Harrison Ford tizenöt percig áradozott a Saul fiáról

Harrison Ford és Nemes Jeles László
Vágólapra másolva!
Múlt vasárnap friss Golden Globe-nyertesként DiCaprio vállát lapogatta, és Ryan Goslinggal dumcsizott, csütörtökön pedig Oscar-díjra jelölték az első filmjét. A Saul fia rendezőjét, Nemes Jeles Lászlót legújabb hollywoodi élményeiről faggattuk. Elmesélte, milyen volt a filmvilág krémjével végigülni egy díjkiosztót, valamint hallani az Oscar-jelölések bejelentésekor a filmje címét. Kiderült, hogy Harrison Ford alaposan megnézte magának Röhrig Gézát, illetve hogy Brad Pitt és Ridley Scott is különvetítést tart a Saul fiából.
Vágólapra másolva!
  • A Saul fia az első magyar film, ami Golden Globe-díjat nyert, és 28 éve az első, amit Oscar-díjra jelöltek.
  • Cate Blanchett, Harrison Ford és Ryan Gosling is imádja, Brad Pitt és Ridley Scott pedig különvetítés tart belőle.
  • Nemes Jeles László rendező infarktusközeli állapotban ülte végig a Golden Globe-díjkiosztót.
  • A köszönőbeszédét jól ki kellett találni, mert alig egy perc után lekeverik az embert.
  • A díj átvétele után úgy érezte magát, mintha a csatamezőről tért volna vissza.
  • Az Oscar-gála után sem pihen majd, a Sunset című második filmje forgatókönyvét fogja véglegesíteni.
  • A Saul fia 38 éves rendezőjével és a film egyik producerével, Sipos Gáborral beszélgettünk a legfrissebb hollywoodi élményeikről.

Milyen lelkiállapotban ültétek végig a Golden Globe-gálán azt a két órát, mire a legjobb idegen nyelvű film kategóriája következett?

Nemes Jeles László: Én infarktusközeli állapotban voltam, nem tudtam Rickyre sem figyelni (Ricky Gervais, a gála műsorvezetője - a szerk.). A show kezdete után néhány perccel rájöttem, hogy itt egy számláló van, ami számolja vissza a másodperceket, amikor az ember elkezdi mondani a köszönőbeszédét. Nem tudtam pontosan, hogy mennyi időm lesz, csak azt tudtam, hogy nagyon kevés, és utána belökik a zenét. Emiatt elkezdtem farigcsálni a beszédemet. Ráadásul nem is tudtam, hogy nyerünk-e, habár mindenki azt mondta, hogy mi nyerünk.

Nemes Jeles László Fotó: Pozsonyi Janka

Semmiképpen nem akartad, hogy megszólaljon a zene?

Nagyon kellemetlen lett volna, ha lekeverik éppen akkor, amikor a holokausztról beszélek.

Amikor Helen Mirren mondta, hogy egy olyan ország nyert, ami még sosem kapott Golden Globe-ot, akkor már tudtátok, hogy nyertetek?

Akkor már tudtam.

Milyen volt az út a színpadig?

Az olyan, mint egy lassított felvétel egy Scorsese-filmben.

Figyeltem, hogy amikor mentél a színpad felé, Leonardo DiCaprio nagyon tekergette a nyakát, hogy megnézzen magának.

Igen. Mondta, hogy „Congratulations, man!”, és akkor megpaskoltam a vállát. Édes volt.

Amikor mondtad a köszönőbeszédet, az járt csak a fejedben, nehogy kifuss az időből?

Akkor már tudtam, hogy nem lesz hosszabb 45 másodpercnél, csak erre fel kellett készülni. Különben iszonyatosan idegesítő, hogy látod, ahogy megy lefele a számláló. Ráadásul amikor lemegy, akkor villogó betűkkel kiírja, hogy „Please wrap it up”.

A köszönőbeszédeidet pontosan megírod, vagy improvizálsz is?

Csak nagyjából találom ki. Egy nappal előtte átgondolom, hogy mit akarok mondani.

Olyan van, hogy egy jó gondolatod támad, és azt mondod, hogy na ezt rakjuk el inkább az Oscarra?

Nem. Ilyenkor azon gondolkozom, hogy mit kell most mondani.

