A végén bökte csak ki, hogy meztelennek kell lennem

Gera Marina
Gera Marinát, a Szász Attila rendezte "Örök tél" című film főszerepében nyújtott alakításáért jelölték Nemzetközi Emmy-díjra.
Vágólapra másolva!
Jövő ilyenkorra a fél ország ismerni fogja a nevét. Gera Marina játssza ugyanis Csányi Sándor szerelmét az Örök tél című, nemrég leforgott nagyszabású lágerfilmben. Hatalmas és nehéz szerep az övé, de egyből belendítheti a 32 éves színésznő mozis karrierjét. Eddig onnan ismerhették a legtöbben, hogy élve égett el egy autóban az Aranyélet második évadában. Gera Marina a Filmklub podcast adásában beszélt arról, miből fakad szerinte az erotikus kisugárzása, hogyan tudott az óriási szűz hóban az életéért futni, és újabban mit keres pszichopata kannibálcsajként egy horrorfilmben. A teljes beszélgetést a cikk végén hallgathatja meg.
Vágólapra másolva!

A Filmklub podcast legutóbbi vendége Gera Marina volt, az a vékony, szép arcú teremtés, aki Pálfi György Szabadesés című, többszörösen díjnyertes szkeccsfilmjében játszotta a bulin anyaszült meztelenül járkáló lányt. Kilenc éve végzett a Színművészetin, de csak most jött el számára a kitörés lehetősége az Örök tél-lel.

Gera Marina Fotó: Mudra László - Origo

A filmes karrierje eléggé pechesen indult. Hiába kapott még az egyetem alatt főszerepet egy közönségfilmben (Tizennyolc éven felüliek) olyan színészek mellett, mint Mátyássy Bence, Kamarás Iván, Fullajtár Andrea, Trokán Nóra és Tenki Réka, azt végül nem mutatták be a mozikban. Sokáig úgy volt, hogy pótforgatással próbálják meg helyrepofozni az elbénázott filmet, de abból sem lett semmi. „Én is éreztem, hogy hiányoznak belőle részek, de nem tudtam ezt akkor megítélni” – mesélte erről a színésznő. „Ha már elvállaltam, átadtam magam a filmnek és a rendezőnek, bíztam benne.”

Emlékei szerint egy-két évvel a forgatás után már látszott, hogy a film a fiókban marad, nem fognak az alkotók semmit kezdeni vele. „Akkor már elengedtem teljesen. Tapasztalatnak jó volt, nem tört meg.” Hat évvel a forgatás után az RTL Klub leadta egyszer a Tizennyolc éven felüliek-et az éjszaka közepén – érdemes levadászni, mert nagyon tanulságos. Nem egyszerűen rossz film, hanem katasztrofális.

A színészekkel Marina jóban maradt, Mátyássy Bencével, akit a filmben egy csokor rózsával ütlegelt, nemrég dolgozott újra együtt egy reklámban – amit egyébként az Oscar-díjas Mindenki operatőre, Maly Róbert vett fel.

Mundruczó Kornél kivágta őt a Fehér Isten-ből, mert ügyetlenek voltak mögötte a statiszták (csak egy pinduri felvillanása maradt a kutyaviadalos jelenetben). Török Ferenc Senki szigeté-ben azt a lányt játszotta, akivel Jakab Juli ruhát cserél, de hiába énekel is Marina, az a film az angyalszerű Jakab Juli miatt emlékezetes.

A filmes próbálkozások mellett független színtársulatokban dolgozott. Előbb Bodó Viktor Szputnyikjának volt az egyik alapító tagja, aztán Vajda Vilmos TÁP Színházához csatlakozott, majd Mundruczó Kornél Nehéz Istennek lenni előadásába ugrott be.

Már tizenévesen nagy rajongója volt Pálfi Györgynek, így aztán, amikor SMS-t kapott tőle azzal, hogy „Pálfi György vagyok, filmrendező, hívj vissza!”, ugrált a konyhában örömében. „Bármit mondhatott volna, elvállalom” – mondta erről a podcastban Gera Marina, és hogy nem a levegőbe beszélt, bizonyítja maga a film.

