Új céges autók vásárlásakor lecsaphat az APEH

Vágólapra másolva!
Több mint egy évvel a bevezetése után sem tudni, hányan fizetik az új cégautóadót. A bevétel kevesebb a vártnál, sokan választják a veszélytelen elkerülő utat, és a vállalkozások élete továbbra sem egyszerű: akár háromféle adót is fizethetnek egy gépjármű után. Az APEH azon cégeknél vizsgálódhat, amelyek frissen vásároltak gépkocsit, de nem adtak be róla bevallást.
Vágólapra másolva!

Vélhetően félmillió alatt marad majd az új cégautóadós szabályok szerint adózó cégautók száma, mivel tavaly az eredetileg vártnál közel tíz milliárd forinttal kevesebb folyt be az adóból, és a büdzsében idén sem számolnak bővüléssel.

Az APEH eddigi ellenőrzései tapasztalatai szerint nem jellemző az adó szándékos elkerülése, holott a 2010-es költségvetés indoklása szerint a 24 milliárd forintos bevételi tervet az alacsony bevallási és befizetési hajlandóság indokolta.

Szoftverfejlesztésre várva

Az új cégautó adó tavaly februári bevezetése előtt úgy becsülték, hogy a 30 ezres adóalanyi kör 400-500 ezresre bővülhet, de azt egyelőre nem tudni, végül meddig ment fel a mutató. "Az adóhivatalnak nem áll rendelkezésére a cégautó adóhoz kapcsolódó személygépkocsik száma, adatot csak egy szoftverfejlesztés után tud szolgáltatni" - közölték az [origo]-val APEH sajtóosztályán.

A tavaly február óta érvényben lévő új cégautót az APEH elsősorban preventív jelleggel vizsgálja olyan cégeknél, melyek frissen vásároltak gépkocsit, de nem adtak be róla bevallást.

"Az adózók a hír hallatára vagy önként teljesítették a cégautós kötelezettségüket, vagy a vizsgálat hatására azonnal pótolták a bevallást, még az ellenőrzés kezdetekor" - számolt be az [origo]-nak az eddigi tapasztalatokról az APEH sajtóosztálya. A revizorok szerint a hibákat elsősorban azért követték el a cégek, mert nem ismerték az új szabályozást, illetve a bevallást rosszul töltötték ki, például ezer forintban adták meg az adatokat forint helyett.

Mikor nem kell fizetni?

A cégautós terhet akkor nem kell megfizetni, ha a dolgozó a munkába járás címén kap a gépkocsija után kilométerenként 9 forintot, vagy ha valaki üzleti út miatt, kiküldetési rendelvény alapján kap költségtérítést a cégétől, például benzinre, autópálya matricára, vagy szervizelésre.



Maradt kiskapu

A jogalkotó hagyott kiskaput a törvényben, útnyilvántartás helyett most kiküldetési ívek hamisításával lehet kibújni az adófizetés alól és a módszer veszélytelen az eddigi tapasztalatok szerint. "A cégautó adó havonta fixen 7, illetve 15 ezer forint, ami egyszerűsítés lett volna, de a rendszer mégis bonyolult és ellenőrizhetetlen maradt. A vállalkozások akár háromféle adót is fizethetnek a gépjárművek után: cégautó adót, gépjárműadót, és 125 kilowatt felett vagyonadót is" - sorolja a problémákat Ruszin Zsolt.

A Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) fővárosi elnöke szerint az APEH revizorai a benzin számlák elszámolása és a magáncélú használat kapcsán még mindig kilométer-nyilvántartást követelnek a cégektől az ellenőrzések során, holott a cél az volt, hogy ne kelljen ilyet vezetniük. Nem írja ezt elő egyetlen jogszabály sem, vagyis az adóhatóság nem várhatja el a cégektől, hogy irkálják a kilométerórát - tette hozzá a szakértő.

Bonyoult helyzet

A nagy teljesítményű gépjárművekkel rendelkező, vagyonadót is megfizető cégek esetében különösen bonyolult az adózás. A gépjárműadó levonható a vagyonadóból, de csak akkor, ha a kocsi tulajdonosa egyben az üzembentartó is. A cégautó adóból ugyanakkor nemcsak a gépjárműadó, hanem a határidőben megfizetett ugyanazt az adóalanyt terhelő vagyonadó is levonható.