A magyarok baromfihús- és levesevők

Vágólapra másolva!
A hipermarketek pozíciója tovább erősödött az idei év első két hónapjában. Részesedésük a háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből elérte a 18 százalékot, szemben a tavalyi év hasonló időszakában mért 16 százalékkal - áll a GfK Piackutató Intézet közleményében. Az intézet felméréséből kiderül, hogy legtöbbször tejterméket és pékárut vásárolunk, a legkedveltebb élelmiszerek pedig a baromfihús, a gyümölcs, és a hagyományos leves. 
Vágólapra másolva!

Horváth Annamária, a GfK Piackutató Intézet cégvezetője a "Friss áruk eladásának növelése" című kereskedelmi konferencián megállapította, hogy az említett növekedés nem a kis boltok rovására történt, inkább a diszkontoknál és a háztartások C+C áruházakban lebonyolított vásárlásaiban érzékelhető némi megtorpanás. Mindkét bolttípus mutatója ugyanis egy-egy százalékkal csökkent egy év alatt.

A GfK adataiból kiderül, hogy tejterméket és pékárut a háztartások zöme naponta vásárol, zöldséget-gyümölcsöt és húst-húskészítményt hetente többször, mélyhűtött terméket pedig havonta. A cég becslése szerint az öt friss termékkategória együttes kereskedelmi forgalma meghaladta a 600 milliárd forintot tavaly.

A friss áruk az élelmiszerkereskedelem leggyorsabban forgó termékei, és ezek értékesítése a kereskedelem legmunkaigényesebb része, mutatott rá Házi Zoltán az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke. Egyes termékekből, főleg zöldség-gyümölcsből azonban fékezi az értékesítést a körülményes beszerzés, a szállítókkal való nehéz kapcsolattartás és az árak gyakori változása.

Horváth Annamária az étkezési szokások trendjei alapján a mennyiségi fogyasztás csökkenését vagy stagnálását valószínűsíti a főzéssel és otthoni meleg étkezéssel kapcsolatos kategóriákban. Ugyanakkor a magyar lakosság tíz legkedveltebb élelmiszere közé tartozik a baromfihús, gyümölcs, zöldség, fehér kenyér, sajt, felvágott és a tej is. A GfK 1989-as, első ilyen felmérés óta valamennyi kategória kedveltsége növekedett, kivéve a fehér kenyeret.

Horváth Annamária kiemelte, hogy a vásárlási szokásokban általában ez a legfontosabb szempont az áruk frissessége és minősége, megelőzve az árszínvonalat, áruválasztékot, az üzlet és környékének tisztaságát, továbbá a gyors kiszolgálást.

A közeljövő kilátásairól Házi Zoltán, az OKSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a lakosság vásárlóerejének növekedéséhez igazodhat a friss áruk forgalmának trendje is. Az EU-tagországokhoz viszonyítva a magyarországi fogyasztás különösen a húsáruk, tejtermékek és zöldség-gyümölcs alacsonyabb, így különösen ezekben a kategóriákban várható a forgalom növekedése.

A magyar felnőtt lakosság által legkedveltebb 12 élelmiszer (a válaszadók százalékában)

Élelmiszer

1989

1997

2001

Baromfihús

89

91

95

Gyümölcs

Nincs adat

91

95

Hagyományos leves

82

91

94

Burgonya

89

91

93

Zöldség

84

87

92

Fehér kenyér

87

80

86

Tojás

78

79

86

Tésztaféle

67

76

86

Saláta

80

79

83

Sajt

67

75

81

Felvágott

Nincs adat

68

81

Tej

79

76

80

Bolttípusok részesedése a háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből. (százalékban)

Bolttípus

2001 jan-feb.

2002 jan-feb.

Hipermarket

16

18

Szupermarket

15

15

Nagy diszkont

16

15

C+C (csak a háztartások fogyasztása)

6

5

Kis bolt

34

35

Utcai árus, piac

4

4

Egyéb

9

8

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

GfK Piackutató