Gera Marina Fotó: Mudra László - Origo

Pálfi az állami támogatás nélkül készülő szkeccsfilmjébe, a Szabadesés-be hívta, amiben a színésznő végig pucéran szerepel, tetőtől talpig. A több, egymással össze nem függő történet közül Gera Marina abban a részben szerepel, ami egy férfikórus partiján játszódik. Mindenki szmokingban és estélyi ruhában van, Marina pedig anyaszült meztelenül.

Gosztonyi Csaba és Gera Marina a Szabadesés című filmben Forrás: Vertigo Média

A színésznő elmesélte, hogy amikor telefonon beszéltek Pálfival, a rendező nem sietett elárulni, miért lesz nehéz a szerep. „Csak a végén mondta, hogy most jön a feketeleves: mindezt meztelenül kell eljátszani. De nekem nagyon tetszett ez az ötlet, azt gondoltam, hogy ez tök szép. És mondtam, hogy jó, persze.” A meztelenkedést amúgy jól viseli. Saját bevallása szerint szégyenlős, de ha filmről van szó, teljesen el tud vonatkoztatni attól, hogy nincs rajta ruha. „Ha egy olyan filmről van szó, mint Gyurié, nincs jelentősége.”

A 20 legszebb pucérkodás magyar filmben

Szavazzon, hogy önben melyik magyar filmbéli meztelenkedés hagyta a legmélyebb nyomot! A ruhái után idegesen kapkodó Dobó Kata? A homályos ablaküveg mögött vetkőző Kerekes Vica? A trófeaként meztelenül bolyongó Gera Marina? Vagy a zuhany alól dacosan kilépő Jakab Juli?

Úgy kellett eljátszania azt a jelenetet, hogy szexualitás egy csepp se legyen benne, ami nem volt könnyű. Sokszor hallja filmesektől, hogy erős erotikus kisugárzása van, „belőlem szerintem nagyon erősen tud ez jönni. Nálam sokkal szebb színésznők vannak, de rám szokták »rakni«, hogy femme fatale.” Épp ezért különös, hogy két legnagyobb filmszerepéből pont az hiányzik, amit a legfőbb erősségének szoktak tartani: az erotikus kisugárzás. A Szabadesés-ből Pálfi épp egy kacér pillantás miatt vágott ki egy amúgy jól sikerült jelenetet. A másik film pedig az Örök tél, aminek nemrég fejezték be a forgatását.

Gera Marina az Örök tél című film forgatásán Fotó: Hirling Bálint - Origo

Az Örök tél-ben Marina egy kisgyermekes anyát játszik, akit elvisznek egy szovjet munkatáborba Ukrajnába, és ott, az embertelen körülmények közepette beleszeret a Csányi Sándor játszotta figurába. Az asszony szerepe fontos feladat, nemcsak azért, mert ez egy nagyszabású, 400 millió forintból készülő film (tehát többe került, mint a Saul fia), és a Szász Attila – Köbli Norbert alkotópáros (Félvilág, A berni követ) jegyzi, hanem azért is, mert koncentrált, nehéz színészi munkát követel. A női főszereplő például nemcsak minden jelenetben feltűnik, de gyakorlatilag minden egyes beállításban jelen van.

Ez az a szerep, amit a korosztályából az összes színésznő nagyon szívesen eljátszott volna.

Gera Marina kalandos úton nyerte el a feladatot: először Szász Attila egy másik filmjének, az Apró mesék-nek a női főszerepére pályázott. Úgy érezte, esélyes, mivel vele hasonló dolgok történtek meg, mint a filmbeli figurával. Nagyon csalódott volt, amikor megtudta, nem őt választották (Kerekes Vica fogja végül játszani azt a szerepet - aki egyébként már szintén régóta megérdemel egy jó magyar filmet.) Az élet kárpótolta, mert nem sokkal később hívták az Örök tél szereplőválogatására.

