Szokatlan akcióval buzdítja véradásra a vállalkozókat a kisvállalati marketing szakértője, Wolf Gábor. Aki júniusban elmegy vért adni, és az erről készült selfie-t feltölti a Facebookra, annak ad egy dedikált ajándékpéldányt a könyvéből, a Kisvállalati marketing bibliából.
„Nem ez az első jótékonysági akciónk, csak korábban sosem vertük ezeket nagydobra,” mondja Wolf, aki például a HVG Golden Blog pályázatán nyert laptopját annak idején a Heim Pál Kórháznak ajándékozta. Pénzt is főleg olyankor adományozott, amikor „senki nem figyelt” – nem a feltűnés miatt tette ugyanis, hanem azért, mert így érezte helyesnek.
„Mindenki azt hiszi, hogy sok pénz kell ahhoz, hogy az ember adakozzon, mi pedig már jó ideje gondolkozunk azon, mit lehetne a pénzen kívül adni, ami mégis nagy értéket képvisel az adományozott számára,” mondja a mostani akció hátteréről a vállalkozó.
A véradás ötlete egyébként egy – a Marketing Commando által szervezett –, ezerkétszáz fős rendezvényen merült fel. Egy ekkora rendezvényhez ugyanis jogszabályi előírás, hogy a szervezők orvosi felügyeletet is biztosítsanak. Adódott tehát az elképzelés: ha már ott egy orvos, akár hasznosan is eltölthetné az idejét.
Végül, hogy minél több emberhez eljusson a kezdeményezés, a véradási akciót a rendezvénytől függetlenül, a véradók világnapja apropóján hirdették meg – és nem is sikertelenül. Az ajándékkönyvet felajánló Facebook-bejegyzést mostanáig csaknem nyolcvanan osztották meg, és a feltöltött selfie-k arról tanúskodnak, hogy eddig több mint ötvenen csatlakoztak is az akcióhoz.
„A magyar vállalkozói kultúrába – néhány elszigetelt példától eltekintve – egyáltalán nincs beágyazva a szociális felelősség,” véli Wolf Gábor. Vállalkozókkal beszélgetve ugyanakkor gyakran tapasztalja, hogy amint egy kicsit eltávolodnak a hétköznapi gondoktól, szinte mindenki elmondja, hogy szeretne adakozni: „majd ha már egy kicsit jobban megy, majd ha én már jól élek.”
„Olyan ez, mint a lottófőnyeremény. Azok, akik még nem nyerték meg, mind azt mondják, hogy a legnagyobb részét jótékony célokra fordítanák,” hoz mindenki számára valóban ismerős példát a marketingszakember.
A mostani akció például – még a rendkívül aktív részvétel ellenére is – minimális befektetést igényelt: egy Kisvállalati marketing biblia önköltsége nyomtatással és szállítással együtt körülbelül ezer forint, tehát az eddigi 50 véradó mintegy 50 ezer forintjába került a Marketing Commandónak.
„Minden cégnek arra kell gondolnia, hogy van egy közösség, amiben működik. Ebben a közösségben lehet társadalmi felelősséget vállalni, ehhez pedig nem kell hatalmas vagyonokat keresni,” érvel Wolf Gábor.
Bár a pozitív példák egyelőre főleg külföldről érkeznek, a szakember szerint vannak pozitív tendenciák itthon is: „jelenleg talán még kivételesnek számítanak az ilyen kezdeményezések, de van egy olyan érzése az embernek, a kisvállalkozások körében ez egyfajta vágy: a felelős vállalkozók szeretnének valós segítséget nyújtva és az ügyfeleik előtt is hitelesen jótékony célok mellé odaállni.
A mostani akció sem marad egyszeri kezdeményezés. Wolf szerint az ügyfelek is visszaigazolták, hogy a véradás „jó cél”, így az akciónak alighanem jövőre is lesz folytatása.