"Tájékoztató a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény kapcsán kialakult helyzetről" – ez az egy napirendi pontja van az Országgyűlés gazdasági bizottsága kedden 8 órakor kezdődő ülésének. Rogán Antal már ismerheti a reklámadó tervezett módosításának egyes részleteit, hiszen Lázár János a múlt héten a témában levelet írt a Fidesz frakcióvezetőjének, a parlament gazdasági bizottsága elnökének.
Azt, hogy milyen lesz a módosított reklámadó, sejteni azért lehet. Lázár János ugyanis már február 3-án a reklámadó csökkentését, kiterjesztését és a jelenlegi sávos helyett egykulcsos rendszer bevezetését javasolta. Az egykulcsos adónem lehetséges mértékét nem kívánta megnevezni, de az osztrák ötszázalékos reklámadót említette, mint legmagasabbat az Európai Unióban.
Ez alapján csökkentenék, de egyúttal szét is terítenék az adót. Az átalakítás ellen egyébként a Magyar Reklámszövetség is tiltakozott: az adó kiterjesztése a kis árbevételű hazai médiavállalkozásokat egyértelműen ellehetetleníti. Ráadásul ha a kormány a saját reklámokat is megadóztatja, az hátrányos helyzetbe hoz minden magyar vállalkozást, és ezáltal az egész gazdaságot.
Az új reklámadó milliárdos plusz terhet róna Simicska Lajos médiaérdekeltségeire is. Simicska Lajos az Origónak pár nappal Lázár bejelentése után azt mondta, a kormány javaslata totális médiaháborúhoz vezet. Az üzletember szerint a háború nem a pénzről szól, hanem az elvekről.
Úgy vélte, "Orbán kudarcot vallott az RTL Klubbal szemben a médiaadóval, de ennek beismerése helyett ragaszkodik az ötlethez és a várt bevételhez, így szétteríti a terhet a médiapiac kisebb szereplői között". Szerinte Orbán Viktornak csak a lojális média kell, a kritikai hangút és az ellenségest ezért ellehetetleníti.
Nem az adóteher növekedése zavarta elsősorban a jobboldali médiatulajdonost, hanem a kiszámíthatatlanság. "Mi lesz akkor, ha Orbán Viktor egyszer csak megvakarja a fejét, és kitalálja, hogy a duplájára emeli a kulcsot?" – vetette fel.
Mint azt az Origo kiszámolta, a reklámadó egykulcsossá tétele főleg a kisebb médiavállalkozásoknak ártana. Ismert, a sávos reklámadó legnagyobb vesztese az RTL-csoport lett volna, hiszen egymaga fizethette volna be a a teljes szektor adóterhének nagy részét. Az egykulcsos adóval már sokkal kevesebbet kell fizetnie, így viszont a kisebb lapok és médiavállalkozások fizetnek majd sokkal többet.
Az Origo a fenti, még júliusban a Napi.hu által közzétett számokat frissítette a törvény tervezett változása szerint. Fontos hangsúlyozni, hogy a fenti számok becslésen és a tervezett módosításról kiszivárgott részleteken alapulnak. Zölddel jelöltük a régi, úgynevezett sávos, míg kékkel az új, egykulcsos adózás alapján várható adóterhek mértékét.