Nem tartalékol az Oscarra jó mondatokat - Nemes Jeles László Fotó: Pozsonyi Janka

Látszott a felvételen, hogy amikor mondod a beszédet, ott ült veled szemben öt méterre Harrison Ford, Ryan Gosling, Denzel Washington, Cate Blanchett meg egy csomó ilyen kaliberű sztár. Kikre néztél közben?

A szemembe világítottak egy nagy reflektorral, tehát nem nagyon láttam senkit. És ez jó is volt így. Egy módosult tudatállapotban éreztem magam.

Utána kivittek hátul, és visszamentél az asztalodhoz?

Kinyomogattak hátul, akkor még egyszer megköszöntem Helennek és Butlernek (Helen Mirren és Gerald Butler, ők adták át a díjat - a szerk.), aztán folyosókon vittek végig, átmentünk egy konyhán, az is olyan volt, mint egy Scorsese-film. Hozzák a tálcákat, ott áll egy helyi rendőr a walkie-talkiejával, stb. Utána jött a fotózás a díjjal, volt interjú, Stallone jött szembe, meg ilyenek.

Neki odaköszöntél?

Nem, Géza foglalkozott Stallonéval.

Laszlo Nemes, Director of "Son of Saul", Best Motion Picture - Foreign Language. Photo by @inezandvinoodh #goldenglobes

Golden Globes (@goldenglobes) által közzétett fénykép,

Sírtál?

Nem. Kicsit olyan lelkiállapot ez, mintha a csatamezőről jöttem volna meg.

Kik gratuláltak?

Iszonyatosan sokan, mindenki. Sorold a neveket, és megmondom, hogy igen, vagy nem.

Harrison Ford?

Ő tizenöt percen keresztül részletezte, hogy milyen fantasztikus ez a film. Megfogta a Gézát, megnézte hátulról meg elölről, hogy tényleg ő-e az. És azt mondta, csodálatos.

Harrison Ford és Nemes Jeles László a Golden Globe-díjkiosztó utáni partin Forrás: Alliance

Amikor legutóbb beszéltünk, Cate Blanchett még csak negyvenöt másodpercet látott a filmből. Azóta végignézte?

Abszolút. Imádja a filmet, mostanában sokszor találkoztam vele.

Ryan Gosling?

Nagyon szereti a Saul fiá-t, és írt egy e-mailt, hogy mindenképpen találkozzunk. A Golden Globe-on odamentem hozzá, és beszélgettünk. Mondta, hogy jön Magyarországra nemsokára, itt forgatja a Szárnyas fejvadász 2-t.

Jennifer Lawrence?

Vele nem találkoztam.

Tarantino?

Ő a filmet még nem nézte meg, de látott minket Gézával Charlie Rose műsorában, és az nagyon tetszett neki. És Tarantinónak nagyon imponál, hogy a film kontra digitál harcban a jó oldalon állunk.

Mindketten imádták a Saul fiát - Ryan Gosling és Brad Pitt a Golden Globe-díjkiosztón Forrás: Paul Drinkwater

Brad Pitt-tel végre megtörtént a találkozás?

Igen. Odafutott, gratulált, de éppen egy őrült helyzet volt, úgyhogy nem beszéltünk sokat.

Ridley Scott?

Ő azt mondta, szervez egy vetítést Hollywoodban a Saul-nak. És Brad Pitt is. Mindketten különvetítést csinálnak.

Azt már tudjuk, hogy Röhrig Géza tudott beszélni a gyermekkori hősével, Sylvester Stallonéval. Neked volt ilyen találkozásod? Esetleg Harrison Ford ilyen?

Inkább Ford, mint Stallone. Én a Rambo-filmeket gyerekkoromban is fenntartásokkal kezeltem. A Rocky-kat is. De azt hiszem, Gézának aznap este az volt a legszebb pillanat, amikor megköszönhette Stallonénak a Rockyt.

Harrison Fordnak mondtad, hogy szeretted a Star Wars-ban?

Most hallgassa meg még egyszer, hogy csodálatos volt a Star Wars-ban? Úgyis tudja. De nagyon érdekelt, hogy mit gondol a Saul-ról.

Nem sok sztárral fotózkodtál együtt, de Alicia Vikanderrel több közös kép is készült. Vele milyen a viszony?

Két külföldi Hollywoodban, emiatt voltak közös témáink. Pont az egyik beszélgetésünk közben tudta meg, hogy két BAFTA-ra is jelölték.

