Itthon bővít, Európában leépítésre készül az Opel

Vágólapra másolva!
Több európai gyár bezárását és leépítéseket tervez a General Motors, miután hatalmas veszteségeket kellett elkönyvelnie a múlt év utolsó hónapjaiban. Lapértesülés szerint németországi és angliai gyárakat érinthet a bezárás. Az Opel szentgotthárdi gyárában viszont bővítésre készülnek.
Vágólapra másolva!

Hatalmas veszteségeket könyvelt el a General Motors a negyedik negyedévre az európai Opel/Vauxhall részlegnél - írja a Wall Street Journal. A GM egyik tisztségviselője az üzleti lap szerint azt mondta, az autógyártónak kezd elfogyni a türelme a veszteséges Opellel szemben, és komoly leépítéseket vár az európai gyárak szakszervezeteitől. A GM-nél úgy vélik ugyanis, mondta a tisztségviselő, hogy a két évvel ezelőtti leépítések nem hozták meg az eredményüket.

A Wall Street Journal szerint a GM vezetői olyan terven dolgoznak, amely több európai gyár bezárását és leépítéseket vetít előre. A tárgyalásokon felvetődött a németországi Bochumban és az angliai Ellesmere Portban lévő gyár bezárása.

Az európai adósságválság miatt a General Motorsnak is gondokkal kellett szembesülnie európai részlegeinél. Az autógyártónak 2011 első kilenc hónapjában 580 millió eurós vesztesége volt Európában, és a negyedik negyedévre várhatóan még nagyobb veszteségekről fog beszámolni.

Légrádi Edit, az Opel szentgotthárdi gyárának szóvivője az [origo] megkeresésére elmondta, hogy az Opel General Motors által jóváhagyott magyarországi beruházása folyamatosan bővül, amihez munkaerőre is szükség van. Idén a próbagyártás, év végéig pedig a sorozatgyártás is megindul a gyárban, ahová 2015-ig nyolcszáz embert, vagyis évente 200-250 főt készülnek felvenni.

Opel-vezér: nincs döntés gyárbezárásól, elbocsátásról

A munkatársaknak küldött levélben igyekezett megnyugtatni az Opel elnök-vezérigazgatója az esetleges gyárbezárások miatt aggódókat. Karl-Friedrich Stracke a dpa hírügynökség értesülése szerint azt írta a munkatársaknak: "Mindez ideig nem született olyan döntés az Opel/Vauxhall menedzsmentjében, a GM-nél, vagy az Opel felügyelő bizottságában, amely szerint gyárbezárásokra, leépítésekre, vagy termelésáthelyezésre kerülne sor". Mindamellett az európai autópiac gyengélkedése miatt "kétségkívül bizonyos problémákat meg kell oldanunk" - tette hozzá.

Hasonló szellemben nyilatkozott az Opel üzemi tanácsának elnöke, Wolfgang Schäfer-Klug is, aki leszögezte: "Semmiféle arra utaló jel nincs, hogy a GM megsértené a meglévő szerződéseket". Ezek a szerződések egészen 2014-ig kizárják a gyárbezárásokat, illetve a gyártáshoz kapcsolódó elbocsátásokat.

A 2008-as gazdasági válságot az Opel is megszenvedte, ezért átalakításra és leépítésekre kényszerült: a 2009-ben indított program keretében az Európában lévő 48 ezerből nyolcezer megszüntetéséről, és az Antwerpeni gyár bezárásáról született döntés. Az erőfeszítések ellenére az Opel továbbra is veszteséges: tavaly az első kilenc hónapban a GM 580 millió dollárral rövidült meg Európában, igaz, ez kevesebb volt az egy évvel korábbi 1,2 milliárdnál, de egyes számítások szerint az elmúlt évtizedben összesen 14,5 milliárd dollárt veszített az európai ügyleten.

Elemzők ugyanakkor rámutattak: az Opel veszteségei jórészt abból adódnak, hogy az amerikai tulajdonos nem engedi fejlődni a mostanság óriási lendülettel fejlődő feltörekvő piacokon saját márkáit féltve az Opel-kocsik versenyétől. Így a német autógyárnak a jelenleg igencsak lanyhának mondható európai piac marad a fő vadászterülete.