Vélhetően félmillió alatt marad majd az új cégautóadós szabályok szerint adózó cégautók száma, mivel tavaly az eredetileg vártnál közel tíz milliárd forinttal kevesebb folyt be az adóból, és a büdzsében idén sem számolnak bővüléssel.
Az APEH eddigi ellenőrzései tapasztalatai szerint nem jellemző az adó szándékos elkerülése, holott a 2010-es költségvetés indoklása szerint a 24 milliárd forintos bevételi tervet az alacsony bevallási és befizetési hajlandóság indokolta.
Szoftverfejlesztésre várva
Az új cégautó adó tavaly februári bevezetése előtt úgy becsülték, hogy a 30 ezres adóalanyi kör 400-500 ezresre bővülhet, de azt egyelőre nem tudni, végül meddig ment fel a mutató. "Az adóhivatalnak nem áll rendelkezésére a cégautó adóhoz kapcsolódó személygépkocsik száma, adatot csak egy szoftverfejlesztés után tud szolgáltatni" - közölték az [origo]-val APEH sajtóosztályán.
A tavaly február óta érvényben lévő új cégautót az APEH elsősorban preventív jelleggel vizsgálja olyan cégeknél, melyek frissen vásároltak gépkocsit, de nem adtak be róla bevallást.
"Az adózók a hír hallatára vagy önként teljesítették a cégautós kötelezettségüket, vagy a vizsgálat hatására azonnal pótolták a bevallást, még az ellenőrzés kezdetekor" - számolt be az [origo]-nak az eddigi tapasztalatokról az APEH sajtóosztálya. A revizorok szerint a hibákat elsősorban azért követték el a cégek, mert nem ismerték az új szabályozást, illetve a bevallást rosszul töltötték ki, például ezer forintban adták meg az adatokat forint helyett.
Mikor nem kell fizetni? A cégautós terhet akkor nem kell megfizetni, ha a dolgozó a munkába járás címén kap a gépkocsija után kilométerenként 9 forintot, vagy ha valaki üzleti út miatt, kiküldetési rendelvény alapján kap költségtérítést a cégétől, például benzinre, autópálya matricára, vagy szervizelésre. |
Maradt kiskapu
A jogalkotó hagyott kiskaput a törvényben, útnyilvántartás helyett most kiküldetési ívek hamisításával lehet kibújni az adófizetés alól és a módszer veszélytelen az eddigi tapasztalatok szerint. "A cégautó adó havonta fixen 7, illetve 15 ezer forint, ami egyszerűsítés lett volna, de a rendszer mégis bonyolult és ellenőrizhetetlen maradt. A vállalkozások akár háromféle adót is fizethetnek a gépjárművek után: cégautó adót, gépjárműadót, és 125 kilowatt felett vagyonadót is" - sorolja a problémákat Ruszin Zsolt.
A Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) fővárosi elnöke szerint az APEH revizorai a benzin számlák elszámolása és a magáncélú használat kapcsán még mindig kilométer-nyilvántartást követelnek a cégektől az ellenőrzések során, holott a cél az volt, hogy ne kelljen ilyet vezetniük. Nem írja ezt elő egyetlen jogszabály sem, vagyis az adóhatóság nem várhatja el a cégektől, hogy irkálják a kilométerórát - tette hozzá a szakértő.
Bonyoult helyzet A nagy teljesítményű gépjárművekkel rendelkező, vagyonadót is megfizető cégek esetében különösen bonyolult az adózás. A gépjárműadó levonható a vagyonadóból, de csak akkor, ha a kocsi tulajdonosa egyben az üzembentartó is. A cégautó adóból ugyanakkor nemcsak a gépjárműadó, hanem a határidőben megfizetett ugyanazt az adóalanyt terhelő vagyonadó is levonható. |