Nemes Jeles László akár egy szuperhősfilmet is bevállalna

Nemes Jeles László
Vágólapra másolva!
Az Oscar-díjas Nemes Jeles László gőzerővel készíti elő a következő filmjét, az első világháború előtt, Budapesten játszódó Sunset című thrillert, és most végre új információkat árult el róla. A szubjektív nézőpontot most is használni fogják, csak más módon, és most már a vágóasztalon is varázsolni akar. A távolabbi jövő is foglalkoztatja a rendezőt, a Sunset után szeretné elkészíteni az angol nyelvű bemutatkozását, még azt sem zárta ki, hogy szuperhősfilmet forgason.
Vágólapra másolva!

Az Oscar-díjas Saul fia rendezője, Nemes Jeles László nem az aranyszobrot simogatja naphosszat az otthonában, hanem gőzerővel készül a következő nagyjátékfilmjére.

Nemes Jeles László Fotó: Pozsonyi Janka

A Sunset című alkotásáról eddig mindig szűkszavúan nyilatkozott, ugyanazokat az alapinformációkat ismételte el, a múlt héten azonban megnyílt a Screen International újságírójának. Felsorolásszerűen összegyűjtöttünk minden fontos információt, amit jelenleg tudni lehet a Sunset-ről:

  • Nemes Jeles László második nagyjátékfilmje Budapesten forog majd, előreláthatólag 2017 tavaszán.
  • Ugyanazzal a stábbal fog dolgozni, mint a Saul fiá-ban, beleértve Erdély Mátyás operatőrt is.
  • A Sunset az első világháború előtt játszódik, és egy fiatal nő lesz a főszereplője, aki a családja múltja után kutat.
  • Jelenleg tizenhét és harmincöt év közötti nőket keres a produkció, amatőrök jelentkezését is várják.
  • Nemes Jeles thrillerként és felnövéstörténetként jellemezte a filmet.
  • A Saul fia szubjektív nézőpontja a Sunset-ben is szerepet fog kapni, de más módon fogják használni, mint a holokausztfilmben.
  • Ezt a filmet is 35mm-es filmre forgatják.
  • Most már a vágáskor sem akar digitális technológiát használni, magát a 35mm-es nyersanyagot akarja majd megvágni.
  • A 4:3-as képarányú Saul fia után ez egy szélesvásznú film lesz
  • A Filmalap kiemelkedően magas összeget szavazott meg a produkciónak forgatókönyv-fejlesztésre (22 millió forint) és gyártáselőkészítésre (65 millió forint) is, a film teljes költségvetése állítólag egymilliárd forint felett lesz.

A Sunset egy mára már eltűnt Budapesten játszódik. "Akkoriban Budapest még egy kozmopolita, toleráns város volt, tele eltérő kultúrájú és vallású lakosokkal. Ezt a miliőt elpusztították, a huszadik században egy etnikailag homogén hellyé változott Magyarország" – mesélte a rendező, aki – a 1910-es dátumból kiindulva - ennek a pusztulásnak a kezdetét vizsgálja majd a filmjében.

Röhrig Géza, Erdély Mátyás és Nemes Jeles László a Saul fia forgatásán Forrás: Mozinet

A Sunset szereplőválogatása régóta tart, már 2015 nyarán is tettek közé felhívást, hogy milyen életkorú nők és férfiak jelentkezését várják. Elképesztő amúgy, milyen alapos keresést folytatnak a film alkotói. Az egyik kollégámnak balettozni járnak a gyerekei, és ő mesélte, hogy a castingosok a balettiskolában is meghirdettek most péntekre egy szereplőválogatással egybekötött nyílt órát, amin szülőket és a felnőtt balettosokat nézik meg, hátha közöttük találják meg a Sunset valamelyik szereplőjét. Csak erre az egy felhívásra már több mint hetvenen jelenetkeztek.