Nemes Jeles László és Alicia Vikander a Los Angeles Film Critics Association Awardson és a W magazin Golden Globe-partiján (az utóbbin ott volt velük Anthony Mackie is) Forrás: AFP

Hol néztétek az Oscar-jelölések bejelentését?

Ebben a szobában.

Hányan voltak itt?

Harmincan.

És felugrottatok?

Eléggé.

És milyen érzés, hogy hónapokig hallod, hogy valami meg fog történni, és aztán ez megtörténik?

Igaz, a meglepetésfaktor emiatt alacsonyabb volt, de azért nagyon drukkoltunk. Ilyenkor már izgul az ember azért, hogy ne essen ki, és kevésbé örül annak, hogy bekerült. De aztán elkezdi komolyan értékelni, hogy bent van.

Jim Carreyt kétszeres Golden Globe-nyertes színészként konferálták fel, és aztán arról poénkodott, hogy ha ő lefekszik este, akkor nem mezei Jim Carrey fekszik le, hanem a kétszeres Golden Globe-nyertes Jim Carrey. Te most inkább Golden Globe-nyertes Nemes Jeles Lászlóként éled a napjaidat, vagy Oscar-jelölt Nemes Jeles Lászlóként?

A postaládámra most már az van ráírva, hogy Golden Globe-nyertes és Oscar-jelölt. Megélhetem előbb a Golden Globe-nyertes státuszomat, vagy rögtön Oscar-jelöltként kell gondolnom magamra?

Nem jött ez túl gyorsan egymás után?

Nem jött ez az egész túl gyorsan? Ezen gondolkozunk nap mint nap. Hogy meg tudjuk tartani a fókuszt, és ne bohócként éljük az életünket, hanem csináljunk olyan filmeket, amelyekkel a földön járunk.

Már megnézted azoknak a rendezőknek a karrierjét, akik az első filmjükért nyertek Oscart?

Még nem, de biztos, hogy tanulságos lenne. Foglalkozunk azzal, hogy ne szálljunk el.

Rendezők, akik az első filmjükért kaptak Oscar-díjat a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában

Florian Henckel von Donnersmarck: Csak 33 éves volt, amikor 2007-ben átvette az Oscart A mások életéért. A két méter öt centi magas német rendező engedett Hollywood csábításának, és a kor két legnagyobb sztárját, Angelina Jolie-t és Johnny Deppet instruálta a 2010-es Az utazó című romantikus thrillerben, ami az Anthony Zimmer című francia film remake-je volt. A 100 millió dolláros költségvetéssel készült filmet gyűlölték a kritikusok, Amerikában csak 67 milliót szedett össze, de világszinten sikeres volt, az összbevétele meghaladta a 278 milliót. Henckel von Donnersmarck a kellemetlen hollywoodi kitérő után ismét otthon fog dolgozni: most készül a harmadik filmjére, a Werk Ohne Autor című drámára, ami A mások életéhez hasonlóan Kelet-Németországban játszódik a második világháború utáni időszakban.

Danis Tanovic: A bosnyák rendező is pont 33 évesen nyert Oscar-díjat a Senkiföldje című háborús fekete komédiájáért 2001-ben. Négy évvel később jött a második filmje, a francia nyelven, Kieslowski forgatókönyvéből, sztárszínészekkel forgatott Pokol, majd újabb négy év kihagyás után született meg az első angol nyelvű filmje. A Colin Farrell főszereplésével készült Az igazság nyomában című háborús krimire 20 millió dollárt költhetett, ennek az összegnek csak öt százaléka jött vissza a jegyeladásokból (Amerikában és Angliában például be sem mutatták moziban). Ezután hazament, és csinált két nagyszerű filmet Bosznia-Hercegovinában, a Cirkusz Kolumbiát és az Epizód egy vasgyűjtő életéből című berlini Ezüst Medve-díjas dokumentarista drámát, majd Indiában forgatta le hindi nyelven a szintén jól fogadott Tigerst. A Halál Szarajevóban című hatodik filmjének a világpremierje február közepén lesz a berlini filmfesztivál versenyprogramjában.

