Jó úton a magyar találmány

2016.01.25. 10:01

A személyes érintettség és a lojalitás meghatározó tényezők az szja 1 százalékának felajánlásakor – derült ki a Human Dialog felméréséből.

A 20–39 éves korosztály inkább a bevallás elkészítésének idején dönt arról, melyik civil szervezetnek adja az adója 1 százalékát, míg az idősebbek kevésbé változtatnak kialakult gyakorlatukon,és kitartóan, akár éveken át ugyanazt az alapítványt vagy egyesületet részesítik támogatásban.

Fontos a személyes érintettség

A civil szervezet célcsoportja, pozitív céljai – amivel lehet azonosulni –, a megbízhatóság és az irántuk érzett szimpátia azok a szempontok, amiket a legfontosabbnak tartanak a felajánlók.

Forrás: MTI/Sóki Tamás


Meghatározó szerepet játszik a döntésnél a személyes érintettség, azaz, hogy a támogatott civil szervezet tevékenységéből a felajánló közvetlenül profitáljon, mondta Miha Tamás, a Human Dialog ügyvezetője.

A kreativitásnak adóznak

A válaszadók csaknem fele fel tudott idézni civil 1 százalékos reklámot a tavaly tavaszi időszakból, és többségük úgy véli, döntésére hatottak a nonprofitok kampányai.A sikerben kulcskérdés persze a megfelelő médiahasználat, a célcsoport kiválasztása, az időzítés, és sokat segít, ha a reklám is hatásos.

Ez magyar találmány

Az adó bizonyos százalékának felajánlása a civilek javára magyar találmány, de az elmúlt évtizedben a régió számos más országában átvették a módszert. A tapasztalatok összevetéséből kiderül, a lengyel (47%), az olasz (60%) és a szlovák (55%) adófizetők is a magyarokéhoz (50-60%) hasonló arányban élnek a civilek támogatásának ezen eszközével.

A menhelyeknek is fontos a felajánlás

Forrás: MTI/Balázs Attila

A felajánlók táborának bővülése fontos faktor, a szám pedig évről évre emelkedik, 2015-ben lépte át az első alkalommal a 2 millió fős határt.Az 1 százalék értékére a civilek számára egyéb tényezők is hatnak, ilyen például az szja-kulcsok csökkentésének a trendje, ami 2017-ben ismét érzékelhetően befolyásolhatja az 1 százalékos eredmények alakulását – hívja fel a figyelmet az adócsökkentések hatására Miha Tamás.

A civil szervezetek forrásteremtő munkáját segítő úttörő kutatási projektet 2015 végén indította a Human Dialog.

A kutatás decemberben 2000 fő megkeresésével készült a foglalkoztatott (azaz akik jövedelemadó-bevallásra kötelezettek voltak 2015 tavaszán) magyar lakosság körében, országos mintán, nem, életkor és lakóhely szerint.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK