Van abban valami lehangoló, hogy már a bemutató előtti napokban lehet tudni, hogy egy film megbukik az amerikai pénztáraknál vagy sikerrel veszi az első hétvégét. Múlt csütörtökön írtuk meg a Variety-re hivatkozva, hogy 140 millió dollárból készült Az Egyiptom istenei című nagyköltségvetésű fantasy lehet az év első komoly bukása. A jóslat beigazolódott, sőt, még a 15 milliós becsült hétvégi bevétel is soknak bizonyult: a szebb napokat is látott Alex Proyas (A holló, Dark City, Én, a robot) filmje végül mindössze 14 milliót gyűjtött Amerikában.
A Lionsgate stúdió bajban van. Véget ért a céget hatalmas nyereséghez segítő Az éhezők viadala-sorozatuk, és most nem találják Katniss Everdeen örökösét. Ahogy a Vin Diesel főszereplésével készült Az utolsó boszorkányvadász, úgy most az ókori fantasy kapcsán is arról álmodoztak, hogy egy jól menő franchise alapjait teszik le. Ehelyett azonban mindkét film csúfosan megbukott az amerikai mozikban.
Nem vették figyelembe, hogy míg Az éhezők viadala már alapból egy erős rajongótáborral bírt a regények miatt, addig Az Egyiptom istenei-nek nem volt népszerű előzménye, és a reklámkampány során sem tudtak hozzá kedvet csinálni. Nem a filmről, hanem a szereplőválogatás visszáságairól ment a diskurzus, végül odáig fajult a botrány, hogy Alex Proyas nyilvánosan kért elnézést azért, hogy az egyiptomi karaktereket csupa fehér színész játssza el.
Gerard Butler és a Trónok harcá-ból ismert Nikolaj Coster-Waldau játssza el a filmben a két háborúskodó egyiptomi istent. Kérdéses, hogy a szerepeltetésük miatt megérte-e bevállalni a botrányt. Egyikük sem számít húzónévnek, olyan sztárnak, akiért már önmagában beülnek a nézők egy filmre.
A trailerből is kiviláglik, és a kritikák is arról írnak, hogy Az Egyiptom istenei látványvilága idejét múlt. Míg az új Mad Max-film és a Star Wars: Az ébredő Erő egy új trendet alapozott meg azzal, hogy ügyesen vegyítette a CGI-t felépített helyszínekkel és praktikus effektekkel, addig az ókori fantasy-ben a beszámolók alapján vészesen túlteng a számítógépes grafika. A Filmtett kritikusa, Pernecker Dávid „ezredforduló videojátékainak grafikáját alulmúló CGI-szörnyek”-ről „komponálatlan greenscreen-tusák”-ról ír, végezetül „röhejesen esetleges gyökérség”-nek hívja a filmet.
A film gyászos szereplésének van egy olyan oka is, amit a készítők nem láthattak előre. Nem számolhattak a Deadpool elképesztő sikerével. Ryan Reynolds szuperhősfilmje harmadik hete fut az amerikai mozikban, de így is dupla annyi pénzt, szám szerint 31,1 millió dollárt hozott a múlt hétvégén, mint az újonc Egyiptom istenei.
A film számos sebből vérzik, Alex Proyas mégis a kritikákra fogta Az Egyiptom istenei bukását. Hosszú és vehemens Facebook-posztban kelt ki a kritikusok ellen, akiket „zakkant idióták”-nak hívott, és dögevő madarakhoz hasonlította a szakma művelőit. Roger Ebertet hozta fel pozitív példaként, a mostani kritikusok viszont szerinte „egy csapat beteges keselyű módjára viselkednek, akik egy haldokló tetemét cincálják, csak hogy ritmusban legyenek a konszenzussal.”
Proyas szerint a kritikusok „képtelenek megérteni, vagy pedig úgy tesznek, mintha nem értenék, hogy valójában milyen film is ez. Inkább beállnak egy bizarr konszenzusos vélemény mögé, aminek semmi köze a filmhez.” A konszenzusos vélemény a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kritikákat összesítő Rotten Tomatoes oldalon jelenleg 12 százalékon áll az Egyiptom istenei. Proyas figyelmen kívül hagyja annak a lehetőségét, hogy ő bénázta el a filmet, szerinte a mai kritikusoknak nincsen ízlésük, helyette egy előre kialakult, közös véleményt szajkóznak.
Roger Ebertnél maradva, érdemes elolvasni a három éve elhunyt kritikus értő és mélyenszántó recenzióját Proyas egyik korai filmjéről, a Dark City-ről. A lehető legmagasabb osztályzattal jutalmazta a sci-fit. Én már a keselyűkhöz hasonlított társasághoz tartozom, de ettől még a kilencvenes évek egyik legjobb filmjének tartom a Dark City-t. A Mátrix előképeként is emlegetett sci-fi színvonalához kellene visszatérnie Proyasnak, és akkor biztos vagyok benne, hogy ismét kap majd Ebertéhez hasonló, lelkes kritikát.
Az Egyiptom istenei-t a magyar mozik is bemutatták, és nálunk sem tudta legyőzni a harmadik hete futó Deadpool-t. Ryan Reynolds szuperhősfilmjére 46 496-en, az ókori fantasy-ra 36 591-en ültek be.