Horváth Annamária, a GfK Piackutató Intézet cégvezetője a "Friss áruk eladásának növelése" című kereskedelmi konferencián megállapította, hogy az említett növekedés nem a kis boltok rovására történt, inkább a diszkontoknál és a háztartások C+C áruházakban lebonyolított vásárlásaiban érzékelhető némi megtorpanás. Mindkét bolttípus mutatója ugyanis egy-egy százalékkal csökkent egy év alatt.
A GfK adataiból kiderül, hogy tejterméket és pékárut a háztartások zöme naponta vásárol, zöldséget-gyümölcsöt és húst-húskészítményt hetente többször, mélyhűtött terméket pedig havonta. A cég becslése szerint az öt friss termékkategória együttes kereskedelmi forgalma meghaladta a 600 milliárd forintot tavaly.
A friss áruk az élelmiszerkereskedelem leggyorsabban forgó termékei, és ezek értékesítése a kereskedelem legmunkaigényesebb része, mutatott rá Házi Zoltán az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke. Egyes termékekből, főleg zöldség-gyümölcsből azonban fékezi az értékesítést a körülményes beszerzés, a szállítókkal való nehéz kapcsolattartás és az árak gyakori változása.
Horváth Annamária az étkezési szokások trendjei alapján a mennyiségi fogyasztás csökkenését vagy stagnálását valószínűsíti a főzéssel és otthoni meleg étkezéssel kapcsolatos kategóriákban. Ugyanakkor a magyar lakosság tíz legkedveltebb élelmiszere közé tartozik a baromfihús, gyümölcs, zöldség, fehér kenyér, sajt, felvágott és a tej is. A GfK 1989-as, első ilyen felmérés óta valamennyi kategória kedveltsége növekedett, kivéve a fehér kenyeret.
Horváth Annamária kiemelte, hogy a vásárlási szokásokban általában ez a legfontosabb szempont az áruk frissessége és minősége, megelőzve az árszínvonalat, áruválasztékot, az üzlet és környékének tisztaságát, továbbá a gyors kiszolgálást.
A közeljövő kilátásairól Házi Zoltán, az OKSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a lakosság vásárlóerejének növekedéséhez igazodhat a friss áruk forgalmának trendje is. Az EU-tagországokhoz viszonyítva a magyarországi fogyasztás különösen a húsáruk, tejtermékek és zöldség-gyümölcs alacsonyabb, így különösen ezekben a kategóriákban várható a forgalom növekedése.
A magyar felnőtt lakosság által legkedveltebb 12 élelmiszer (a válaszadók százalékában)
Élelmiszer |
1989 |
1997 |
2001 |
Baromfihús |
89 |
91 |
95 |
Gyümölcs |
Nincs adat |
91 |
95 |
Hagyományos leves |
82 |
91 |
94 |
Burgonya |
89 |
91 |
93 |
Zöldség |
84 |
87 |
92 |
Fehér kenyér |
87 |
80 |
86 |
Tojás |
78 |
79 |
86 |
Tésztaféle |
67 |
76 |
86 |
Saláta |
80 |
79 |
83 |
Sajt |
67 |
75 |
81 |
Felvágott |
Nincs adat |
68 |
81 |
Tej |
79 |
76 |
80 |
Bolttípusok részesedése a háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből. (százalékban)
Bolttípus |
2001 jan-feb. |
2002 jan-feb. |
Hipermarket |
16 |
18 |
Szupermarket |
15 |
15 |
Nagy diszkont |
16 |
15 |
C+C (csak a háztartások fogyasztása) |
6 |
5 |
Kis bolt |
34 |
35 |
Utcai árus, piac |
4 |
4 |
Egyéb |
9 |
8 |
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: