„Máris sok magyar internetes céggel dolgozunk együtt, és természetesen szeretnénk tovább bővíteni a hálózatunkat” – válaszolta Damien Perillat, a PayPal kelet-közép-európai régiós vezetője az Origo azon kérdésére, miszerint tervez-e a cég partnerségre lépni olyan magyar online piacterekkel, mint a Vatera vagy a Jófogás.
A lehetőség most, hogy a PayPal levált az anyacégéről, az eBayről, a világ egyik legnagyobb aukciós szolgáltatójáról, sokkal valószínűbbé vált.
A válással a PayPal előtt új üzleti lehetőségek nyílnak meg,
olyan partneri kapcsolatokat építhet ki, amiket az eBay részeként nem, mondta el még áprilisban Ganna Jevtusenko, a cég üzletfejlesztési igazgatója az Origónak. Magyarán az eBay konkurenseivel, az Alibabával, az Amazonnal vagy akár a Vaterával is szerződhetnek.
Kérdeztük Damien Perillat-t, terveznek-e kapcsolatra lépni az eBay konkurenseivel. A régiós vezető nem akart spekulációkba bocsátkozni konkrét üzleti tervekről, de azt megerősítette, hogy bővíteni akarják hálózatukat, a kis és a nagy cégek körében egyaránt.
Ami a magyar aukciós szolgáltatókat és online áruházakat illeti, Perillat szerint a PayPallel lehetőségük van arra, hogy nemzetközi szinten terjeszkedjenek, mert a cég elismert, kipróbált fizetési szolgáltatást nyújt. A PayPal ráadásul mobilos fizetésekben is otthon van, a jövőben ezen a területen várható a legnagyobb fejlődés.
A fizetési szokások többet fognak változni a következő öt évben, mint a megelőző ötvenben”
– mondta Perillat.
Magyarországnak különösen van hová fejlődnie. Az e-kereskedelmi piac valamivel kisebb, mint egymilliárd euró, ez más kelet-közép-európai országokhoz képest nagyon kevés. Ráadásul
rengeteg vevő készpénzzel fizet a megrendelt termék átvételekor, nem pedig elektronikus úton.
Viszont a piac évente bő 30 százalékkal bővül, ami jó jel, véli Perillat. Okostelefonja is egyre több embernek van, bár ezen a téren sem túl jók a számok, a lakosság felének még nincs ilyen eszköze.
Az eBayről való leválás egyébként egyelőre bejött a PayPalnek: július 20-a, hétfő volt az első nap, amikor önálló cégként kellett teljesítenie a tőzsdén, a piac több mint 50 milliárd dollárra értékelte a vállalatot. Összehasonlításképp:
az eBay 2002-ben 1,5 milliárd dollárért vásárolta fel a PayPalt.
Ami nemcsak önmagán, de az eBayen is alaposan túlnőtt, az aukciós cég csak 34 milliárd dollárt ér. Az újra önálló lett PayPal olyan cégeket előz még, mint a Netflix (47 milliárd dollár) és a Twitter (24 milliárd), emlékeztet a Businessinsider.
És a PayPal nem csak értékben nőtte ki az eBayt, Damien Perillat-tól megtudtuk, hogy a vállalaton átmenő pénznek már csak a 30 százaléka származik az eBayről.
Most, hogy a PayPal újra önálló cégként van jelen a piacon, előfordulhat, hogy valaki más fogja felvásárolni: esetleg a Google. Gene Munster, a Piper Jaffrey tanácsadócég elemzője úgy gondolja,
a Google akár 65 milliárd dollárt fizethet a PayPalért.
A Google-nek 2011 óta van saját mobilos fizetési szolgáltatása, a Google Wallet, de az nem igazán vált be. Olyannyira nem, hogy a konkurens Softcard beolvasztása után nemsokára már Android Pay néven fog futni.
A Google-nek muszáj lesz összeszednie magát, ha versenyben akar maradni a mobilos fizetések piacán: az Apple már elindította a saját szolgáltatását Apple Pay néven. Ugyanez igaz a PayPalre is, elemzői vélemények szerint az Apple Pay jelentette fenyegetés hozzájárult ahhoz, hogy az eBaynél úgy döntöttek, elengedik a PayPalt, hogy hatékonyabban tudjon harcba szállni a konkurenciával.
Az Apple Pay érintés nélküli mobilos fizetése egyébként elég jól működik a szaksajtó szerint. A kilátások sem rosszak, az Apple-nek rengeteg elhivatott, lelkes felhasználója van, és már
több alkalommal bejött nekik, hogy fogtak egy létező, de bonyolult, drága, esetleg körülményes technológiát, leegyszerűsítették, divatossá és elérhetővé tették
(például a tabletek esetében). Az elterjedése viszont mindenképpen időbe fog még telni, a szolgáltatás egyelőre csak az USA-ban és az Egyesült Királyságban elérhető, elég kevés üzletben, ráadásul csak iPhone 6-tal vagy Apple Watchcsal működik.
A jó hírük, a tapasztalatuk és az elterjedtségük jelentik a PayPal legnagyobb versenyelőnyét, mondta el Damien Perillat. Emellett újításokkal is készülnek.
A PayPal nemrég terjesztette ki a vásárlóvédelmét a digitális termékekre, például játékokra és egyéb szoftverekre.
Vagyis ha a vásárlás során valami nem jól sül el, a vevő hibás terméket kap, vagy nem azt, amit rendelt, a PayPal visszatéríti a pénzét. De lesznek még más fejlesztések, ígérte meg Damien Perillat.