Vágólapra másolva!
Mennyire lehet rossz egy olyan országban élni, ahol az emberek elkeseredettségének mértékegysége az öldöklés? Ahol olyan szintű a korrupció és a kisemberek megalázottsága, ahol olyan siralmasak a munkaviszonyok, ahol a gazdag annyira lenézi a szegényt, hogy arra az emberek nem találnak más megoldást, mint elpusztítani a tönkretevőjüket vagy saját magukat?
Vágólapra másolva!

Jia Zhangke A bűn érintése című filmje egy ilyen országról szól, vagyis azt állítja: Kína ilyen ország. Négy, egymástól lényegében független epizódból összefűzött filmje négy igaz, a kínai társadalomban megesett történetről számol be; négy hétköznapinak tűnő emberről szól, akik számára a gyilkolás jelentette a végső megoldást.

A bűn érintése Forrás: Titanic Filmfesztivál

A gyönyörűen fényképezett részeket Jia ugyan megpróbálja - kissé ügyetlenül - a sztori szintjén is összefogni, de hiába: a valódi füzért a mindent átható kilátástalanság jelenti. A kisvárosi politikusok és pénzemberek korrupciója ellen egy afféle kínai Kohlhaas Mihály próbálja meg felvenni a nyilvánvalóan teljesen eredménytelen harcot. A borzasztóbbnál borzasztóbb munkákat találó fiatalember egy lélekölő luxus-szexipartelepen szeret bele az egyik prostiba. Az erotikus szauna recepciósát egy köteg pénzzel püföli a vele közösülni akaró kuncsaft.

Egy férfi annyira unja a saját életét, hogy szabad akaratából úgy dönt, mások életének kioltásával üti el az idejét. Undorító emberek teszik elviselhetetlenné az életet az undort kibírni is alig tudó többiek számára; a helyzet súlyosságát a hullák száma jelzi. Jia Zhangke két és egy negyed óra alatt eléri, hogy elhiggyük: nincs megoldás. Mert az ölés nem megoldás, csak tünet. Valami annál is aggasztóbb dolognak a tünete.

A bűn érintése Forrás: Titanic Filmfesztivál

Dermesztő társadalmi tabló A bűn érintése, ugyanakkor kissé elnagyolt is. Mert a rendező mintha megelégedne azzal, hogy főszereplőinek motivációja minden tettükre a borzalmas élet, és így mintha már nem is tartaná fontosnak bővebben megindokolni mondjuk egy hirtelennek tűnő öngyilkosság vagy a ravasz meghúzásának feltétlen szükségességét, mélyebb érthetőségét.

Pedig épp ez kéne ahhoz, hogy a film tablóból lélektani drámává váljon. Megmutatni, hogy melyik az az ideg az emberben, aminek nem szabadna soha elpattannia, vagy hogy melyik az a gomb rajta, amit, ha benyomnak, nincs többé visszaút. Jia inkább azt tudja meggyőzően bizonyítani, hogy ilyen ideg, ilyen gomb létezik. És jobb lenne olyan társadalomban élni, ahol senki nem bolygatja azt.

- - - - - - - - - - - -

A bűn érintésé-t még egyszer vetítik a Titanic filmfesztiválon.