Nem érkezett még panasz az MNB-hez az árfolyamrés semmissége miatt

Vágólapra másolva!
Az árfolyamrés semmisségét, illetve a jegybank hivatalos devizaárfolyamának alkalmazását előíró törvény betartásával kapcsolatban az MNB folyamatosan végez fogyasztóvédelmi vizsgálatokat, és ha jogsértést tapasztal, intézkedik.
Vágólapra másolva!

Binder István, az MNB felügyeleti szóvivője emlékeztetett, hogy az első, az árfolyamrés semmisségéről szóló devizahiteles törvény július 27-i hatálybalépését követően valamennyi hitelintézetnek, a lakás-, autó- és fogyasztási hitelnél is az MNB hivatalos árfolyamát kell alkalmaznia a törlesztőrészletek kiszámításakor.

A kivételt a 2010. november 27-ét követően megkötött lakáscélú hitelek, pénzügyi lízingszerződések jelentik. (Ekkor lépett hatályba az MNB árfolyamát már korábban előíró jogszabály.)

Véletlenül maradhattak a régi szabályok

Ugyanakkor Binder István szerint elképzelhető, hogy a devizahiteles törvény hatályba lépését közvetlenül követő időszakban egyes pénzügyi intézmények informatikai rendszereikben még nem tudták alkalmazni a törvényi előírást, és emiatt rövid ideig még a régi szabályok szerint állapították meg a törlesztőrészletet.

Bizonyos idő volt szükséges ahhoz, hogy egyes pénzügyi intézmények átálljanak az új számítási módra, azonban az ebből származó többletet természetesen az elszámolás során a későbbiekben figyelembe kell venniük, a fogyasztóknak emiatt nem lehet többletköltségük.

Panaszt tehetnek

Binder István azt is elmondta, ha az ügyfelek mégis azt tapasztalnák, hogy hitelük törlesztőrészletét a bank, vagy lízingcég nem az MNB devizaárfolyámán számolja ki, forduljanak panasszal az adott pénzügyi intézményhez

Amennyiben a panaszt az ügyfél számára jogilag nem elfogadható módon utasítják el, fogyasztóvédelmi hatósági beadványt adhat be az Magyar Nemzeti Bankhoz, illetve - szerződéses jogvita, anyagi, polgári jogi követelés esetén - alternatív vitarendezési eljárást kérelmezhet az ügyben az MNB mellett működő Pénzügyi Békéltető Testületnél.