, titkos, tévedhetetlen ösztön vezette, hogy mindig a megfelelő dolgot tegye a megfelelő módon. Olyan csalhatatlan volt ez az ösztön, hogy a kifinomult intelligencia illúzióját keltette." * * * Karády Katalin Miért tűnt el? Hát, nem önszántából, az biztos. Karádynak néhány éves tündöklés után tragikusra fordult a sorsa: '44-ben hónapokra börtönbe zárták, megkínozták, mert szemben állt a rendszerrel és embereket mentett. A háború után viszont nemhogy nem kezdték ismét ünnepelni, hanem fokozatosan teljesen mellőzött lett. Színpadon (bár egyre kevésbé rangos helyeken, végül lepusztult vidéki művházakban) még felléphetett, azonban már csak egyetlen nagyjátékfilm, a '48-ban forgatott Forró mezők készült vele, és '49-ben betiltották a filmjeit, mint a Horthy-korszak nem kívánatos termékeit. Karády '51-ben disszidált, és több megállóval végül New Yorkban kötött ki, ahol öregkoráig egy kalapszalont vezetett.
Mit hagyott ránk? Karády pompázatos karrierje mindössze néhány éven át tartott, és szinte hihetetlen, de '39 és '43 közt huszonkét nagyjátékfilmben szerepelt. A '39-es Halálos tavasz teljesen új műfajt és Karády személyében új nőtípust vezetett be a magyar filmben: hirtelen lett film noirunk egy férfiakat végzetükbe taszító femme fatale-lal. Az erotikusan búgó hangú Karády igazi hisztériát váltott ki, kocsijáról rajongók tördelték le emlékbe az alkatrészeket, nők ezrei utánozták elegáns ruháit és jellegzetes frizuráját. * * * Grace Kelly Miért tűnt el? Hiába volt Kelly az MGM és Hitchcock kedvenc sztárja, ő úgy gondolta, még szebb élete lesz a monacói Rainier herceg oldalán, akit '55-ben ismert meg, és akihez '56 tavaszán ment feleségül. A herceg nem sokat teketóriázott a lánykéréssel, rövid levelezés után személyes ismeretségük harmadik napján megkérte Kelly kezét, és csak egy aprócska kikötése volt: a kétmillió dolláros hozomány. Mivel a herceg és Monaco népe egyaránt úgy vélték, a hercegnének nem illendő filmekben szerepelnie, Kellynek le kellett mondania a karrierjéről, sőt, a herceg még korábbi filmjei vetítését is betiltotta. '62-ben Hitchcock felkérte Kellyt a Marnie főszerepére, azonban Monacóban közfelháborodást keltett, hogy egy tolvajt formálna meg, ezért kénytelen volt visszautasítani a szerepet, és a film végül Tippi Hedrennel készült el. Amikor Kelly férjhez ment, Hitchcock csak annyit reagált, hogy "nagyon örülök, hogy Grace ilyen jó szerepet talált magának".
Mit hagyott ránk? Kelly játszott Gary Cooperrel (Délidő) és Clark Gable-lel (Mogambo), megkapta a legjobb női alakításért járó Oscar-díjat (The Country Girl) és volt Alfred Hitchcock múzsája. Mindezt négy év alatt. Legemlékezetesebb alakításait talán Hitchcock filmjeiben, a Hátsó ablak-ban, a Gyilkosság telefonhívásrá-ban és a Fogjunk tolvajt!-ban nyújtotta. Utolsó filmje az 1956 nyarán bemutatott Gazdagok és szerelmesek (High Society) volt, amelyet még házasságkötése előtt forgattak. Életét általában szeretik szomorú meseként tálalni a mozik hercegnőjéről, aki a rossz herceget választotta. Viszont ha házasságuk nem is volt kiegyensúlyozott, a mese tragikus végkifejletéért nem hibáztatható a herceg: Kelly '82-ben a volánnál agyvérzést kapott, elveszítette az irányítást a kocsija fölött, és a bekövetkező balesetben olyan súlyos sérüléseket szerzett, melyekbe másnap belehalt. * * * Doris Day Miért tűnt el? Az 50-es évek végén, 60-as évek elején Doris Day neve garancia volt arra, hogy egy film bombasiker lesz, de a szexuális forradalom után lanyhulni kezdett az érdeklődés a szűzies imidzsű színésznő iránt. Nem csak a siker maradt el, de a 60-as évek második felére Day maga is megutálta a szerepeit, amelyeket csak férje és egyben menedzsere, Martin Melcher javaslatára vállalt el. Hogy Melcher mennyire nem törődött felesége érdekeivel, az 1968-as halálával vált világossá: kiderült, hogy elherdálta Day vagyonát, ráadásul tudta nélkül leszerződtette egy filmsorozatra. A megözvegyült Day soha többet nem szerepelt filmben, de a szerződését nem akarta megszegni és a pénzre is szüksége volt, úgyhogy egészen 1973-ig lelkiismeretesen vitte a The Doris Day Show-t, aztán végleg visszavonult, és kaliforniai birtokán él mind a mai napig (áprilisban töltötte be a 87. életévét).
