Nő a boltok saját márkái iránti kereslet

Vágólapra másolva!
Idén a napi fogyasztási cikkek várhatóan 2000 milliárd forintos forgalmából a kereskedelmi márkák (a boltok saját márkái) várhatóan 300 milliárd forintot meghaladó részesedést érnek el. A boltláncok saját termékei közül a papírzsebkendő, a kávé és a tejszínhab a legkeresettebb.
Vágólapra másolva!

A kutatásról

A kereskedelmi márkás termékek kutatása 2000 háztartás vizsgálata alapján zajlik. Minden háztartásban naplót vezetnek arról, hogy miből, mennyit, milyen áron, mikor, milyen körülmények között vásároltak.

A napi fogyasztási cikkek várhatóan 2000 milliárd forintos forgalmat érnek el ebben az évben, ebből a boltok saját márkái 15 százalékos, mintegy 300 milliárdos részesedést érhetnek el - derül ki a GfK Piackutató Intézet [origo]-hoz eljuttatott kutatásából. Tavaly a kereskedelmi márkás termékek 13 százalékos részesedést értek el.

A boltláncok saját márkás cikkei közül a vevők a legtöbbet papírzsebkendőből, pörkölt kávékeverékből és tejszínhabból vásárolják. Mindhárom termék az átlagot jóval meghaladóan, 40 százalék körüli arányban részesedik saját kategóriájának forgalmából.

Vásárlás/uzletinegyed/vasarlas/index.htmlAz Üzleti Negyed rovata

A kereskedelmi márkák top 50-es, forgalom szerinti kategória-listájának végén a mustár, tisztasági betét és öblítő található, de még ezeknél a termékeknél is 13 százalékos részt érnek el a kereskedelmi márkák.

A láncok közül a saját márkás termékek értékesítésének rangsorát a Profi (az összes forgalomból 34 százalék), drogerie markt (33) és Spar (26) vezette a múlt évben. Legkisebb ez arány az Auchanban, mindössze 3 százalék.

A kereskedelmi márkás termékek vásárlói között az átlagot meghaladják az észak-nyugati megyékben élők, a nagyobb városok lakói és a 40-50 éves háziasszonyok.

Különböző márkák részesedése napi fogyasztási cikkeknél a háztartások beszerzéseiből, bolttípusok szerint:

Bolttípus

Gyártói márka

Kereskedelmi márka

Hipermarket

83

17

Szupermarket

85

15

Diszkont

81

19

C+C

87

13

Lánchoz tartozó kis bolt

83

17

Önálló kis bolt

94

6

Drogéria

87

13

Forrás: GfK Piackutató Intézet - ConsumerScan

A bolttípusok közül a diszkontban a legnagyobb a kereskedelmi márkák részaránya a forgalomból, 19 százalékkal. Utána a hipermarket, majd a lánchoz tartozó kis bolt következnek.

A piaci versenyben a kereskedelmi márka terjeszkedése első sorban annak köszönhető, hogy növelni tudja a fogyasztást, és többletvásárlásra ösztönöz. Egy év alatt minden magyar felnőtt legalább egyszer vásárol kereskedelmi márkát.

Tejre és sörre költünk a legtöbbet/uzletinegyed/vasarlas/20031015tejre.html