Vágólapra másolva!
Hongkong szűk utcáit egyre több Tesla rója. A többi luxusautóhoz képest az elektromos kocsi kifejezetten olcsónak számít ott az adómentesség miatt. Norvégiában is pörögnek az eladások, mert ott már élnek azok a kedvezmények, amelyek bevezetésére itthon még csak készülnek a politikusok. Az eredmény, hogy külvárosi gazdagok luxuskocsikkal állják el a buszsávokat. Lehet, hogy itthon is ez lesz a zöld rendszámból.
Vágólapra másolva!

Hongkongban hihetetlen módon szaporodnak az elektromos autók. Ennek fő oka, hogy a kormány óriási lökést ad az iparágnak. Főleg a luxuskategóriában éri meg nem benzines járműt venni, mert míg

a benzines járműveket sok esetben 100 százalékos adóval terhelik, az elektromos járművek után semmit sem kell fizetni.

A Quartz gyűjtése szerint a Hongkongban legnépszerűbb luxusautók árát megduplázzák az adók, így a Tesla modellje jóval olcsóbb lesz a vetélytársaknál.

(Hong-Kong-i dollárban)

Alapár

Adók

Végleges ár

Mercedes A 180 FL

314 000

186 500

500 500

Mercedes E 200 Premium Edition

564 000

506 100

1 009 500

Tesla Model S 70D

619 000

0

619 000

Elég logikus, hogy az alacsony ár egyre több embert vesz rá, hogy elektromos autót vegyen. De több országban nem csak a luxuskategóriában vásárolnak elektromos autókat. Annak ellenére sem, hogy egy elektromos autó, gyártótól függetlenül 8 millió forintnál kezdődik.

Megszállják Norvégiát az elektromos autók

Az elektromos autók aránya az újonnan forgalomba helyezett gépjárművek között Forrás: HS Automotive

A Tesla európai terjeszkedésének központja Norvégia. Itt kezdte meg felépíteni - a tervek szerint európai méretűvé váló - szupertöltő-állomásait. Első ránézésre pedig egyáltalán nem ideális terep Norvégia az elektromos autóknak. A nagy távolságok miatt a városok között szinte biztosan meg kell állni egyszer tölteni. Hollandia sokkal észszerűbb célpontnak tűnhetne, hiszen ott a két legtávolabbi pont között is alig 400 kilométer a távolság, és szinte teljesen sík terep.

Külvárosi gazdagok második autója elektromos

Dániában viszont nem a sík terep, hanem a kormány támogatása az igazán vonzó. Az összes adóval együtt 100 ezer dollárba kerülne egy Tesla, de a kedvezmények miatt ennek háromnegyedéért már haza lehet vinni egyet. Emellett az elektromos autók ingyenesen parkolhatnak, tankolhatnak, nem kell fizetniük útdíjakat, és a buszsávokat is használhatják.

Hasonló terveket fogalmaztak meg itthon is a Jedlik Ányos Klaszterben.

A norvégiai statisztikai intézet szerint egy külvárosban élő évi 8100 dollárt, vagyis közel évi 2,4 millió forintot spórolhat egy elektromos járművel.

Elektromos autók a Várkert Bazár előtt Fotó: Erdőháti Áron

Ezért lett nagy kedvenc a nagyvárosok közelében élő gazdagabbak körében a Tesla autója. Legtöbben azonban csak második számú járműnek használják.

Dugó a buszsávban

Az elektromos autók annyira népszerűek lettek Norvégiában, hogy a kijelölt buszsávokban sokszor azt lehet észrevenni, hogy

hosszú sorokban csak elektromos kocsik sorakoznak.

Pedig korántsem annyira egyértelmű a elektromos járművek haszna. Norvégiában az elektromos áram 99 százalékát a vízerőművek adják, de mivel az elektromos kocsik növelik a fogyasztást, és az ország kevesebb energiát exportál, más országokban környezetszennyezőbb módon állítják elő az áramot.

A Tesla eladásai Európában Forrás: www.zeemaps.com

Mi lehet itthon?

Itthon még nem teljesen világos, hogy milyen előnyei lesznek majd végül a zöld rendszámoknak. Most kezdik kiépíteni a töltőhálózatot, amellyel kényelmesen lehet használni majd az elektromos kocsikat akár Budapest-Debrecen távlatban vagy a Balaton felé kocsikázva is. Ha emellé jönnek olyan kedvezmények, mint az egyre szaporodó ingyenes parkolás és buszsávhasználat, akkor lehet, hogy tényleg nem csak elvétve láthatunk majd a magyar utakon sem Teslákat.

Áfacsökkentésről még nem nagyon hallunk. Az adókedvezmény meg nem lesz elég ahhoz, hogy népautót faragjanak az elektromos kocsikból. Itthon is könnyen arra ébredhetünk, hogy

egy szűkebb réteg luxusa lesz az elektromos autózás,

amellyel több kedvezményt is szerezhetnek. Akár a tömegközlekedés kárára.

Teljesen akkumulátoros meghajtású, 12 méter hosszúságú, károsanyag-kibocsátásmentes, 82 utas szállítására alkalmas autóbusz halad Debrecenben Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Nem gyalogol, akinek van elektromos kocsija

A norvégiai kutatások szerint nem csak azzal lehet gond, hogy az elektromos kocsikat a külvárosi gazdagabb réteg használja a városiak kárára. Az is jól látszik, aki kocsiját ingyen tankolja, könnyen talál parkolót, és a városban is folyamatosan halad, az nem nagyon fog se gyalogolni, se biciklizni, sőt a tömegközlekedést se nagyon használja. Ez

a túlfogyasztás még nagyobb forgalmat generálhat a buszsávokban.

A régi kocsik maradhatnak az utakon Fotó: Origo

A gazdagoknak adott pénzt másra is lehetne költeni

Magyarország 2020-ra vállalta, hogy az összes felhasznált energia 14,65 százaléka megújuló lesz. Az elektromos autók emiatt még jó sokáig nem jelentenek igazi 0 százalékos károsanyag-kibocsátást. Támogatásuk miatt pedig

kevesebb pénz juthat arra, hogy a szegényebbek lecseréljék régi, környezetszennyezőbb kocsijukat,

amiket így tovább használnak.