Röhrig Géza szereplését firtató kérdésre így válaszolt Nemes Jeles: „Ha találunk valami érdekeset, szívesen dolgoznék vele megint. De erről még nagyon korai beszélni.” Mi ebből azt olvastuk ki, hogy jelenleg nincs tervben, hogy Kossuth-díjas színész feltűnjön a Sunset-ben, bár pár hónappal ezelőtt, amikor Röhrig az alábbi vicces videóban azt tudakolta Nemes Jelestől, hogy ha nővé operáltatná magát, eljátszhatná-e a főszerepet az új filmben, a rendező azt válaszolta, hogy férfiként is számít rá, de egy nemváltoztató műtét után még jobb szerepet tudna neki adni.

Nemes Jeles számára a vágás volt a legkevésbé izgalmas része a Saul fia elkészítésének. Ezúttal már nem számítógépen, hanem egy régi vágóasztalon akar majd dolgozni: „Ha egy Steenbeck vágóasztalon dolgozol, tízszer átgondolod, mielőtt belevágsz a filmve. Máshogy megy végbe a döntés az ember agyában, és azt hiszem, ez a varázslatot készíti elő a közönség számára."

A Sunset után akár Hollywood is jöhet

Nemes Jeles László a távolabbi jövővel is foglalkozik, úgy tervezi, hogy a Sunset után készíti el az első angol nyelvű filmjét. Nem zárkózott el attól, hogy egy nagy amerikai stúdiónak dolgozzon, attól függően, hogy miben állapodnak meg, sőt a Screen újságírójának felvetésére még azt sem zárta ki, hogy egy szuperhősfilmet rendezzen:

„Lehet, hogy nekiugranék. A hollywoodi filmipar egy konvencionális, számítógépes grafikára támaszkodó történetmesélési módra szűkült, pedig lenne ott hely más típusú filmkészítésnek is. Úgy gondolom, hogy ezen lehet változtatni. Az olyan filmeket szeretem, amelyek meglepnek engem, és Hollywoodban van hely az ilyen alkotásoknak.”

Nemes Jeles László a 88. Oscar-gálán Forrás: AFP

A váltás a szuperhősfilmek világába nem is annyira lehetetlen dolog, mint amennyire azt elsőre hinné. Vegyük példának a 2017-ben debütáló új Pókember-filmet: az a Jon Watts rendezi, akinek az előző filmje a Cop Car című alacsony költségvetésű országúti thriller volt. De említhetnénk a nézőbüntető művészfilmjeiről ismert Mundruczó Kornélt is, aki éppen Bradley Cooper főszereplésével készül negyvenmillió dolláros sci-fit rendezni Amerikában. Manapság gyorsan lehet szinteket ugrani Hollywoodban.

Kérdéses viszont, hogy Nemes Jeles vállalná-e az ilyen típusú filmekkel járó szigorú kötöttségeket? Vagy megtörténhet az, hogy a Sunset után már olyan nagy név lesz a szakmában, hogy még egy nagy költségvetésű látványfilm rendezőjeként is alkalmazhatja majd a saját, nem éppen konvencionális filmkészítési elgondolásait? Hihetetlennek hangzik, de ne feledjük, egy Oscar-díjas rendezőről beszélünk, akit az egyik legnevesebb hollywoodi ügynökség képvisel.

Cate Blanchett és Nemes Jeles László az idegen nyelvű film kategória Oscar-jelöltjeinek fogadásán Forrás: AFP/2016 Getty Images/Angela Weiss

Tavaly nyáron készített podcastunkban arról mesélt Nemes Jeles, hogy nem csak lehangoló témájú filmeket akar készíteni, van például egy vígjátékterve is. Nem akart részletekbe bocsátkozni, de Billy Wilder epikus vígjátékait, konkrétan az Egy, kettő, három című alkotást emlegette, mint olyat, amire hasonlít az ő ötlete. Wilder komédiája a hatvanas ével elején játszódik Nyugat-, illetve Kelet-Berlinben, és a bonyodalom abból adódik, hogy a Coca-Cola vezérigazgatójának a városba látogató lánya pont egy híthű kommunista fiatalemberbe szeret bele. Nemes Jeles Budapesten forgatná ezt a filmjét - mivel itt is játszódik -, de nemzetközi színészgárdával.