Csoda, amit a Boeing és az Airbus művelt

Vágólapra másolva!
Bődületes teljesítményt rakott le az asztalra 2013-ban a Boeing és az Airbus, a két társaság részvényárfolyama ugyanis elképesztő mértékű 80, illetve 90 százalékos emelkedést produkált. Számomra azért maradt emlékezetes a két világhírű repülőgépgyártó idei tőzsdei teljesítménye, mivel  két olyan mamutcégről van szó, amelyek már régóta szereplői a börzéknek, és lényegében minden nagyobb felhajtás nélkül voltak képesek a brilliáns mutatványra.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt napokban sorra vettük azokat a sztorikat 2013-ból, melyek számunkra, szerzőnként a legjelentősebbnek számítottak, és némi szubjektivitással is fűszerezve próbáljuk megmutatni olvasóinknak, melyek voltak a legmeghatározóbb fejlemények az idei évben.

A csillagos égig emelkedtek a repülőgépgyártók

Nyakunkon az év vége, amelynek apropóján rengeteg visszatekintést olvashattunk szerte az online médiában, és nem történt ez másként az Investoron sem. Persze ahány ember, annyi kedvenc esemény, történet, sztori akad. A tőzsdét tekintve nekem 2013-ból a világ két leghíresebb repülőgépgyártójának, a Boeingnek és az Airbusnak a szárnyalása marad meg az emlékezetemben.

A Boeing részvényei 80 százalékos, míg az Airbusokat gyártó EADS papírjai 90 százalékos szárnyalást produkáltak. Habár bőven akadtak ettől nagyobb ralit bemutató vállalatok, nekem azért elképesztő ez a teljesítmény, mert két mamutcégről van szó, amelyek részvényei már régóta forognak a parketteken, és igazán semmi egetrengető dolog nem látott napvilágot velük kapcsolatban, "csak" tették a dolgukat.

A lenyűgöző teljesítmények hátterében ugyanis a légitársaságoktól zsákszámra érkező repülőgép megrendelések áltak. Habár már 2012-ben is jól alakultak a megrendelések, idén az Airbusnál sorozatosan emelte a menedzsment egész évre vonatkozó várakozásukat, ahogyan érkeztek a milliárdos szerződések, és a Boeinghez is dőltek a vételi igények. Júniusban a párizsi Airshow-n kötöttek nagyobbnál nagyobb üzleteket, majd novemberben Dubaiban is rengeteg repülőgépet adott el a két vállalat.

Az Airbus november végéig 1314 darab nettó megrendelést ütött nyélbe, míg a Boeing összesen 1074 darab gép eladásáról kötött szerződést. Az elért sikereket pedig a befektetők igencsak jól értékelték, ha ránézünk a két cég idei árfolyamgrafikonjára.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Boeing: A felszállási tilalomtól a milliárdos megrendelésekig

Pedig az év eleje nem indult jól a Boeing számára, hiszen 787-ei többször is meghibásodtak, ennek következtében pedig több légiközlekedési hatóság is felszállási tilalmat rendelt el a gépekre. Aztán később feloldották a tilalmat, így a részvények is megszabadultak egy jelentős béklyójuktól, és elkezdhették a szárnyalást. A fenti ábrán látható is, hogy február végéig a Boeing árfolyama nem igazán tudott megindulni, és le is maradt legfőbb riválisától.

737-MAX8 Forrás: Boeing

A vállalathoz érkező folyamatos megrendelések hatása a negyedéves eredményekben is meglátszodtak, hiszen a Boeing mindegyik gyorsjelentése a vártnál jobban alakult idén. Ráadásul az amerikai cég a jövőre nézve is derűlátó, hiszen még júniusban jött ki egy két évtizedes prognózissal, amiben szerinte elképesztő mennyiségű, több mint 35 ezer darab gépre lesz szükség 2032-ig.

Forrás: Boeing, Investor.hu

A kiváló év eredményeként pedig decemberben jelentette be a cég, hogy megemeli osztalékfizetését a jelenlegi negyedéves 48,5 centől 73 centre, amit március 7-én fizetnek majd ki. Ráadásul meghirdettek egy 10 milliárd dolláros részvényvisszavásárlási programot is, amit a következő két-három év során valósítanak majd meg.

Az árfolyam idei bődületes emelkedésével párhuzamosan viszont a részvények osztalékhozama csökkenésbe kezdett. A tízéves amerikai államkötvényhozam emelkedése miatt így újra jelentősebb különbség alakult a kötvények javára.

Forrás: Investor.hu

Zajlott az élt az EADS-nál is

Az Airbusok gyártójánál, az EADS-nál jelentős változások mentek végbe idén. A történet még 2012-re nyúlik vissza, amikoris meghiúsult az EADS és a brit BAE Systems fúziója. Ezek után pedig nagy átalakulások kezdődtek az európai társaság tulajdoni szerkezetében.

Ráadásul nyáron érkezett a hír, hogy nagy változások lesznek a cégnél, többek között átszervezik az egész védelmi üzletágat, illetve januártól Airbusra változtatják majd a vállalat elnevezését is.

Persze ez még mit sem érne, ha nem menne az üzlet. Az Airbus idén viszont még a Boeinget is felül múlta, ha a megredneléseket tekintjük. A vállalatnál hasonlóan optimisták, mint a Boeing esetében, hiszen szeptemberben az Airbusnál is kijöttek egy húszéves előretekintéssel, amiben ők is hatalmas mennyiségű, majd' 30 ezer darab repülő megrendeléssel számolnak.

Forrás: Airbus, Investor.hu

Az EADS-nál is kiválóan alakultak a negyedéves eredmények, a legutóbbi, harmadik negyedévben például éves szinten 78 százalékkal lett magasabb az egy részvényre jutó eredmény, ami az elemzői várakozásokat is 40 százalékkal múlta felül. A jelentés utáni napon azonban nem nyújtott túl jó teljesítményt az árfolyam, mivel a cégnél nagyobb fejlesztési költségekkel számolnak, és a védelmi divízió is gyengébben teljesíthet a kormányok alacsonyabb katonai kiadásai miatt.

A321neo Forrás: Airbus

A visszafogottabb kormányzati megrendelésekre reagált is a cég menedzsmentje, és a tervek szerint akár hatezer embert is kirúghatnak a védelmi üzletágból. Így, a már most is a bevételek közel kétharmadáért felelős Airbus ágazat jelentősége még tovább növekedhet a jövőben.

A gyorsjelentés utáni hirtelen rosszkedv viszont csak pillanatnyinak bizonyult, és azóta megemberelve magát, már közel tíz százalékot emelkedett a részvényárfolyam. Vagyis a cégnek sikerült visszaállnia egész évben mutatott emelkedő pályájára.

A két cégnek idén nem okozott komolyabb gondot, hogy maga mögött hagyja korábbi történelmi csúcsát. Arról viszont, hogy tovább folytatódhat-e még a szárnyalás a soha nem látott magasságokból, egyelőre nem mondhatunk biztosat, viszont a két cég teljesítményéről jövőre is beszámolunk majd az Investoron.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

A legérdekesebb sztorikról szóló cikksorozat eddig megjelent részei: