Mitől fog működni a céged weboldala? (I. rész – Ha eladsz a weben)

számítógép, computer, oktatás, internet, számítástechnika. laptop, notebook, bankkártya, e-banking, elektronikus száma, webshop
Vágólapra másolva!
Ha egyetlen paraméteren változtathatnál a céged webszájtjának látogatói statisztikájában, mi lenne az? És hogyan tudnál tényleg változtatni rajta?
Vágólapra másolva!

A webanalitikával foglalkozó sorozatunk első részében kitértünk rá, hogy azok az adatok, amik első pillantásra a legfontosabbaknak látszanak, mint a látogatók, a látogatások vagy az oldalletöltések száma, valójában keveset mondanak arról, hogy mennyire teljesít jól a céged weboldala. Arról pedig egyenesen semmilyen információt nem tartalmaznak, hogy vajon mennyivel járulnak hozzá az üzleted sikeréhez.

Mire figyelj a webanalitikában, ha webshopod van? Fotó: Symantec

Ideje tehát más mutatók után nézned. De mégis mik legyenek azok?

Ezek a bizonyos mutatók egyébként olyan fontosak, hogy a szakemberek még külön nevet is adtak nekik: KPI (key performance indicator, vagyis a teljesítmény legfontosabb indikátora). Ez persze most nem lényeges. Bocs a közbevetésért, már vissza is térünk a fontos dolgokhoz.

A rossz hír, hogy nincsen mindenki számára univerzálisan működő megoldás – nem tudod megúszni, hogy te magad döntsél. A jó hír, hogy így viszont a végeredmény egy sokkal inkább a cégedre szabott, sokkal hasznosabb megoldás lesz. Erről pedig döntsd el te, hogy jó hír-e: a titok nyitja itt sem a technológiában és az interneten, hanem sokkal inkább az üzleti modelledben keresendő.

Rendben – az előbb mondtuk, hogy univerzális megoldás nincs. A következőkben viszont megmutatunk három olyan tipikus példát és gondolatmenetet, ami jó eséllyel segít majd, hogy megtedd az első lépéseket a helyes irányba.

Értékesítés

Kezdjük a legegyszerűbb verzióval: a weboldaladon termékeket vagy szolgáltatásokat adsz el. Így tehát nem kellett sokat vekengened azon, hogy mi is a weboldalad végső célja: minél több pénzt akarsz vele keresni.

Lehet persze tovább finomítani a dolgot, és azt mondani, hogy bizonyos vásárlóid a weboldaladról tájékozódnak, majd személyesen jönnek el hozzád megvenni vagy megrendelni a termékedet, de hidd el, némi egyszerűsítés most kifizetődő lesz: ha lehet a weboldaladon vásárolni, akkor azt optimalizáld úgy, hogy minél többet adjon el. Ha pedig ez a helyzet, akkor jó eséllyel az alábbi három mérőszámra kell a legjobban odafigyelned.

Konverzió. Ha már valaki akart neked eladni webes szolgáltatást, akkor erről biztosan hallottál. Konverziónak sok mindent hívnak, mi legfőképpen arra utalunk vele, hogy a látogatóid mekkora részéből válik vásárló.

Mindenki megszállottan próbálja megállapítani, hogy vajon az ő webshopja jobb vagy rosszabb-e mint az átlag, de az átlagnak kábé annyi értelme van ezen a területen, mintha azt kérdeznéd, hogy vajon mennyit fogyaszt egy átlagos autó. Van persze átlag, és azt mondhatjuk, hogy ez valahol a 2 százalék környékén van, de nem biztos, hogy baj, ha a te oldaladon ettől radikálisan eltérő adatot tapasztalsz.

A lényeg, hogy a konverzióra nagyon oda kell figyelned, mint ahogy arra is, hogy az oldalon mért konverzió magához képest kizárólag a pozitív irányba mozduljon el.

Hogyan mérd? A konverzió mérése minden analitikai szoftverben megtalálható. Legtöbbször úgy működik, hogy beállítasz egy „céloldalt” (például azt, amin megköszönöd a vásárlást), és nézed, hogy a látogatóidnak hány százaléka jut el erre az oldalra. Pofonegyszerű és célirányos megoldás.

Egy látogató költsége. Akik komolyan veszik a weboldalukat, azok általában reklámozzák is azt – a marketingköltségek pedig a mai látogatás után számlázó (PPC) rendszerekben könnyen követhetőek. A trükk azonban az, hogy nemcsak ezeket, hanem minden egyéb költséget is bele kell számolnod, ha meg akarod tudni, hogy mennyibe kerül neked egy vásárló. A weboldal üzemeltetési költségeit, a keresőoptimalizálás költségeit, mindent. Így fogsz egyedül értelmezhető adathoz jutni!

Hogyan mérd? Leginkább egy Excel-fájlban. Adogasd össze szépen a költségeidet, majd oszd el őket a látogatók számával, amit az Analytics-ből kiolvasol.

Egy átlagos vásárlás összege. Megint egy olyan metrika, aminek sokkal inkább az üzlethez van köze, mint magához az analitikához: tudnod kell, hogy egy átlagos (webes) vásárlás során mennyi pénzt hagy nálad a vevő. És persze törekedned kell, hogy ez az összeg minél magasabb legyen.

Hogyan mérd? Megnyugodhatsz, ennek a méréséhez sem lesz szükséged webanalitikai szoftverre, vagy semmi más, rémísztően idegen dologra. Akár egy kockás papíron is eloszthatod a bevételeid összegét a vásárlások számával, de ha adhatunk egy tippet, itt is inkább használj Excelt. Az a fájl nehezebben kavarodik el, és könnyebben sokszorosítható. Ne adj isten, még további számításokra is felhasználhatod majd!

Talán nem kell túl sokat magyarázni, hogy ha a webshopodat a fenti három tényezőre optimalizálod, vagyis arra, hogy egy-egy látogató minél kevesebbe kerüljön neked, a látogatók minél nagyobb százaléka váljon vásárlóvá, és végül, hogy egy-egy vásárlás során minél több pénzt hagyjanak nálad, nyugodtan alhatsz, és nem kell az oldalletöltések számával foglalkoznod.

A sorozat következő két részében azokkal az esetekkel foglalkozunk, amikor a weboldalad célja "csupán" annyi, hogy a céged megtalálható legyen az interneten is, de az üzletet nem online szeretnéd megkötni, illetve azzal a verzióval, amikor a céged azért van jelen a neten, hogy a brandedet és a céged imidzsét építse.