Üzemanyaghiánytól félnek a britek

Vágólapra másolva!
Vasárnaptól kiesik Nagy-Britannia nyersolaj-ellátásának egyharmada, miután a BP olajcég egy finomítói sztrájk miatt lezárja az északi-tengeri lelőhelyeket a szárazfölddel összekötő legnagyobb vezetékhálózatot. Egyes térségekben felvásárlás kezdődött és üzemanyaghiány alakult ki, bár a hatóságok szerint van elég tartalék az országban.
Vágólapra másolva!

A BP a szombati bejelentés szerint a Forties nevű, 380 kilométer hosszú vezetékrendszert zárja le vasárnap hajnaltól. Ez a hálózat az északi-tengeri mezők brit szektorától halad Skócia keleti tengerpartjáig, és Edinburgh közelében éri el a szárazföldet. Kapacitása napi 700 ezer hordó olaj, ami a teljes brit ellátás 30 százaléka.

A vezetékrendszert azért kell leállítani, mert - már péntek estére - teljesen leállt az egyik legnagyobb brit nyersolaj-finomító is. A skóciai Grangemouth városa mellett működő létesítményt az üzemeltető cég, az Ineos maga állította le, miután az alkalmazottak vasárnaptól 48 órás sztrájkot hirdettek a társaság nyugdíjrendszerében végrehajtott - a szakszervezetek szerint az új belépők számára kedvezőtlenebb feltételeket jelentő - módosítások miatt. A vállalat szerint üzembiztonsági okokból mindenképpen le kellett állítani még a sztrájk előtt a létesítményt.

A BP vezetékhálózatát ez a finomító látja el energiával, vagyis leállásával a Forties rendszer sem működtethető. Szakértők azzal számolnak, hogy a munkabeszüntetés vége után is legalább három hétig eltart, mire a finomító ismét eléri teljes - napi 210 ezer hordós, vagyis évi 10 millió tonnás - kapacitását.

Nagy-Britanniában tíz nagy olajfinomító működik, és az Edinburghtól nem messze lévő grangemouth-i a harmadik legnagyobb közülük. Az északi-tengeri mezők termelésének kiesése előzetes becslések szerint napi 50 millió font (17 milliárd forint) veszteséget jelent a brit gazdaságnak. Ennek fele az államkincstárba áramlik, vagyis a brit költségvetés óránként több mint 1 millió fontot veszít.

A grangemouth-i finomító által ellátott skóciai és észak-angliai térségekben - a hatósági felhívások ellenére - máris pánikszerű üzemanyag-felvásárlás kezdődött, és sok benzinkútnál 20, sőt szombatra már csak 10 fontban korlátozták az egy-egy vásárlónak kiadható benzin és gázolaj értékét. Ez 20, illetve 10 liternél is kevesebb üzemanyagot jelent, ugyanis a motorbenzin és a dízelolaj átlagos kiskereskedelmi ára már hetek óta jóval meghaladja a korábban elképzelhetetlennek tartott 1 fontos lélektani határt.

Nagy-Britanniában a legdrágább az üzemanyag az Európai Unión belül. Az ólommentes benzin országos átlagára jelenleg 1,09 font, a gázolajé 1,18 font (370-400 forint), de egyes nagyvárosi kutaknál 1,20-1,30 fontos (408-440 forintos) literenkénti árak is előfordulnak. A legnagyobb brit autóklub, az AA előrejelzése szerint nyáron 1,50 fontig is drágulhat az üzemanyag.