Mike van Diem: A Karakter című kosztümös drámáért 1998-ban díjazott holland rendező karrierje intő példaként szolgálhat Nemes Jeles László számára. Az Oscar után Mike van Diem forró portékának számított Hollywoodban, de a filmtervei sorra dőltek dugába, végül hazaköltözött Hollandiába, és reklámfilmek rendezéséből tartotta el magát. Második filmjét, A meglepetés című romantikus komédiát csak tavaly, tizenhét évvel az Oscar-győzelem után tudta elkészíteni.

Sipos Gábor: A második filmmel kapcsolatban arról szoktunk beszélgetni, hogy valószínűleg egyszerű lélektani törvényszerűség, hogy azt fogják majd rá mondani, hogy ez a Saul fiá-nál jobb, vagy a Saul fiá-nál rosszabb. És sanszos, hogy az utóbbit fogják mondani rá. Pont ez a hatalmas kihívás ebben az istenadta ajándékban, ami ezzel a filmmel történt, hogy az ember hogyan találja meg magában ehhez az egyensúlyt. Lehet azt mondani, hogy ez a Saul fiá-s rendező, de elkészül a második és a harmadik film is.

Nemes Jeles László: Szerintem Kubrick nagyon jól csinálta ezt, mert az ő filmjei mindig különböző terepeken mozogtak, és mindig nagyon mások voltak. Arra törekedett, hogy nézői utazások legyenek a filmjei. Ez egy jó attitűd, nem történeteket kell feltétlenül elmesélni, hanem élményeket nyújtani. Nekem ez a célom.

Mivel fog telni ez a maradék másfél hónap az Oscarig?

Munkával. Most jön a kampány utolsó része, megyek vissza Hollywoodba. Vetítések, közönségtalálkozók, interjúk, díjkiosztók.

Meg fogod nézni a négy másik Oscar-jelölt filmet a kategóriátokból?

Valószínűleg megnézem. A kígyó ölelése érdekel a legjobban, azt Amazóniában forgatták, fekete-fehér 35 mm-esre.

Megnézik a rivális filmeket - Erdély Mátyás operatőr és Nemes Jeles László Fotó: Pozsonyi Janka

Azt hogy éled meg, hogy most az egész ország figyel rád, egy része drukkol is neked, és valahol az országot is képviseled ezekben a helyzetekben?

Ez nehéz kérdés. Azért nem vagyunk labdarúgócsapat, a drukkolásnak más a jellege. Az a fontos, hogy van egy csapat (nem labdarúgó), közösen dolgozunk, összehoztunk valamit, és ez egy jó modell lehet az embereknek. Ebben az országban, ha két ember együtt csinál valamit, akkor túl gyakran fordul elő, hogy egymás ellen dolgoznak.

Gábor, tőled producerként Hollywoodban mit kérdezgetnek? Hogy van-e még ilyen Saul-szerűség a tarsolyodban?

Sipos Gábor: Annyiban érzem magam kakukktojásnak ebben a rendszerben, hogy eddig csak két saját gyártású filmet csináltunk, és a kettő között elég sok idő is eltelt. Nem ez a cégünk fő profilja, sosem vágtunk bele olyasmibe, amit csak azért csináltunk, mert az van a névjegykártyánkon, hogy producer. Így aztán most az a kérdés, hogy Lászlónak mi a következő filmje. Nekünk nincs más filmtervünk, és nem is akarunk foglalkozni mással. Mindenkinek az a kérdése hozzánk, hogy mi csináljuk-e a következő filmet is.

Nemes Jeles László: Átbeszélünk mindent, és együtt tudunk dönteni, kreatív dolgokban is. A fiúk kreatív inputja abszolút fontos volt a Saul fiá-ban is.

Együtt csinálják a következő filmet is - Sipos Gábor és Nemes Jeles László Fotó: Pozsonyi Janka

Azt már kitaláltad, hogy mit fogsz csinálni az Oscar-díjkiosztó után? Azzal mégis lezárul egy időszak.

Rögtön megyek Clarához (Clara Royer, a Saul fia és a Sunset című következő Nemes Jeles-film társírója - a szerk.) Prágába, és írjuk tovább a következő film forgatókönyvét. Most próbálok kicsit pihenni, lesz két hetem, de azt a forgatókönyvet nyomni kell. Nem is érzem magam annyira fáradtnak.

A Sunset című következő filmedet jó esetben jövő nyáron le is forgatjátok?

Inkább 2017 első felében.

Láttál valami jó filmet mostanában?

Most a repülőn megnéztem A nagy Gatsby-t. Én szerettem.