Mit hagyott ránk? Doris Day meglehetősen termékeny művésznő volt, aki rengeteg film- és tévészerepe mellett több mint 650 dalt is rögzített. Mindenki ismeri a Que Sera, Será-t, ami Hitchcock Az ember, aki túl sokat tudott-jában hangzott el először Day előadásában, aki állítólag utálta a dalt, de soha többé nem szabadulhatott meg tőle. A közönség imádta a vidám és egyszerű, "lány a szomszédból"-típusú Dayt, akinek (az amúgy meleg) Rock Hudsonnal közös romantikus komédiái (Párnacsaták, Lover Come Back, Send Me No Flowers) az 50-es és 60-as évek fordulóján elképesztően népszerűek voltak. Az utolsó igazán sikeres filmje a '66-ban bemutatott Az üvegfenekű hajó volt, és a '68-as With Six You Get Eggroll című családi vígjáték után nem vállalt több filmszerepet. * * * Ronald Reagan Miért tűnt el? Reagan logikus lépésekből álló utat tett meg a filmvászontól a Fehér Házig. '42-ben nagy sikerrel mutatták be a Királyok sora című filmjét, és épp a sztárrá válás küszöbén állt, amikor be kellett vonulnia. A háború után folytatta a színészkedést, de megmaradt a B-filmek szintjén, és mivel az 50-es években már egyre kevesebb szerepet kapott, átnyergelt a televízióra. '54-ben leszerződött a General Electric által szponzorált heti tévéműsor házigazdájának szerepére, és szerződésében szerepelt az is, hogy országszerte GE-gyárakat kell látogatnia, és beszédet mondania a dolgozóknak. Ezek a sokszor politikai témákat is érintő beszédek egy idő után nem tetszettek a GE vezetőségének, és '62-ben kirúgták Reagant, aki még abban az évben belépett a Republikánus pártba. A nyilvános beszédben és vezetésben (korábban évekig a színészek kamarájának elnöke volt) ekkor már egyaránt gyakorlott Reagan Barry Goldwater '64-es kampányához csatlakozva egy hatásos beszéddel hívta fel magára a figyelmet a párton belül. '65-ben még szerepelt a Death Valley Days című sorozat néhány epizódjában, utána - legalábbis színészi minőségében - nem láthattuk többet a képernyőn.
Mit hagyott ránk? Reagan elsősorban B-kategóriás westernszínész volt, és mivel ezeket futószalagon gyártották, jó sok, említésre nem igazán méltó filmben szerepelt. Ha nincs a háború, a '40-es években máshogy is alakulhatott volna a pályája, mert ebben az időszakban szerepelt néhány színvonalasabb filmben: a Knute Rockne All American című sportfilmben George Gipp amerikai focistát alakította, Michael Curtiz Út Santa Fébe című filmjében az Errol Flynn által megformált főhős, Jeb Stuart barátját játszotta, a századfordulón egy amerikai kisvárosban játszódó Királyok sorá-ban pedig egy szadista sebész kezei közt igencsak pórul járó fiatalembert alakított. Ez volt egyébként a kedvenc szerepe. |