Mijazaki Hajao: A film készíti saját magát

Vágólapra másolva!
Mijazaki Hajao Japán első számú rajzfilmkészítője. Animációit gyerekeknek készíti, mégis milliónyi felnőtt rajong értük. Alkotásai, de leginkább a Chihiro Szellemországban révén számtalan díj és rekord tulajdonosa, sikere hazájában szinte elképzelhetetlen, ő mégis minden filmje után a visszavonulással fenyegetőzik. Karaktereihez fűződő bensőséges viszonyáról, különös munkamódszereiről, szimbólumairól és küldetéstudatáról Tom Des, a Midnight Eye című japán filmekkel foglalkozó honlap riportere faggatta őt a Chihiro Szellemországban első európai vetítésén.
Vágólapra másolva!

Igaz, hogy minden filmje forgatókönyv nélkül készül?

Igaz. Még be sem fejezem a sztorit, amikor már elkezdünk dolgozni a filmen. Általában nincs rá időm, szóval a történet a storyboardok rajzolása közben alakul. Aztán a gyártás nem sokkal ezután kezdődik, míg a storyboard ez idő alatt is készülőben van. Sohasem tudjuk, merre fog menni a történet, de azért csak dolgozunk a filmen, ahogy a storyboard alakul. Ez elég kockázatos módja egy animációs film készítésének, és szeretném, ha nem így lenne, de hát én így működök, és mindenki más is arra van kényszerítve, hogy ehhez alkalmazkodjon.

Ahhoz, hogy ez működjön, gondolom, nagyon azonosulnia kell a saját maga alkotta karakterekkel.

Mijazaki Hajao

Az egyik legelismertebb anime-rendező alkotásai jóval szelídebbek, mint a többi japán rajzfilmesé, humanista és ökológiai vonásokkal fűszerezi a történeteket, gyakran összpontosít tizenéves lányok kalandjaira, míg kollégái inkább az erősebb nem képviselőit teszik meg főhősnek.

Nem is a karakterekkel való együtt érzés a legfontosabb, hanem inkább az, hogy milyen hosszúra szánjuk a filmet. 3 vagy 4 órás legyen? Sokat vitázunk emiatt a producerrel, és ő mindig felteszi a kérdést, hogy kell-e még egy év a film befejezéséhez? Persze egyáltalán nem áll szándékában még egy évet adni nekem, csak azért mondja, hogy rám ijesszen és hogy haladjak. Nem akarok teljesen a munkám rabszolgájává válni és még plusz egy évet dolgozni a filmen, szóval ezek után általában újult erővel látok neki a munkának, sokkal összeszedettebben és így gyorsabban haladok. Másik fontos elv, amit alkalmazok rendezéskor, hogy mindig megpróbálom felhasználni azt, amit a kollégáim csinálnak. Még akkor is, ha mondjuk az előtérben lévő figura nem illik az általam készített háttérhez, megpróbálom valahol máshol hasznát venni.

Szóval ha egyszer elkészült egy karakter, mindenképp szerepelni fog a film végleges változatában?

A karakterek úgy születnek meg, hogy többször gondolok rájuk. Vázlatosan már léteznek a fejemben. A bőrükbe bújva többször elmegyek a történetben szereplő helyszínekre. Csak ezután kezdem el megrajzolni a figurát, de még akkor többször átgondolom az egészet, és csak közvetlenül a határidő lejárta előtt véglegesítem.

Hogyan magyarázza, hogy legtöbb filmjének főszereplője fiatal lány, hiszen Ön nagyon személyes kapcsolatban kell hogy álljon karaktereivel...

Hát ezt csak nagyon hosszan tudnám elmagyarázni, úgyhogy most bele sem kezdek. Legyen elég annyi, hogy ez azért van, mert nagyon szeretem a nőket (nevet).