Budaörs egyre mérgesebb a megyei matricák miatt

autópályadíj
Budapest, 2014. december 11. Az M1-es és M7-es bevezető szakasza Budapest határában 2014. december 11-én. Megszűnik januártól az M0-s autóút általános díjmentessége. Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös és M4-es (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. MTI Fotó: Kovács Attila
Vágólapra másolva!
Vizsgálja felül az útdíjfizetési rendszert a kormány, ezt kéri Fónagy János parlamenti államtitkártól Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere. Budaörs forgalma a megyeimatrica-rendszer bevezetése óta jelentősen nőtt, mivel sok autós megpróbálja elkerülni az M1–M7-es autópálya bevezető szakaszát, mert az fizetős. 
Vágólapra másolva!

Lassan eltelt egy év a megyeimatrica-rendszer bevezetése óta, írta Fónagy Jánosnak címzett levelében Budaörs polgármestere, Wittinghoff Tamás. A polgármester szerint jelentősen romlott Budaörs légszennyezettsége, és a kisebb forgalomra tervezett utak állapota is, ezek kátyúkkal lettek tele a sok autó miatt, amik a városon keresztül akarják elkerülni a fizetős utakat.

A forgalom egyes szakaszokon 10-20 százalékkal nőtt Forrás: Origo

A kormány január 1-jén vezette be a megyeimatrica-rendszert.

Egy megyei matrica ötezer forintba kerül. Mivel voltak gépzajok a rendszerben Orbán Viktor szerint is, ezért már január végén módosították a fizetős szakaszokat.

Vannak előnyei is

Wittinghoff Tamás szerint a megyeimatrica-rendszer önmagában sokak számára előnyös. Ez azonban teljesen független az elkerülő utak, városon áthaladó autópálya-szakaszok fizetőssé tételétől, ami súlyos környezetszennyezést, elviselhetetlen forgalmat generál.

Az M1–M7-es autópálya az Egér úttól fizetős, ami egyébként teljesen szabálytalan,

hisz ez a szakasz még a főváros tulajdonában és kezelésében van – közölte az Origóval Wittinghoff Tamás.

Szabályosan nem lehetne csupán a budaörsi benzinkúttól fizetős a pálya, de a M0-son belüli szakaszok, illetve magának a M0-s egyes szakaszainak a fizetőssé tétele is szakmaiatlan és káros – véli a polgármester.

Az M1-es és az M7-es bevezető szakasza Budapest határában Forrás: MTI/Kovács Attila

Budaörs önkormányzata több mérést is végzett. Az elsőt még 2014 decemberében, hogy legyen összehasonlítási alapjuk. Wittinghoff Tamás az Origónak elküldött levelében azt írta, már 2015 januárjában látszott, hogy

csúcsidőszakban 16 százalékkal megnőtt a város forgalma.

A novemberi mérések is azt bizonyítják, hogy az 1-es főút forgalma egyes szakaszokon 10–20 százalékkal emelkedett.

Tájékoztató táblák az útdíjköteles M30-as autópálya és az ingyenes, Miskolcot elkerülő szakasz felhajtójánál Miskolc határában Forrás: MTI/Vajda János

Az országban mindenütt, ahol autópálya halad át a város területén, díjmentes az úthasználat.

Legyen a bevezető díjmentes

Wittinghoff Tamás levelében azt kéri Fónagy Jánostól, hogy vizsgálják felül az útdíjrendeletet, és módosítsák. A polgármester szerint az

M1–M7-es Budaörsön áthaladó szakaszát teljes egészében mentesíteni kellene a díjfizetési kötelezettség alól.

Wittinghoff Tamás már januárban kiakadt a megyei matricák miatt. Akkor azt mondta, mivel az M1–M7-es autópályák közös, bevezető szakaszára útdíjat vezettek be, és ezzel a közlekedési feltételeket egyoldalúan megváltoztatták, Budaörs város önkormányzata a továbbiakban nem fizeti az autópálya és a lehajtók közvilágítását.

Az NFM nem hatódott meg Wittinghoff levelétől

A személyautók számára díjköteles szakaszok köre 2016. január elsejétől mindössze a 2015-ben átadott, a gyorsforgalmi hálózatba kapcsolódó utakkal (M43 Makó–országhatár és M85) bővül, más módon nem változik – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az Origóval. Vagyis az M1–M7-es közös bevezető szakasza 2016-ban is fizetős marad.