Elképesztő csúcsokon a Google - Mi áll a háttérben?

Vágólapra másolva!
Elképesztő magasságokban szárnyal a Google, tegnap története során átlépte a soha korábban nem látott mesés 800 dolláros szintet is. A társaság a pletykák szerint új üzletek nyitását tervezi, de nem valószínű, hogy az ezzel kapcsolatos üzleti kilátások lendítették történelmi csúcsra a részvényt, sokkal inkább arról lehet szó, hogy a piac a hirdetési üzlet egyre erősebb növekedését kezdi árazni. Kicsit mintha túl is pörögtek volna a befektetők, így nem biztos, hogy a mostani a legjobb pillanat a beszállásra, de kár lenne szem elől téveszteni a részvényt.
Vágólapra másolva!

Hajmeresztő magasságokban a Google

"Ha sikerülne átlépni [a januári lokális csúcs szintjét], akkor már rögtön a 780 dollár környéki csúcs szintje következik, utána pedig maga a tágas végtelen "- írtuk a Google január végi gyorsjelentéséről szóló elemzésünkben, azóta pedig az árfolyam úgy emelkedik, mintha csak zsinóron húznák. Kedden története során a 800 dolláros álomhatárt is átlépte, és soha korábban nem látott szinten, 806,85 dolláron állapodott meg zárásra.

A céggel kapcsolatban igazán piacmozgató hír mostanában nem látott napvilágot, leszámítva a pár nappal ezelőtti értesülést, miszerint az Apple és a Microsoft példáját követve saját üzletek nyitásán gondolkozik. Ebből a hírből is sok érdekes következtetést vonhatunk le, de nem feltétlenül pozitív mind. Sokkal valószínűbb, hogy a Google tavaly - különösen a negyedik negyedévben - mutatott egészséges teljesítménye gyakorolt kedvező hatást a piaci várakozásokra, ami a relatíve még kedvezőnek is mondható árazás mellett felfelé hajtotta az árfolyamot.

Google (1 perces)

Mit árulna a Google?

A Google saját boltok nyitását tervezi a legforgalmasabb városi bevásárlóközpontokban és negyedekben, a boltokban pedig a keresőóriás a saját márkás mobil és elektronikus eszközeit, valamint az egyedi fejlesztésű szoftvereit árulhatná - írja a Marketwatch. A Google jelenleg a Best Buy üzleteiben van jelen Chrome Store pavilonjaival, de a Microsofthoz hasonlóan további üzletek nyitásán gondolkozik.

Mik a Google termékei?

A Google legjelentősebb saját (de elvileg nyílt forráskódú) szoftvere a világvezetővé fejlődött Android okostelefonos operációs rendszer, amely magával hozta a külső gyártópartnerekkel készített, de a Google Nexus márkaneve alatt értékesített okostelefonok és táblagépek sorozatát is.

A hagyományos laptopokra is gondolt a Google. A Chromebookok a Chrome böngésző népszerűségéből kiinduló saját operációs rendszerre, a Chrome OS-re épülő olcsó és könnyű laptopok, amelyek elsősorban a böngésző és a Google webes szolgáltatásai köré csoportosítják a felhasználói élményt. Ezek gyártásába is egyre nevesebb hardvergyártókat vont be a Google, nemrégiben például a HP is bejelentett egy ilyen terméket.

A Google egészen a közelmúltig nem gyártott saját hardvereket, csak más partnerekkel tervezett a saját elképzeléseinek megfelelő referenciakészülékeket. Tavaly viszont felvásárolta a Motorola Mobility-t, a szép sikerek után leszállóágba került Motorola mobilkészülékgyártással foglalkozó divízióját. A Motorolából azóta már 2,35 milliárd dollárért értékesítette a cég otthoni szórakoztatóelektronikai termékeket gyártó üzletágát, a Motorola Home-ot, de a telefongyártó részleg még megvan, bár láthatóan folyamatosan veszteséget termel.


Minek a Google-nek saját üzlet?

A nagy versenytárs Apple-nél rendkívül elégedettek a saját üzleteik forgalmával, a cég kimutatásaiban külön szegmenst képviselnek a legendásan minőségi kiszolgálást, és kimagasló négyzetméterenkénti bevételt termelő saját boltok. Tim Cook a múlt héten egy San-Francisco-i konferencián közölte, tovább fogják növelni boltjaik számát. A legnagyobb technológiai cég árbevételének a 12 százaléka származik a saját üzletek forgalmából.

A Google számára viszont valószínűleg csak felesleges és túlzó terhet jelentene a teljesen saját üzletek beindítása és irányítása. Az Apple számára évekbe és egy kimagasló - és így biztosan nem olcsó - kiskereskedelmi vezetőre, és erőteljes stratégiai fókuszra volt szükség, hogy az Apple boltok a jelenlegi teljesítőképességükig fejlődhessenek. Google-nél ilyen kompetenciák nem léteznek, ráadásul az első tapasztalatok és pletykák alapján a tavaly saját táblagéppel jelentkező Microsoft számára sem volt egyértelmű siker a saját boltok erőltetése a karácsonyi szezonban.

Mindezekkel együtt elképzelhető, hogy a Google az egyéb internetes szolgáltatásai népszerűsítésére is felhasználva az üzleteket, összességében pozitív eredményt érne el a saját boltokkal, de még jó darabig nem valószínű, hogy számottevő lenne ez az hatás.

