Nehéz átérezni egy házasság megmentésének a tétjét, ha közvetlenül az esküvő után a férj csak azért vált szót a feleségével, hogy rászóljon, mert zavarja az alvásban. Azt sem igazán lehet elhinni ennek a két embernek, hogy valahogy összeismerkedtek, vagy hogy ez a bizonytalan, szótlan fiú előállt a lánykéréssel. Mire a film háromnegyedénél megtudom mi áll a háttérben, már semmi érdeklődést nem érzek a történetük iránt. És ez a közömbösség, amit a Vergődés meglehetősen hamar kivált, ki is oltja a film összes többi erényét. Pedig számos ötlet és lehetőség van a történetben, s nem kevesebb figyelem és munka a kivitelezésben.A feleség mellett kontrasztként áll a legjobb barátnőjének a figurája, így ketten az ártatlan és az érett asszony, a hagyományokon alapuló, távolságtartó és az elidegenedett, modern kapcsolatok ellentétét adják. De a szembeállítás látszólagos. A női mellékszereplőkkel együtt mintegy tablót mutatnak: hányféle út vezet a boldogtalansághoz, ahhoz ahogy egy férfitól való függésben vergődnek a nők. Nem marad el ennek a tablónak a felrajzolásában a kidolgozott és látványos képi világ. Szavak helyett jelképekben beszél a film, így például minden egyes jelmez a jellemzés eszköze. Visszafogott, minimalista a barátnő ruhatára, az ifjú feleség viszont a hétköznapokhoz sehogy sem passzoló ruhákban tündöklik. Mellettük mint a tradíció utolsó bástyái jelennek meg a kézimunkával hímzett selymek. A fájdalom elől egy ilyen drapéria alá húzódva keres menedéket a két barátnő, majd előbújva ki-ki folytatja a maga útját. ---------- Vergődés (Choi voi, 2009)Rendezte: Chuyen Bui ThacSzereplők: Do Thi Hai Yen, Linh-Dan Pham, Johnny Tri Nguyen, Nguyen Duy Khoa17. Titanic filmfesztivál, versenyszekciószínes, 105 percMikor és hol vetítik?április 14. 20.15 Uránia Nemzeti Filmszínházáprilis 16. 18.30 KINO
Vágólapra másolva!
Ne maradjon le az ORIGO cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre!
Feliratkozom