Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a Free Choice Kft. - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A vállalkozás az általa forgalmazott különböző készítményeknek gyógyhatást tulajdonított, de az ezzel kapcsolatos állításait nem tudta igazolni, így 100 millió forint bírságot kapott.
A GVH szerint a Free Choice Kft. valótlanul állította, hogy egyes termékei gyógyhatásúak, mások alkalmasak testi és lelki sérülések kezelésére, emelett a cég annak ellenére forgalmazott bizonyos cikkeket, hogy azokat az ÁNTSZ betiltotta.
A vállalkozás a 100 millió forintos bírságot kapott. A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a Free Choice nagy forgalmat bonyolít le, széles kört érint és különösen sérülékeny fogyasztói csoportot céloz.
A GVH a bírság kiszabásán túl - a fogyasztók megfelelő tájékoztatása érdekében - kötelezte a Free Choice Kft-t arra, hogy határozatának kézhezvételét követő 30 napon belül internetes honlapja nyitó oldalán (http://drlenkei.hu) és az eladói pultnál jól láthatóan, észrevételek hozzátétele nélkül fél éven át tegye közzé a hatóság döntését.
A Free Choice igazságtalannak tartja a döntést
A Free Choice Kft. megítélése szerint a döntés igazságtalan, és szakértők szerint érthetetlenül magas büntetést szabott ki a hatóság. A cég a szokásos jogorvoslati kérelem mellett, jogi szakértők bevonásával vizsgálja annak lehetőségét, hogy milyen módon lehet érvényesíteni az alkotmányban garantált jogegyenlőség elvét - közölte lapunkkal a Free Choice.
A Free Choice Kft. szerint aránytalanul magas a százmilliós bírság, mert véleményük szerint még a több száz milliárd forint forgalmú bankok, biztosítótársaságok vagy távközlési cégek esetében is rendkívül ritka a százmilliós nagyságrendű bírság, olyan esetekben, ahol a vélelmezett jogsértés rövid időszakban, első alkalommal valósul meg, viszont sokkal nagyobb nagyságrendben, mint a Free Choice esetében. A cég szerint egy hozzájuk hasonló forgalmú vállalkozást egy százmilliós bírság véglegesen tönkretehet. Ennek megfelelően felmerül annak gyanúja, hogy a vállalkozás ellehetetlenítésének szándéka áll a háttérben.
A Free Choice Kft. jogi képviseletét ellátó ügyvédi iroda vizsgálja annak jogi lehetőségeit is, hogy a milyen lépéseket lehet tenni a jogegyenlőség biztosításának kérdésében is.
A cég szerint ráadásul más a tulajdonosa a lenkei.hu-nak, mint a Free Choice-nak, utóbbinak ugyanis nincs honlapja, ezért tévedés lehet a hatóság részéről, hogy ezt nevezi meg a termékek webfelületének.
A gyógyhatás másoknak is sokba került
A GVH évek óta kiemelt figyelmet szentel azoknak a vállalkozásoknak, amelyek egészségre ható termékeket népszerűsítenek olyan fogyasztók számára, akiknek élethelyzetük - akár például betegségük, akár egyéb fizikai, lelki adottságaik - miatt az átlagosnál nagyobb az elvárásuk az ilyen termékekkel szemben. A versenyhatóság szerint az egészségre ható termékekről bármilyen formában nyújtott tájékoztatások pontosaknak, valósaknak kell lenniük, mivel ezen szektorokban - figyelemmel a fogyasztói kör kiszolgáltatott, sérülékeny jellegére - jelentős lehet a megtévesztő reklámokkal okozott hátrány.
A GVH állítását alátámasztja, hogy 2009. júliusában a Yess Europe Kft. 3 millió forintos bírságot kapott, mert egy általa forgalmazott biogélnek gyógyhatást tulajdonított a reklámjaiban, de állítását nem tudta alátámasztani.
Hasonló okok miatt 2008-ban összesen csaknem 171 millió forint bírságot szabott ki négy vállalkozásra a hatóság, amelyek gyógyhatást tulajdonítottak a Flavin és az Olimpiq StemXcell nevű készítményeknek, de az állításaikat szintén nem tudták minden kétséget kizáró bizonyítékokkal alátámasztani.
A két termék reklámozása során közzétett megtévesztő állítások miatt a Crystal Institute Kft. 84 millió 359 ezer 700, a Flavinárium Zrt. 75 millió 874 ezer 900, a Dunai és Társa Bt. 800 ezer, a StemXcell Kft. pedig 10 millió forintos bírságot kapott. 2006-ban a Metabolt forgalmazó és reklámozó Bio-Fit Naturát bírságolta ugyanezért 91 millió forintra a hatóság.