Kamu üzleti utakkal kerülik el a cégautó adót

Vágólapra másolva!
Az idén februártól hatályos új cégautó adó nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, továbbra is alacsony a bevallási és a befizetési hajlandóság annak ellenére, hogy az APEH kiemelten vizsgálja ezt az adótípust. Sokan hajtanak elkerülő útra, és papíron üzleti utakon vesznek részt, vagy átíratják a cégükről a saját nevükre a gépjárművet.
Vágólapra másolva!

A cégautó adóból a költségvetés 2010-ben 24 milliárd forintos bevételt vár, 3 milliárddal kevesebbet az idei tervezetnél. A céges kocsit használók nem a tömegközlekedést választották, és nem is pattantak biciklire, a büdzsé tervezetének indoklása szerint alacsony a bevallási és a befizetési hajlandóság, vagyis sokan megtagadják az adófizetést.

Már az új típusú cégautó adó idén februári hatályba lépése előtt megjelentek a különféle internetes fórumokon az adó elkerülésére vonatkozó ötletek, és úgy tűnik, sikerült kidolgozni hatékony technikákat. A cégautó adóját korábban a többség útnyilvántartással kerülte el, most az úgynevezett kiküldetési rendelvényekkel.

Nem veszélyes az elkerülő út

A cégautós terhet akkor nem kell megfizetni, ha a dolgozó a munkába járás címén kap a gépkocsija után kilométerenként 9 forintot, vagy ha valaki üzleti út miatt, kiküldetési rendelvény alapján kap költségtérítést a cégétől, például benzinre, autópálya matricára, vagy szervizelésre. Ezek a rendelvények akár fiktív módon, visszadátumozva is előállíthatók (akárcsak a korábban nagy népszerűségnek örvendett útnyilvántartás).

Az interneten számos adózással kapcsolatos oldalról letölthető kiküldetési rendelvény minta. Ezt két példányban kell kiállítani, az egyik a kifizetőé, a másik a munkavállalóé. Rá kell írni a személyes és céges adatokat, köztük az adóazonosító jellel, továbbá fel kell tüntetni a gépjármű adatait, az utazás célját, időtartamát, az útvonalat, a megtett kilométerek számát, valamint az utazásra és az étkezésre kifizetett költségtérítését összegét.

Ez a megoldás egyre népszerűbb, mert nem kockázatos - mondta az [origo]-nak Ruszin Zsolt. A Magyar Könyvelők Országos Szövetségének fővárosi elnöke szerint rendkívül nehézkes és költséges az APEH-vizsgálat a cégautó esetében, mivel egy gépjármű esetében évi 77-165 ezer forint adóról van szó. Az adóhivatal átfogó ellenőrzéseknél, vagyis több adónemmel egyidejűleg vizsgálja a cégautó adót. Ruszin Zsolt szerint viszont csak célzott ellenőrzésekkel, az okmányirodai nyilvántartásra kapcsolódva lehetne megfogni az adóelkerülőket, de a megfelelően kitöltött kiküldetési rendelvényekkel nagyon nehezen lehet megbukni.

Az evás cégek tulajdonosai más elkerülő utat is alkalmazhatnak, a saját nevükre írathatják autójukat a vállalkozásról. Ez azért éri meg, mivel költséget nem számolhatnak el, viszont minden hónapban meg kellene fizetni az adót pusztán a tulajdonlás miatt - tette hozzá Ruszin Zsolt. Az MKOE tapasztalatai szerint egyre többen élnek az átírás lehetőségével. Ehhez eredetiségvizsgálatra van szükség, ami a gépjármű típusától függően 17-22 ezer forintba kerül.

Kevés a szabálytalankodó?

A jelenlegi becslések szerint 400-500 ezer autó után fizetik meg az adót, azt viszont az adóhivatal nem tudja, hogy körülbelül hányan tagadhatják meg az adófizetést. Az APEH kiemelt figyelemmel kíséri a cégautó adóval kapcsolatos adókötelezettségek teljesítésének alakulását - tudta meg az [origo] a hivatal sajtóosztályától. A vizsgálatok során csupán 34 esetben bukkantak szabálytalanságra a revizorok, és az érintett cégeknek közel 9 millió forintot kellene befizetniük az államkasszába

Az eddigi ellenőrzések tapasztalatai ellentmondanak a költségvetésben szereplő érveléssel: az APEH szerint az adózók ismerik a vonatkozó jogszabályi előírásokat, gépjárműveket a kategóriájuknak megfelelő adótételekhez sorolják be és egy-egy kivétellel szabályszerűen eleget tesznek adófizetési kötelezettségüknek. Inkább bagatell hibák fordulnak elő: több adózó ezer forintban töltötte ki bevallását forint helyett, és számos társaság nem élt a megfizetett gépjárműadó levonási lehetőséggel, vagyis többet fizetett a kelleténél.

A cégautó adóból levonható az önkormányzatnak befizetett gépjárműadónak az adott hónapokra, negyedévre jutó része. A bevallásban külön sor is szerepel erre. Arra azonban ügyelni kell, hogy csak az idejében befizetett gépjárműadóval lehet csökkenteni a cégautó adót. Ha késve fizeti be valaki a helyi adót, akkor elúszik ez a lehetősége. Az APEH tapasztalatai szerint ebből is adódnak hibák, néha olyan gépjárműadót is levonnak a cégautó adóból, amit az elszámolási időszak után fizettek meg, és nem arányosítják az összeget, vagyis az egész évre, félévre fizetendő gépjárműadót levonják.

Kell útnyilvántartás is

Egyéni vállalkozóknál és azoknál a cégeknél, ahol a munkáltatói jogokat csak egy személy gyakorolja - önmaga felett -, a kiküldetési rendelvény nem alkalmazható, mert az ügyvezető, vagy a betéti társaság beltagja nem küldheti el saját magát üzleti útra. Az új rendszerben is létezik az útnyilvántartás, de más a szerepe. A cégautó adó fizetését ezzel már nem lehet elkerülni, de továbbra is vezetni kell abban az esetben, ha bizonyos költségeket (például benzint) számolnak el a gépkocsi után.

A vártnál kevesebbet, de többen fizetnek

Az új cégautó adó annyiból sikertörténet, hogy igazságosabb lett a rendszer, érvényesül a többen fizetnek kevesebbet elve, vagyis jóval több embernek, vállalkozásnak kell megfizetnie a terhet, mint korábban: a 30 ezres adóalanyi kör becslések szerint 400-500 ezerre bővülhetett. Jelenleg 1600 köbcentiméteres hengerűrtartalomig, illetve 1200 köbcentiméteres kamratérfogatig havi hétezer, utána 15 ezer forint az adó.

A jogszabály szerint azoknak a nem magánszemélyeknek kell fizetni, akiknek a gépjármű nyilvántartásban bejegyzett személygépkocsijuk van, valamint azoknak a magánszemélyeknek, akik költséget (ilyen az üzemanyag, kenőanyag, karbantartás, javítás bérleti díj, lízingdíj, értékcsökkenés) számolnak el az autó után, vagy ha más számol el költséget a gépkocsira. (Például, ha egy vállalkozás tagjáé az autó, aminek a benzinszámláit elkönyvelik). Ha a gépkocsit magánszemély lízingeli, de nem számol el utána költséget, akkor neki nem kell fizetnie. Ha nem Magyarországon helyezték forgalomba az illető autót, és itthon költséget számolnak el utána, akkor annak kell fizetnie, aki elszámolja azt.