Húsz évvel ezelőtt, 1996 októberében volt Az angol beteg világpremierje a milanói MIFED-en, a múlt hétvégén pedig a római filmfesztiválon tartottak belőle egy jubileumi vetítést, amire elment a film három főszereplője, Ralph Fiennes, Kristin Scott Stewart és Juliette Binoche. Az olaszországi helyszín már amiatt sem véletlen, mert a film nagy részét ott vették fel: forgatott a stáb Velencében, Rómában és több toszkán városban is.
Michael Ondaatje 1992-es regényének filmadaptációja viszonylag gyorsan zöld utat kapott a 20th Century Fox stúdiónál. A legendás producer, Saul Zaentz az addig még csak két, jóval kisebb kaliberű filmet (Szívből, igazán, Mr. Wonderful) készítő Anthony Minghellát kérte fel rendezőnek, és ő írta a forgatókönyvet is.
Folyton visszatérő bosszúság volt az előkészítés során, hogy a stúdió legalább az egyik főszerepre egy igazán nagy hollywoodi sztárt akart: konkrétan azt szerették volna, ha Katharine Cliftont az akkoriban még éppen menőnek számító Demi Moore játssza el.
Minghella ezt nagyon nem szerette volna, ő addigra már kiválasztotta erre a szerepre Kristin Scott Thomast, akinek az elképesztően sikeres Négy esküvő és egy temetés miatt szintén nem csengett olyan rosszul a neve. A stúdió azonban nem állt kötélnek, de szerencsére felbukkant Harvey Weinstein, aki hajlandó volt biztosítani a film 30 millió dolláros költségvetését, és bevállalta Scott Thomast is női főszereplőként.
Döntése szerencsésnek bizonyult, Az angol beteg a világ mozipénztárait letarolva 232 milliót szedett össze 1996 őszén, a következő év elején pedig tizenkét Oscar-díjra jelölték, amiből kilencet - köztük a legjobb filmnek és rendezőnek járót - meg is kapott (érdekes megnézni, hogy kik maradtak hoppon a stábból azon az estén: Ralph Fiennes, Kristin Scott Thomas és Minghella forgatókönyve).
Egy emberről feltételezhetjük, hogy kimaradt a nagy ünneplésből, és az a Demi Moore, akinek egy nappal Az angol beteg Oscar-diadala előtt két alakításáért (Sztriptíz, Az esküdt) is odaítélték a legrosszabb színésznőnek járó Arany Málna-díjat.
Az angol beteg egy igazi világszenzáció lett, sokan többször is beültek miatta a moziba, Ondaatje regénye a bestsellerlisták élére került, és emlékszem, 1997 nyarán kábé az összes nőismerősöm Ralph Fiennesba volt szerelmes (nálunk csak hónapokkal az Oscar-gála után, májusban került a mozikba a film).
A látványos kosztümös romantikus dráma műfaját azért nem tudta újra divatba hozni. Ahogy teltek az évek, egyre kevesebbszer hivatkoztak rá (és ha igen, akkor nem pozitív előjellel tették ezt), a megítélése sokat romlott, és kialakult az az általános nézet, hogy a bemutatója környékén talán az indokoltnál hevesebben szeretett bele mindenki ebbe a filmbe. Mindenesetre érdekes lenne most újranézni, mert annak idején nagyon nagy hatással volt rám.
Egy film húszéves jubileumi díszbemutatója kapcsán lehet számítani arra, hogy a főszereplők közül nem mindenkivel bánt kíméletesen az idő, de Az angol beteg esetében szó sincs ilyesmiről: a római vörös szönyegre három karrierjében azóta is sikeres, kiegyenesúlyozott, remek formában lévő világsztár lépett.
Nagyon elburjánozna ez a cikk, ha most végigvenném azt a rengeteg nagyszerű szerepet, amit Ralph Fiennes, Kristin Scott Thomas és Juliette Binoche eljátszott az utóbbi húsz évben, illetve azt a rengeteg elismerést, amit bezsebeltek ebben az időszakban, de az biztos, hogy még véletlenül sincs egyiküknek sem szégyenkeznivalója.
Elég csak ránézni ezekre a fotókra, és egyértelműen látszik, hogy ez a három ember remekül érzi magát a bőrében, ahogy az is szembetűnő, mennyire élvezik még mindig egymás társaságát.
Kristin Scott Thomas Instagramján megtekinthetjük az egyik közös szelfit is, ami ott a római vörös szőnyegen készült.
Juliette Binoche pedig egy olyan képet posztolt, amin a vetítés utáni vacsorán mosolyog együtt Az angol beteg-béli két szereplőtársával.
Juliette Binoche elbűvölt egy teljes magyar várost
Az 52 éves Juliette Binoche ugyanolyan vagány, derűs és hiteles Miskolcon, mint a filmjeiben, vagy a cannes-i vörös szőnyegen. Kiderült, annyira akar szerepelni Tarr Béla egy filmjében, hogy kitartóan győzködi a magyar rendezőt, ne vonuljon még vissza. Fotósok előtt utál pózolni, de a rajongókkal barátságosan fotózkodott több mint fél órán át, ami ilyen szupersztártól meglepő gesztus. Az Oscar-díjas színésznő az Origónak elmondta, a meztelenségtől nem fél, mert a test is a történetet szolgálja.