Csányi Sándor, Gera Marina és Szász Attila rendező az Örök tél forgatásán Fotó: Hirling Bálint - Origo

Két kör volt, a másodikon már Csányi Sándorral nézték meg, hogy hogyan működnek együtt. „Az utolsó castingon éreztem azt, hogy eljött az én időm, ezt nekem kell csinálni. Ez volt szilveszter előtt, és mondták, hogy január 2-án felhívnak az eredménnyel. Elmentünk egy wellnesshétvégére, és kész voltam. Hányinger, remegés” – mesélte Gera Marina. Tévedésből aztán nem a rendező, hanem a castingcég munkatársa értesítette a jó hírről.

A 28 napos forgatás lelkileg és fizikailag is nagyon megviselte. A színésznő elmesélte a podcastban, hogy mikor a szűz hóban kellett futnia, úgy érezte, tényleg az életéért fut. Az utolsó felvétel volt aznap, nem lehetett még egyszer megcsinálni, próbált tehát olyan gyorsan rohanni, ahogy csak tudott. „Ebben a filmben sokszor éreztem, hogy nem bírom tovább, és aztán még egyszer felvettük, és valami más kiszakadt.”

Majdnem belefagyott a színésznők lába a cipőbe

Örök tél címmel magyar film készül, amely az ukrán munkatáborokba tömegesen elhurcolt, embertelen körülmények között robotra kényszerített nők ezreinek állít emléket. Kint jártunk Szász Attila történelmi filmjének forgatásán, és így testközelből is megnézhettük a borzalmak színhelyéül szolgáló barakkokat. Az alkotók meséltek a fizikailag és lelkileg megterhelő forgatásról, térdig hóban menetelésről és elfagyott lábujjakról, de az is szóba kerül, miért élvezi Csányi Sándor, hogy egy olyan karaktert játszhat, aki keveset mond, de azt mindig őszintén. Olvassa el riportunkat!

A film megpróbáltatásai közül mégis az érintette meg a legmélyebben, hogy el kellett játszania egy anyát. „Nagy érzelmekről van szó. Hogy hiányzik a gyerekem. Hogy van valakim, egy gyerek, akit aztán nem láthatok a munkatáborban. Dolgoznom kellett azon, hogy ez milyen.

Nagyon erősen ezt éreztem.”

Gera Marina Fotó: Mudra László - Origo

Amikor az utolsó napon véget ért a forgatás reggel kilenckor, ő rögtön elment a Mátrába túrázni, hogy levezesse a feszültséget. „Most jön ki a fáradtság, meg most esik le, hogy úristen, miket csináltam abban a filmben.”

Az Örök tél óta még egy közösségi finanszírozásban készült horrorfilmet is leforgatott, az a munka sem volt könnyű fizikailag: mindennap több órán át sminkelték, egy Blaha Lujza téri pincében forgattak 14-16 órákat. A jelenleg a mozikban futó, A pince címet viselő angol nyelvű alkotásban Gera Marina egy babamaszkos pszichopata gyilkos kannibált játszik, aki egy kis hálóingben, kezében szekercével és késsel rohangászik. „Vagány dolognak tűnt, remélem, az is lett belőle.”

Ebbe a filmbe úgy került bele, hogy Kamondi Zoltán utolsó filmjének (Halj már meg!) forgatásán rendezőasszisztensként dolgozott. Itt ismerkedett meg Illés László rendezővel, aki akkor már a horror előkészítésén dolgozott. A színészi feladatok és a rendezőasszisztensi munka mellett ír is: van már a tarsolyában egy forgatókönyv.

A Filmklub podcast adását megtalálja az iTuneson, letöltheti MP3 formátumban, vagy meghallgathatja az alábbi lejátszóban. A podcasthoz tartozó RSS csatornát itt találja.