Pici hotel, nagy ötlet

citizenM, szállodaipar, szállodalánc, hotel
Csak az ergonómia számít
Vágólapra másolva!
A hotelbiznisz elfáradt. Az elmúlt mintegy fél évszázadban utoljára akkor mutatott pezsgést, amikor megjelentek a láncok. Ami azt illeti, ez az az üzletág, ahol ha szürke helyett zöldre festik a falat, az már innovációnak számít.
Vágólapra másolva!

A két üzletember úgy döntött, kiválasztanak egy alcsoportot. Méghozzá a mozgékony, gyakori utazót. A citizenM-lánc (az m betű a mobilist jelöli) első épülete az egyik amsterdami repülőtéren nyílt meg, majd 2009-től kezdve Glasgow, London Rotterdam, New York és Párizs következett. Az üzleti vízió szerint a citizenM vendégei épp úgy lehetnek azok, akik hirtelen ötlettől vezérelve eltöltenek egy hosszú hétvégét valamelyik európai fővárosban, mint azok, akik gyors tárgyalásra ugranak át egy másik országba. Az elképzelt vendégük tehát felfedező, szakember és vásárló egyszemélyben.

A jacuzzin spórolnak

Ahhoz, hogy felrázzák a szcénát, az alapítóknak ki kellett találniuk, hogyan vethetik meg a lábukat a prémiumszegmensben zsebbarát árakkal. Ehhez először is lenyirbálták a sallangokat. A citizenM szállodákban nincs londinerszolgáltatás. Az alapítók abból indultak ki, hogy mire a vendég megérkezik, már jó darabon egész ügyesen elhozta a csomagját segítség nélkül, az a pár lépcső még belefér. A citizenM szállodáiban nincs recepció: a szobakulcsot kártyaautomatából veszik fel. A citizenM szállodáiban nincs étterem, bár és tárgyaló: nagyon kis érdeklődést szolgálnának ki úgy, hogy közben nagyon sok helyet foglalnak. Ugyanezen okból hiányzik a dayspa és a szobaszerviz is. Aki pihenni jött, vélhetőleg úgyis a városban eszik majd, maroknyi magányos szusizó kedvéért pedig fölösleges egy egész részleget működtetni.

Csak az ergonómia számít Forrás: citizenm.com

Szinte mindig szinte teltház

Van viszont egyetlen nagy tér: a tágas, minimalista dizájnbútorral berendezett és némi kortárs művészettel fűszerezett lobbi óriási nappalira hasonlít, ahol egyébként kávézni, koktélozni is lehet, és itt található az önkiszolgáló étterem is, személyzet nélkül. Levie és Chada azt akarta, a helyiség olyan szép legyen, hogy a vendégek jóval szívesebben üldögéljenek itt, mint a szobájukban. Emiatt éppen a szobák jóval kisebbek, mint ahogy azt megszoktul. Az előre gyártott kapszulányi hálóhelyiségeket az építés során különböző alakzatokban lehet összelegózni, és bár alig fér el bennük bármi, ami mégis, az elsőosztályú: minőségi matrac az ágyban, prémium zuhanyfej a fürdőszobában, minden szobában tablet, természetesen ingyen wifi és filmek. Ezen kívül minden vendég beállíthat személyreszabott hangulati elemeket, amelyeket központi adatbázis tárol, és ha legközelebb megérkezik, már automatikusan azzal várják.

Ezen okokból a citizenM szállodák építési költsége is, személyi állománya is 40 százalékkal kevesebb, mint egy átlagos négycsillagos hotel – a foglalások száma azonban konstans 95 százalék fölött, 2008-tól kezdve pedig évente elvitt egy rangos díjat.

Tanulságok

Mitől tudott sikeressé válni a teljesen új üzleti modell egy rendkívül stabil iparágban?

A szereplők kiszórták a fölösleges elemeket és átcsoportosították azt, ami lényeges.

Nem próbáltak meg mindenkinek megfelelni – ellenkezőleg, elképzelték az ideális ügyfelet, és csak neki építkeztek. Célcsoport helyett alcsoportban gondolkoztak. Azoknak dedikálták erőfeszítéseiket, akik egyébként is 70 százalékát alkotják a vendégkörnek: a független és gyakori utazónak.

Abban az iparágban, amelyben a vonatkozó vállalatok stabilabbak az ügyfélkörnél, Dávidnak óriási az esélye Góliáttal szemben. A mindenkinek mindent nyújtani igyekvő cégek képtelenek mindenkinek mindent nyújtani. A niche-piac ellenben úgy ismeri a célcsoportját, mint egy családtag, és azt kínálja neki részletezetten, amit máshol akkor kap meg, ha kihalássza magának a nagy, általános, személytelen medencéből – ahogy Levi fogalmaz, el kell dönteni, hogy a csónak evezőtől vagy motortól megy. „A legtöbb szálloda hétközben az üzleti utazónak, hétvégén pedig a családoknak, a csoportoknak és az esküvői tömegeknek jó. Sok szerencsét, de ez így nem fog megtörténni.” A niche-piac egyáltalán nem mindentudó, mindössze néhány szempontot teljesít, azt viszont bárki másnál jobban. Ez pedig hamarosan monetizáltan is megmutatkozik.

Egy új modellhez nem feltétlenül elég minimalizálni a régit, és bár első látásra a citizenM az egyszerűsítésből él, fontosabb az analógiás gondolkodás. Minden szolgáltatása egy létező sikerre emlékeztet: úgy kell becsekkolni, mint egy reptéren, olyanok a szobák, mint a hajókabinok, úgy áraznak, mint a fapados légitársaságok, és úgy építik meg a szállodákat, mintha legóznának. A lobbi, amelyet házon belül nappalinak neveznek, és a hozzá tartozó konyharész luxuslakást idéz, amelyben a hálószobát mozizásra és alvásra használják a lakói.

A citizenM folyamatosan terjeszkedik Európában és az Egyesült Államokban, és intenzíven szemez az ázsiai piaccal. Ki tudja, talán néhány éven belül Budapestet is kiszúrja a térképen.