Akkor mire veszik a részvényt?

A saját üzletek nyitásának ugyan konkrét üzleti haszna kétséges, de lehet egy fontos üzenete: a Google akar és képes újabb termék- és üzleti szegmensekbe benyomulni, ami a növekedésével kapcsolatos várakozásokat erősítheti.

Az elemzői várakozásokban ugyanakkor nem tükröződik kiugró növekedés, legalábbis a hasonló internetes vállalatokhoz viszonyítva. A Bloomberg elemzői konszenzusa alapján a Google leginkább a középmezőnyben foglal helyet mind az előttünk álló években várható növekedési kilátások, mind pedig az értékeltséget tekintve. Az elmúlt hetek emelkedésével így az értékeltség egészen közel került a fair szintekhez.

Érdemes ehhez hozzátenni, hogy a több évre előretekintő elemzői várakozások lassan és nehezen változnak, különösen az összes várakozást összesítő konszenzusok szintjén. Az árfolyam alakulása és az előretekintő P/E ráta nyomán viszont úgy tűnik, a piac mintha magasabb növekedést kezdene el árazni a Google részvényébe, mint a megelőző években (a P/E ráta mögötti elmélet alapján magasabb növekedéshez elméletileg magasabb P/E ráta dukál).

A Google az új Apple?

Rendkívül látványos, ha a Google előretekintő P/E rátáját a nagy rivális Apple-éhez hasonlítjuk, még ha az összevetés nem is teljesen korrekt, hiszen a két vállalat javarészben teljesen eltérő szegmensekben működik, és bevételeiket is más típusú szolgáltatásokból és termékekből szerzik.

Az elmúlt hónapokban az Apple mélyrepülésével és a Google lehengerlő szárnyalásával a korábban láthatóan együttmozgó értékeltség elvált a két részvény esetében. Ennek ezerféle oka lehet, de azt is jelzi, hogy miközben az Apple növekedési kilátásaival kapcsolatban egyre komolyabb kétségek fogalmazódnak meg, a Google remek teljesítménye egyre rózsásabb kilátásokat jelez a cég számára. A különbség az árazás látványos eltérésében is testet ölthet.

Forrás: [origo]

Miben bízik, aki 800 felett is veszi a Google-t?

Több negyedévnyi kellemetlen meglepetések után (ősszel kifejezetten nagy botrányt kavart a Google gyorsjelentése) a negyedik negyedévben kellemes meglepetéseket szállított a Google. A bevételek mintegy 84 százalékát adó lényegi üzlet, a hirdetések bevétele is látványosan, közel 20 százalékkal nőtt éves összevetésben, miközben az üzemi szinten veszteséget termelő Motorola egy részét egészen jó pénzért értékesítette a cég.

Az eladott hirdetések ára ugyan továbbra is csökkent, de a zsugorodás üteme lényegesen mérséklődött, miközben a "fizetett kattintások" még mindig 20 százalék feletti bővülést mutattak, ebből fakadóan pedig a teljes hirdetési bevétel is tartani tudta tekintélyes bővülését. Mindez összességében a következő képet festi a Google bizniszéről: egyre nő a mobilos felhasználók és hirdetések aránya (főként az Android térnyerése miatt), emiatt esnek az árak (a mobilos hirdetésekért egyelőre kevesebbet fizetnek a hirdetők), de a bővülés mértéke ellensúlyozza a negatív hatásokat. Ha pedig javulna a mobilhirdetések hatékonysága, az újabb hatalmas lökést adna a bevételnek.

Valószínűleg ez az, ami miatt a Google még a mostani szinteken is vonzó lehet bizonyos befektetőknek, nem pedig az üzletek, vagy a hóbortos új fejlesztések, mint a futurisztikus Google-szemüveg, vagy a nem is olyan távoli jövőben akár tömeggyártásra is érdemes, önmagát vezető Google-autó.

Mit mond a grafikon?

A fentiek alapján a Google tehát még a lassan mozduló elemzői várakozások alapján sem tekinthető igazán túlértékeltnek 800 dollár környékén, bár hatalmas felértékelődési potenciált sem kínál a részvény a relatív fundamentális értékeltség alapján. Másfelől viszont ha a cég növekedése valóban kap egy újabb lökést - amire csupán egyetlen negyedév alapján kár lenne az életünket feltenni -, akkor az értékeltség továbbra is vonzó lehet.

A grafikonon ugyanakkor mintha jelentkeznének a túllelkesedés jelei, az emelkedés egészen nyaktörővé vált a tegnapi megugrással. Az RSI indikátor a túlvett zónába került, ami önmagában ugyan még nem jelent gondot - 2012 szeptemberében is tartósan itt mozgott az indikátor -, de óvatosságra int. Ha kilép az RSI a túlvett zónából, az egyértelmű eladási jel lehet, és a rövid távú felhúzás végét jelentheti.

A meredek felhúzással a részvény elvált a rövidebb távú emelkedő trendjétől is, így nem ördögtől való gondolat arra számítani, hogy belátható időn belül legalábbis kis oldalazással korrigáljon a masszív emelkedés után. Kapkodni tehát kár lenne, de ne veszítsük szem elől a részvényt.

Google (Nasdaq)

Forrás: [origo]